بازدید 3526

تعادل: يارانه سهامداران بزرگ در خطر تعليق

بورس تهران كه سال گذشته را با اميد به آينده درخشان به پايان برد، حتي فكرش را نمي‌كرد كه از پله‌هاي صعود كرده به واسطه خوش‌بيني بازار از اجرايي شدن برجام، تنها ظرف چند هفته، بازگشته و به بيماري رخوت همانند دوران قبل از اجرايي شدن برجام مبتلا شود
کد خبر: ۵۹۷۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱ 14 June 2016
بورس تهران كه سال گذشته را با اميد به آينده درخشان به پايان برد، حتي فكرش را نمي‌كرد كه از پله‌هاي صعود كرده به واسطه خوش‌بيني بازار از اجرايي شدن برجام، تنها ظرف چند هفته، بازگشته و به بيماري رخوت همانند دوران قبل از اجرايي شدن برجام مبتلا شود.

به گزارش «تعادل»، يكي از مشكلاتي كه ماه‌هاي اخير دامن بورس را گرفته و روند فرسايشي را عميق كرده موضوع انتشار اخبار متفاوت و گاه ضد و نقيض است. زيرا به دليل عدم مكانيزم دقيق اطلاع‌رساني در بورس ايران و رونق گرفتن فضاي مجازي، بازار شايعات در بازار سرمايه داغ بوده و موجب كسب بازدهي مناسب براي افراد سودجو شده است.

در حال حاضر، موضوعي كه در ميان نخبگان بورس دهان به دهان چرخيده و با پيگيري خبرنگار «تعادل» مشخص شد كه براي به وجود نيامدن تنش در بازار سرمايه، تاكنون علني نشده است، موضوع حذف يارانه سهامداران است.

اين خبر حاكي از آن است كه سازمان هدفمندي براي قطع يارانه‌هاي فعالان بازار سرمايه به سازمان بورس نامه‌نگاري كرده و خواستار اطلاعات دقيق دارايي سهامداران شده است. البته پيگيري‌هاي خبرنگار «تعادل» از سازمان هدفمندي يارانه‌ها بي‌نتيجه ماند و كسي در اين زمينه پاسخگو نبود.

دستور انتشار دارايي بورسي‌ها

در همين رابطه عليرضا عسكري ماراني با تحليل روزهاي فعلي بازار سرمايه و افت و خيزهاي شاخص به «تعادل» گفت: بازار سرمايه داراي ريسك سيستماتيكي است كه به دنبال آن و با توجه به اتفاقات اقتصادي، سياسي و... قيمت انواع سهام در حال تغيير است. از سوي ديگر در هر روز اتفاقي در كشور رخ مي‌دهد كه مي‌تواند باعث تغيير و تحول در بورس شود. اما نكته قابل توجه اينكه قرار نيست هر روز هم يك اتفاق تازه‌يي رخ دهد تا شاخص كل نسبت به آن تغيير كند.

عسكري اضافه كرد: نمونه اين اتفاق در هفته جاري رخ داد؛ شاخص كل بورس تهران در روز شنبه بدون هيچ خبر مهم مثبت و منفي شاهد افت هزار واحدي بود. درواقع مي‌توان دليل اين رخداد را به اخبار روزهاي قبل كه به نوعي تركش‌هاي آن در اين روز به بورس منتقل شد، نسبت داد.

اين كارشناس بازار سرمايه در رابطه با يكي از اخبار منتشر شده در فضاي مجازي گفت: چند روز قبل از سوي وزارت اقتصاد به سازمان بورس تهران نامه‌يي ارسال شد كه در پي آن از بورس خواسته شد تا مشخصات و سوابق كامل تمامي سهامداران كوچك و بزرگ اعلام شود تا بتوان از اين طريق نيز يارانه برخي افراد ثروتمند را حذف كرد. اين خبر كه اغلب در ميان سهامداران بزرگ دست به دست شد، باعث خروج سهامداران از سهم‌ها شده است و شايد افت‌هاي شديد شاخص نيز به همين اخبار مرتبط باشد. وي در ادامه به وضعيت برخي گروه‌هاي بزرگ بورسي نيز اشاره كرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر بازار سرمايه نمود واقعي خود را نشان مي‌دهد؛ همانطور كه اگر مشكل اصلي خودرويي‌ها كه همان ليزينگ است حل نشود، هزينه و واردات فولادي‌ها كاهش نيابد، سياست‌هاي تنبيهي در مسكن حل نشود، طرح‌هاي عمراني به سامان نرسد، نمي‌توان اميدوار بود كه اين گروه‌ها با توجه به نقدينگي كه در دست دارند رشد كنند.

عسكري در پايان با اشاره به كاهش نرخ سود بانكي و تاثير آن در بورس تهران گفت: متاسفانه اغلب بانك‌ها با كاهش نرخ سود بانكي موافق نيستند؛ دليل اين است كه حاشيه سود بانك‌ها اغلب 4 تا 5درصد است كه مربوط به هزينه‌ها و مطالبات مي‌شود. تا اين مشكلات بانكي‌ها نيز حل نشود، وقتي نرخ سود قرار باشد به زير 12درصد بيايد بانك‌ها مخالفت مي‌كنند. اما به واقع اگر نرخ سود بين بانكي و تسهيلات متناسب با نرخ تورم كم شود، ممكن است وضعيت اين گروه در بورس نيز بهبود يابد. در همين رابطه عليرضا كديور تحليلگر بازار سرمايه نيز به «تعادل» گفت: اين خبر كه قرار بود وزارت اقتصاد به سازمان‌هاي بزرگ همچون بورس، بانك مركزي و سازمان ثبت اسناد نامه‌يي بدهد تا ليست تمام دارايي افراد مشخص شود، صحت دارد اما زمان قطعي اجراي اين دستورالعمل هنوز مشخص نشده است.

عدم جذابيت عرضه اوليه در بورس

تنها دو روز پس از عرضه اوليه شركت فرابورسي مديريت انرژي اميد تابان هور، با بازدهي منفي روبرو شد و صف‌هاي خريد آن به عرضه‌هاي سنگين تبديل شد. اين موضوع نشان از دو واقعيت دارد: نخست اينكه كشف قيمت در بازار فرابورس واقعي نبوده و مورد پسند فعلان بازار نيست و دوم اينكه مسوولان بورسي بدون بررسي وضعيت بازار و تنها جهت جلب رضايت اندكي از سهامداران خرد اقدام به عرضه اوليه مي‌كند.

گفتني است كه 10درصد سهام چهارشنبه گذشته در بازار اول معاملات فرابورس عرضه اوليه شد و طي آن با واگذاري 230ميليون سهم، هر سهم آن 178تومان كشف قيمت شد. در اين عرضه كه طي آن پنجمين شركت تازه (بعد از 3شركت فرابورسي كاغذپارس، سرماي‌گذاري مسكن الوند، حمل و نقل پارسيان و شركت بورسي واسپاري ملت) وارد بازار شد، 64هزار و 816سرمايه‌گذار حقيقي و حقوقي اقدام به خريد كردند كه حدود 58هزار معامله‌گر آنلاين با سهميه حداكثر 2300سهمي «وهور» بودند.

افت 117 واحدي شاخص كل بورس

در همين راستا شاخص كل بورس تهران در پايان معاملات ديروز باز هم با افت مواجه شد و با كاهش 117واحدي به رقم 74هزار و 700واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن اما با رشد 26واحدي عدد 13هزار و 576 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با كاهش 59 واحدي به عدد 82هزار و 887 واحد دست يافت. شاخص بازار اول درحالي با كاهش 39واحدي به عدد 51 هزار و 840واحد رسيد كه شاخص بازار دوم با 508 واحد كاهش به عدد 165هزار و 905واحد دست يافت.

طبق اين گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتي شركت صنايع پتروشيمي خليج فارس با 67واحد، بانك ملت با 31واحد و سرمايه‌گذاري سايپا با 26واحد كاهش، بالاترين تاثير منفي را در برآورد شاخص كل بورس به نام خود ثبت كردند. در مقابل نماد معاملاتي شركت ملي صنايع مس ايران با 34واحد، گسترش نفت و گاز پارسيان با 25واحد و ماشين‌سازي اراك با 19واحد افزايش، بالاترين تاثير مثبت را در محاسبه اين نماگر به دوش كشيدند. ارزش كل معاملات بورس تهران نيز به بيش از 154ميليارد تومان بالغ شد كه ناشي از دست به دست شدن 676 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 52 هزار و 933 نوبت داد و ستد بود. همچنين طي اين معاملات نماد معاملاتي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري مس سرچشمه، پتروشيمي فجر، پتروشيمي شازند، كارخانجات توليدي شيشه دارويي رازي، گروه دارويي البرز، صنايع شيميايي فارس، سرمايه‌گذاري سايپا، حق تقدم خريد سهام بيمه نوين از سوي ناظر بازار سهام بازگشايي و در مقابل نماد معاملاتي شركت‌هاي فنرسازي زر، حق تقدم خريد سهام بين‌المللي محصولات پارس متوقف شدند.

روز گذشته 99.97درصد از سهام كنترلي شركت گروه ارزش‌آفرينان پاسارگاد به قميت پايه هر سهم 1060تومان روي ميز فروش فرابورس قرار گرفت. معاملات انتقادي در نماد حق تقدم استفاده نشده بانك آينده نيز با جابه‌جايي 159ميليون سهم به ارزش بيش از 1.5ميليارد تومان ادامه يافت. در نماد معاملاتي صنايع دريايي ايران اندكي بيش از 25ميليون سهم به ارزش بيش از 6 ميليارد تومان كد به كد شد.

آيفكس ثابت ماند

در معاملات 24خرداد ‌ماه بالغ بر 347ميليون ورقه بهادار در 34هزار و 861 نوبت دادوستد شد و ارزش آن به يك هزار و 632 ميليارد ريال رسيد. در همين حال شاخص كل فرابورس ايران در ابتداي ساعت بازار روند صعودي به خود گرفت اما در ادامه افت كرد و در نهايت با افت نامحسوس نسبت به روز قبل‌تر روي عدد 789.11واحد متوقف شد؛ نماد ذوب آهن اصفهان بيشترين تاثير منفي را بر شاخص فرابورس گذاشت. در بازار اول 64 ميليون و 880هزار اوراق بهادار به ارزش 148ميليارد ريال داد و ستد شد كه طي آن بالاترين حجم معاملات به نام تابان هور ثبت شد. همين طور 60 ميليون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 206ميليارد ريال دست به دست شد و بيشترين حجم و ارزش اين بازار مربوط به ذوب آهن اصفهان بود.

معامله اوراق اجاره مپنا در نماد «صمپنا2» نيز بالاترين حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت را از آن خود كرد. همچنين در تمامي نمادهاي اسناد خزانه اسلامي در مجموع 261ميليارد ريال خريد و فروش ثبت شد. در ميان ETFها، صندوق سرمايه‌گذاري اعتمادآفرين پارسيان بيشترين حجم و ارزش معاملات را ثبت كرد به طوري كه حجم معاملات اين صندوق به 4ميليون و 110هزار ورقه بهادار رسيد.

طبق اين گزارش، سهام شركت‌ بيمه دي در كنار مواد ويژه ليا و توسعه خدمات بندري سينا شاهد بيشترين افزايش قيمت بودند و شركت‌هاي نيرو سرمايه، فن آوا و بيمه كوثر بالاترين كاهش قيمت را تجربه كردند. اوراق حق تقدم تسهيلات مسكن نيز در روز دوشنبه در بازه 860 تا 880هزار ريال معامله شد و بيشترين رشد قيمت مربوط به نماد دي ‌ماه 93 بود. نمادهاي بانك دي، پالايش نفت تهران، سرمايه‌گذاري مسكن تهران و پالايش نفت لاوان پربيننده‌ترين نمادهاي روز گذشته فرابورس بودند.

جزئيات عرضه‌هاي بورس كالا

تالار محصولات صنعتي و معدني بورس كالاي ايران روز دوشنبه 24خرداد ماه شاهد عرضه يك هزار و 475 تن انواع ورق شركت فولاد مباركه و 484 تن تيرآهن و سبد ميلگرد شركت ذوب آهن اصفهان بود. همچنين 110تن تيرآهن 12 و 374 تن سبد ميلگرد 20-12-A3 شركت ذوب آهن اصفهان، يك هزار تن ورق سرد B و 2هزار و 200 تن ورق گرم B و 2هزار و 200 تن ورق گرم C و 500 تن ورق گالوانيزه G شركت فولاد مباركه اصفهان، 12تن كنسانتره فلزات گرانبهاي شركت ملي صنايع مس ايران، 500 تن كك متالورژي شركت كك‌سازي زرند، 8كيلوگرم شمش طلاي شركت استحصال مواد معدني تخت سليمان و 200تن شمش هزار پوندي 99.8شركت ايرالكو در تالار مذكور عرضه شد.

طبق اين گزارش 64 هزار و 887 تن انواع قير، گوگرد، لوب كات، وكيوم باتوم و مواد پليمري در تالار فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي عرضه شد. 4هزار و 300تن قير 6070 و عايق رطوبتي نيز در تالار صادراتي بورس كالاي ايران روي تابلو عرضه رفت. علاوه بر اين 6 هزار و 319 تن جو دامي استان‌هاي خراسان جنوبي، مركزي، خراسان رضوي، خوزستان، قم و ايلام در قالب طرح قيمت تضميني در تالار محصولات كشاورزي عرضه شد. همچنين اين تالار شاهد عرضه يك هزار و 850 تن جو دامي، شكر سفيد، گندم دوروم و 20كيلوگرم زعفران رشته‌يي بود.

در جريان معاملات روز گذشته بورس انرژي نيز كالاهاي حلال 400، 402، 406و 410 پالايش نفت اصفهان، حلال 410پالايش نفت آبادان، حلال 402 و 410پالايش نفت شيراز و حلال 402پالايش نفت كرمانشاه در رينگ داخلي و گاز مايع خام پالايش گاز ايلام و گاز مايع پالايش گاز فجر جم در رينگ بين‌الملل بورس انرژي عرضه شد. از سوي ديگر در اين جلسه معاملاتي 2هزار تن گاز مايع پالايش گاز فجر جم براي نخستين ‌بار در رينگ بين‌الملل بازار فيزيكي بورس انرژي ايران عرضه شد. عرضه‌كننده اين كالا در بورس انرژي ايران شركت بازرگاني گاز ايران است و صادرات آن تنها از طريق زميني امكان‌پذير خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر