بازدید 3483

تصویب پروتکل الحاقی در مجلس؛ آری یا خیر

کد خبر: ۵۹۶۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷ 11 June 2016
پروتکل الحاقی همواره با مسئله پرونده هسته ای ایران گره خورده و در حدود 12 سال اخیر یکی از موارد مورد بحث در داخل و عرصه بین المل بوده است.

جمهوری اسلامی پس از تجربه ناموفق در اجرای توافق هسته ای سعدآباد و مسائل پیرامون اجرای پروتکل الحاقی از جمله افشا شدن اطلاعات محرمانه ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی که منجر به شناسایی و کشته شدن دانشمندان هسته ای کشورمان شد و همچنین مصوبه مجلس هفتم درباره منع اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، بار دیگر در توافق برجام، به مسئله پروتکل الحاقی رسیده است.

بر اساس توافق هسته ای، جمهوری اسلامی پس از گذشته هشت سال از زمان اجرای توافق، منطبق با  نقش قانونی  رییس  جمهور و مجلس بر اساس قانون اساسی، تصویب پروتکل الحاقی را پیگیری کرده و لایحه پروتکل الحاقی باید از سوی دولت به مجلس ارسال شود.

همچنین اتحادیه اروپایی و ایالات متحده همزمان با اقدامات ایران در تعیین تکلیف پروتکل الحاقی، لغو تحریم های هسته ای را در کنگره و مجالس کشورهای 1+5 به تصویب برساند.

حال نمایندگان مجلس در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، به تشریح شرایط کنونی کشور و پارلمان برای تصویب پروتکل الحاقی پرداخته اند.

دست باز ایران برای اتخاذ تصمیمات جدید برجامی

علاء الدین بروجردی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره رویکرد مجلس دهم برای بررسی و تصویب پروتکل الحاقی، گفت: قطعا غربی ها در گام نخست باید برادری خود را در بحث برجام به جمهوری اسلامی اثبات کنند و سپس به دنبال تصویب پروتکل الحاقی در ایران باشند.
بروجردی

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در شرایط کنونی ایران با بدعهدی و عدم اجرای تعهدات آمریکایی ها در بحث اجرای برجام مواجه است، از این رو تا زمانی که وضعیت به همین منوال باشد، جمهوری اسلامی هیچ اقدامی در بحث پروتکل الحاقی انجام نمی دهد.

وی با اشاره به مصوبه مجلس درباره توافق هسته ای، افزود: این مصوبه دست نمایندگان مجلس و مقامات کشورمان را برای اقدام متقابل در برابر بدعهدی های آمریکایی ها باز گذاشته است و مجلس می تواند در این حوزه تصمیمات دیگری را اتخاذ کند.

بروجردی تصریح کرد: بررسی و تصویب پروتکل الحاقی در مجلس زمانی قابل مطرح کردن است که اصل توافق برجام وارد مرحله عملیاتی بر اساس تعهدات طرف مقابل شود، حال که هنوز کشورهای غربی به ویژه آمریکا وارد مرحله عملی نشده اند، صحبت کردن درباره پروتکل الحاقی نا به جا است.

موضوع تصویب پروتکل الحاقی در دستورکار مجلس نیست

محسن کوهکن ریزی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره رویکرد مجلس دهم برای بررسی و تصویب پروتکل الحاقی، گفت: به نظر من از گام نخست در بحث توافق هسته ای، بحثی درباره بررسی و تصویب پروتکل الحاقی در مجلس وجود نداشته، بلکه به نوعی یک تفاهم معقول نانوشته ای در گذشته صورت گرفته است .
محسن کوهکن

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر دولت پروتکل الحاقی را در قالب لایحه به مجلس ارائه کرده و نمایندگان آن را به تصویب برسانند، با توجه به بدعهدی آمریکا در اجرای مفاد برجام، نمی توانیم به درستی در واکنش به این اقدام، مقابله به مثل کنیم.

وی ادامه داد: بهترین سازو کار در این رابطه، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در ایران است، از این رو دولت این پروتکل را با هماهنگی مجلس به صورت داوطلبانه اجرایی می کند، حال اگر طرف غربی به تعهدات خود در اجرای پروتکل و برجام عمل کرد، که وضعیت به همان گونه ادامه پیدا می کند، اما در غیر این صورت اگر اقدامات گروه 1+5 در حوزه اجرای توافق هسته ای، آثاری بر خلاف مصوبه مجلس و شروط رهبر معظم انقلاب داشت، می توان در یک توافق درون حاکمیتی، دولت پروتکل الحاقی را به مجلس ارائه و نمایندگان با آن مخالفت کنند.

کوهکن ریزی گفت: به نظر من هر گونه توافق میان دولت ومجلس با در نظر گرفتن مصالح مردم و مراعات مصوبه مجلس و شروط مقام معظم رهبری بر اساس تدبیر است.

مجلس هیچ رغبتی برای تصویب پروتکل الحاقی ندارد

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره رویکرد مجلس دهم برای بررسی و تصویب پروتکل الحاقی، گفت: به نظر من ایران کماکان در قالب اجرای بخش اول اجرای برجام به تعهد خود در اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی عمل می کند، البته این اجرا نیز به علت عدم تصویب در مجلس، موقتی است.
حشمت الله فلاحت پیشه

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بر اساس توافق هسته ای، دولت ایران باید در مدت هشت سال لایحه اجرای پروتکل الحاقی را برای تصویب به مجلس ارائه کند و از آن طرف نیز کنگره آمریکا و مجالس کشورهای 1+5 نیز تحریم های علیه ایران را کاملا رفع و حذف کنند.

وی با اعلام اینکه در شرایط کنونی مجلس شورای اسلامی هیچ رغبتی برای تصویب پروتکل الحاقی به صورت دائمی ندارد، تصریح کرد: متأسفانه رویکرد آمریکاها در عدم اجرای برجام و بدعهدی آن ها، موجب شده که نمایندگان مجلس با تصویب دائمی این پروتکل مخالف باشند.

فلاحت پیشه ادامه داد: به نظر من تا زمانی که ایران از اقدامات و رویکرد آمریکا نسبت به برجام اطمینان پیدا نکرده و ایالات متحده نسبت به تعهداتش عمل نکند، پروتکل الحاقی می بایست در قالب داوطلبانه اجرایی شود.

وی ادامه داد: بر اساس قانون الزام دولت به جلوگیری از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، اگر مجلس واقعا احساس کند که بار دیگر تحریم های شورای امنیت علیه ایران آغاز خواهد شد، می تواند اجرای داوطلبانه را متوقف کند.

تأخیر دولت در ارائه پروتکل الحاقی به مجلس تخلف است

سیدجواد ابطحی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره رویکرد مجلس دهم برای بررسی و تصویب پروتکل الحاقی، گفت: در زمان مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5، مسئله اجرای پروتکل الحاقی به صورت داوطلبانه مطرح شده و جمهوری اسلامی این مسئله را پذیرفت.
محمد جواد ابطحی

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بر اساس قانون، توافق هسته ای، پروتکل الحاقی و حتی ارجاع مسائل اختلاف به کمیته مشترک ایران و 1+5 باید به تأیید مجلس شورای اسلامی برسد، افزود: تاکنون با گذشت چندین ماه از توافق هسته ای و اجرای آن، هنوز پروتکل الحاقی از سوی دولت به مجلس ارائه نشده است.

وی با اعلام اینکه تأخیر دولت در ارائه لایحه پروتکل الحاقی یک نوع تخلف قانونی محسوب می شود، تصریح کرد: وزارت خارجه و دولت باید هر چه سریع تر تکلیف نحوه اجرای پروتکل الحاقی را مشخص کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از بدعهدی غربی ها به ویژه آمریکا در اجرای برجام، گفت: با توجه به اقدام ایالات متحده در عدم اجرای تعهداتش در توافق هسته ای، اجرای و تعین تکلیف پروتکل الحاقی امتیازی بزرگی برای طرف مقابل محسوب می شود، بنابر این تعیین تکلیف آن باید منوط به اجرای تعهدات آمریکا در برجام باشد.

آینده مبهم تصویب پروتکل الحاقی در مجلس

سیدحسین نقوی حسینی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،درباره رویکرد مجلس دهم برای بررسی و تصویب پروتکل الحاقی، گفت: در توافق هسته ای مقرر شده است که ایران پروتکل الحاقی را در مدت کوتاهی به صورت داوطلبانه اجرایی کند و سپس آن را برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال کند.
سید حسین نقوی حسینی

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بر اساس برجام، جمهوری اسلامی باید طی مدت هشت سال پروتکل الحاقی را برای دائمی شدن به مجلس شورای اسلامی بفرستد، از طرف دیگر کنگره آمریکا و مجالس کشورهای عضو 1+5 نیز باید به صورت قانون و دائمی تحریم های هسته ای علیه ایران را لغو و رفع کنند.

وی با اعلام اینکه قطعا ارائه لایحه پروتکل الحاقی از سوی دولت به مجلس در آینده ای نزدیک امکان پذیر نیست، گفت: به نظر من این مسئله تا پایان زمان هشت ساله نیز رخ نمی دهد، زیرا آمریکایی ها مدام حرف از درازمدت بودن توافق هسته ای و زمان بر بودن آن می زنند، بنابراین تصویب پروتکل در آینده نزدیک قابل انتظار نیست.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به رویکرد آمریکا و بدعهدی این کشور در اجرای توافق هسته ای، به نظر می رسد که قانون کردن و تصویب پروتکل الحاقی به صلاح نیست، از این رو اجرای داوطلبانه آن برای کشور بهتر خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل