بازدید 9931
شمارش معکوس برای ارسال تب اروپایی فوتبال به سراسر دنیا؛

آغاز عصر جدید یورو با 24 تیم و میزبانی فرانسه

پانزدهمین دوره جام ملت های اروپا که خیلی ها آن را به دلیل حضور تیم های قدرتمند فوتبال از قاره سبز، زیباتر و جذاب تر از جام جهانی می دانند، از ساعاتی دیگر برای نخستین بار با شرکت 24تیم و با مسابقه فرانسه ـ رومانی در ورزشگاه سنت اتین آغاز می شود. دو تیم برتر هر گروه به همراه چهار تیم برتر سوم رقابت ها به جمع ۱6 تیم صعود کرده خواهند پیوست.
کد خبر: ۵۹۶۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶ 10 June 2016
از ساعت 23:30 امشب پانزدهمین دوره جام ملتهای فوتبال اروپا به میزبانی فرانسه بحران زده ناشی از سیل، اعتصاب سراسری کارگران و تهدیدات تروریستی و با بازی این تیم مقابل رومانی آغاز خواهد شد تا طی 51 مسابقه در یک ماه، پادشاه جدید فوتبال قاره سبز معرفی شود.

به گزارش «تابناک ورزشی»، یورو 2016 نخستین دوره از این تورنمنت فوتبالی معتبر خواهد بود که با 24 تیم و در شش گروه برگزار خواهد شد، زیرا تا دوره گذشته بیشترین تعداد کشورهای شرکت کننده در این بازی ها 16 تیم بود. مسابقاتی که از سال ۱۹۶۰ به میزبانی فرانسه افتتاح شد و امشب برای سومین بار با پذیرایی خروس ها استارت می خورد.

یورو امسال شاهد تیم هایی است که شاید فکر نمی کردیم هیچ گاه پای به این تورنمنت بگذارند؛ از ولز و ایرلند شمالی گرفته تا ایسلند و آلبانی و همچنین نبود تیم بزرگی مثل هلند دیگر شوک بزرگ این مسابقات خواهد بود و این به این معنا خواهد بود که دیگر قرار نیست همه اتفاقات خوب برای تیم های بزرگ رخ بدهد. امروز حتی ضعیف ترین کشور ها نیز روی فوتبال خود سرمایه گذاری کرده اند تا بتوانند در عرصه ملی خوش بدرخشند و این کار را برای کشورهای قدرتمند سخت تر کرده است. این یورو می تواند آبستن حوادث عجیبی باشد، می تواند ثابت کند که همواره قرار نیست در بر همان پاشنه سابق بچرخد. این یورو می تواند محلی باشد برای اینکه تیم های کوچک خود را به دنیا نشان دهند.

در پنج دوره اولیه این مسابقات و تا سال ۱۹۷۶ تنها چهار تیم در آن شرکت داشتند. طی سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۲ و برای چهار دوره، هشت تیم و در نهایت از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۲ (دوره قبل)، ۱۶ تیم در جام ملت ها حضور داشتند. افزایش هشت تیمی در این دوره، باعث شد برخی کشورهای کوچک مثل آلبانی و ولز نیز شانس حضور در این جشنواره بزرگ فوتبال را برای نخستین بار در تاریخشان پیدا کنند.

این سومین میزبانی فرانسه برای مسابقات یورو به حساب می آید. فرانسه در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۸۴ میزبان این مسابقات بوده است. خروس ها دو بار در سال ۱۹۸۴ و ۲۰۰۰ قهرمان این مسابقات شده اند. تیم اسپانیا مدافع قهرمانی این مسابقات است. قهرمان این مسابقات مجوز شرکت در مسابقات جام کنفدراسیون‌ها ۲۰۱۷ در کشور روسیه را به دست می آورد.

گروه بندی مسابقات و شهرهای میزبان

گروه A: فرانسه، رومانی، آلبانی، سوییس

گروه B: انگلستان، روسیه، ولز،اسلواکی

گروه C: آلمان، اوکراین، لهستان، ایرلند شمالی

گروه D: اسپانیا، جمهوری چک، ترکیه، کرواسی

گروه E: بلژیک، ایتالیا، جمهوری ایرلند، سوئد

گروه F: پرتغال، ایسلند، اتریش، مجارستان

آغاز عصر جدید یورو 24 تیمی به میزبانی فرانسه

شهرهای بوردو، لان، لیل، لیون، مارسی، نیس، پاریس، سنت دنیز، سن اتین و تولوز به عنوان شهرهای میزبان این مسابقات انتخاب شده‌اند. فرانسوی‌ها بعد از میزبانی جام جهانی ۱۹۹۸ و قهرمانی در آن تورنمنت بزرگ حالا رؤیاهای زیادی برای موفقیت در این میزبانی تازه دارند.

نحوه صعود تیم ها از دور مقدماتی

دو تیم برتر هر گروه راهی مرحله بعدی خواهند شد. چهار تیم برتر سوم رقابتها هم به جمع ۱۲ تیم صعودکرده خواهند پیوست. این یعنی اینکه یک تیم حتی می تواند بدون کسب پیروزی راهی مرحله بعدی شود. اتفاقی که برای تیم ملی اروگوئه در جام جهانی ۱۹۸۶ روی داد.

آمار جالب از جام ملتهای اروپا

این رقابت ها رکوردهای متعددی دارد. آمار و ارقامی که می‌تواند برای علاقمندان به ورزش مخصوصا فوتبال جالب توجه باشد. همیشه حضور بازیکنان بزرگ و ستاره‌های مختلف تیم ها و لیگ های اروپایی در این تورنمنت باعث ایجاد جذابیت های فراوانی شده است.

* ژرمن ها رکورددار فتح جام

رکورددار قهرمانی در مسابقات یورو تیم های آلمان و اسپانیا با ۳ قهرمانی هستند و پس از این دو تیم، فرانسه با ۲ قهرمانی قرار دارد.تیم ملی آلمان همچنین با ۱۲ بار حضور در رقابت های جام ملت های اروپا رکورددار است.
تیم ملی پرادعای انگلیس تاکنون ۸ دوره در جام ملت‌های اروپا حضور داشته و بهترین عنوانی که توانسته کسب کند مقام سومی سال ۱۹۶۸بوده است و تاکنون قهرمان یورو نشده است. او حتی سال ۱۹۹۶ که خودش میزبان بود هم نتوانست جام را در انگستان نگه دارد. 

* بازیکنان رکورددار جام

در تاریخ رقابت های یورو ، فقط ۱۳ بازیکن موفق شده اند دو بار قهرمانی را جشن بگیرند که از ۱۳ بازیکن ۱۲ نفر سهم ماتادورها بوده است. راینر بونهوف ستاره سابق آلمان غربی اولین بازیکنی است که موفق به کسب دو عنوان قهرمانی شده است. ژابی آلونسو، ایکر کاسیاس، سسک فابرگاس، آندرس اینیستا، ژاوی هرناندز، فرناندو تورس، سرخیو راموس، رائول آلبیول، پپه رینا، داوید سیلوا، آلوارو آربلوا و سانتی کاسورلا، ۱۲ بازیکن عضو تیم ملی اسپانیا هستند که موفق شدند در دو دوره متوالی در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ قهرمانی در یورو را جشن بگیرند.

* بهترین گلزنان تاریخ یورو

در تاریخ یورو تاکنون بازیکنی موفق نشده است بیش از ۹ گل به ‌ثمر برساند. میشل پلاتینی بازیکن پیشین تیم ملی فرانسه و رییس معزول یوفا با به‌ ثمر رساندن ۹ گل در پنج بازی، آماری خیره‌کننده در یورو ۱۹۸۴ از خود بر جای گذاشت. آلن شیرر مهاجم پیشین تیم ملی انگلیس در مسابقات سال‌های ۱۹۹۲، ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ در مجموع هفت گل در ۹ بازی به ‌ثمر رساند. رود فن نیستلروی مهاجم پیشین تیم‌های رئال مادرید و منچستریونایتد در جام ملت‌های اروپا طی سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ در مجموع هشت بازی موفق به زدن شش گل برای هلند شد.

* جوانترین تیم مسابقات

تیم ملی انگلیس با هدایت روی هاجسون، جوان ترین تیم مسابقات یورو ۲۰۱۶ فرانسه است. انگلیس با میانگین ۲۵/۳۹ سال به عنوان جوان ترین و جمهوری ایرلند با میانگین ۲۹/۳۹ سال به عنوان مسن ترین تیم این رقابت ها هستند.

* یونتووس و لیورپول در صدر

باشگاه یونتووس ایتالیا و لیورپول انگلیس با داشتن ۱۲ بازیکن در این تورنمنت رکورددار هستند. باشگاه تاتنهام انگلیس با ۱۱ بازیکن و باشگاه منچستریونایتد با داشتن ۱۰ بازیکن در این رقابت ها در جایگاه های بعدی قرار دارند.

* رکوردداران کلین شیت

در تاریخ رقابت های یورو، ادوین فان در سار دروازه بان سابق تیم ملی هلند و ایکر کاسیاس کاپیتان تیم ملی اسپانیا (یورو ۲۰۱۶ پنجمین حضور این بازیکن است و در این زمینه رکورددار خواهد شد) هر یک با ۹ بار، رکورددار بسته نگه داشتن دروازه یا همان کلین شیت هستند.
ایکر کاسیاس ملقب به ایکر مقدس با ۵۰۹ دقیقه بسته نگه داشتن دروازه خود رکورددار تعداد دقایق بسته نگه داشتن دروازه در یورو است.
پیتر اشمایکل (دانمارک، ۱۹۸۸-۲۰۰۰) با ۲۰ گل خورده، بیشترین گل را در تاریخ یورو دریافت کرده است.

* مربیان رکورددار یورو

در تاریخ رقابت های یورو، برتی فوگتس، یواخیم لو، لارس لاگربک، دینو زوف و رینوس میشل از جمله مربیان رکورددار هستند. برتی فوگتس (۱۹۹۲ و ۱۹۹۶) و یواخیم لو (۲۰۰۸ و ۲۰۱۲) هر دو از آلمان، با ۱۱ بار نشستن بر روی نیمکت مربیگری رکورددار هستند. یواخیم لو در یورو ۲۰۱۶ این فرصت را دارد، به تنهایی رکورددار شود.

یواخیم لو سرمربی تیم ملی آلمان با کسب ۸ پیروزی، رکورددار پیروزی در تاریخ یورو است.
لارس لاگربک سرمربی تیم ملی ایسلند در یورو ۲۰۱۶، برای چهارمین دوره، مسابقات یورو را تجربه خواهد کرد و رکورددار خواهد بود.
هیچ مربی در تاریخ یورو سابقه کسب دو عنوان قهرمانی را ندارد و ویسنته دل بوسکه این فرصت را دارد که به اولین مربی در این زمینه تبدیل شود.

* رکورد عجیب لیگ برتر انگلیس

لیگ برتر انگلیس بیشترین نماینده را در یورو ۲۰۱۶ دارد. بازیکنان دعوت شده از لیگ برتر انگلستان بیشتر از مجموع بازیکنان دعوت شده از بوندسلیگا و سری آ هستند. لیگ برتر در ۱۸ تیم از ۲۴ تیم حاضر در مسابقات نماینده دارد. لیگ آلمان با ۷۳ نماینده و لیگ ایتالیا با ۷۰ نماینده در جایگاه های بعدی حضور دارند.

* گرانترین و ارزانترین بازیکنان

آلمان گران‌قیمت‌ترین بازیکنان و مجارستانی‌ها ارزان‌ترین بازیکنان را در رقابت های یورو ۲۰۱۶ دارند. طبق ارزیابی سایت ترانسفرمارکت تیم ملی آلمان با ارزشی در حدود ۵۶۲ میلیون یورو در صدر قرار دارد و مجارستان با ۲۷/۳ میلیون یورو ارزان‌ترین تیم رقابت‌هاست.

* مربی ای که بیشترین حقوق را می گیرد

روی هاجسون انگلیسی در میان ۲۴ سرمربی تیم‌های حاضر در جام ملت‌های اروپا بیشترین حقوق را می‌گیرد. سرمربی تیم ملی انگلیس با حقوقی معادل ۵ میلیون یورو در سال پردرآمدترین فرد است. سرمربی ایتالیایی تیم ملی ایتالیا، آنتونیو کونته با حقوقی معادل ۴/۱ میلیون یورو در سال در جایگاه دوم قرار دارد هر چند او در آستانه مسابقات کنار رفت. فاتح تریم، سرمربی تیم ملی ترکیه نیز با دستمزد سالانه ۳/۵ میلیون یورویی در مکان سوم قرار دارد.

* آلمان مدعی اصلی قهرمانی

تیم ملی آلمان به عنوان مدعی نخست قهرمانی در این رقابت ها شناخته می شود. از تیم های ملی اسپانیا، انگلیس، پرتغال و بلژیک به عنوان مدعیان بعدی یاد می شود. این آمارها در رای گیری های مختلف بین هواداران فوتبال در اروپا به دست آمده است.

* غایبان بزرگ یورو

آندرا پیرلو و ماریو بالوتلیاز ایتالیا، ایلکای گو‌ندوگان، کوین تراپ و مارکو رویس از آلمان ، فابیو کوئنترائو پرتغالی،‌ رافائل واران و کریم بنزما فرانسوی، وینسنت کمپانی بلژیکی، خوان برنادت و خاوی مارتینز اسپانیایی و کوین گامیروی فرانسوی غایبان بنام این جام هستند. همچنین تیم ملی هلند با دو جین ستاره تراز اول با حذف در مرحله نخست، شاهکار افتضاحش را کامل کرد و در این جام غایب است!

آغاز عصر جدید یورو 24 تیمی به میزبانی فرانسه

* جوان‌ترین و مسن ترینبازیکنان

مارکوس راشفورد از تیم ملی انگلیس، رناتو سانچس از تیم ملی پرتغال و امره مور از تیم ملی ترکیه با ۱۹ سال سن جوانترین بازیکنان این دوره از مسابقات به شمار می روند.
گابور کرالی از تیم ملی مجارستان و شی گیون از تیم ملی ایرلند با ۴۰ سال سن مسن ترین بازیکنان هستند.
پیرترین بازیکنی که در دوره‌های مختلف جام ملت‌های اروپا بازی کرده، لوتار ماتئوس آلمانی بوده که سال ۲۰۰۰ در مسابقه میان پرتغال و آلمان به زمین رفته است. او که متولد ۲۱ مارس ۱۹۶۱ است، در آن زمان ۳۹ سال داشته . اما امسال با حضور گابور کرالی، دروازه‌بان تیم مجارستان که متولد ۱ آوریل ۱۹۷۶ است، با شلوار معروفش رکورد حضور پیرترین بازیکن خواهد شکست، کرالی هم‌اکنون ۴۰ سال دارد. 

* بلندقدترین و سنگین وزن ترینتیم های یورو

تیم ملی با سوئد با میانگین قدی ۱/۸۶ متر در جایگاه نخست قرار دارد. تیم های ملی ایسلند، آلمان، اتریش، کرواسی، بلژیک و مجارستان با میانگین قدی ۱/۸۵ متر در جایگاه های بعدی قرار دارند.
تیم ملی آلمان با میانگین وزنی۸۰/۳ کیلوگرم در جایگاه نخست قرار دارد. تیم ملی سوئد با ۸۰/۱ کیلوگرم و تیم ملی سوییس با ۷۹/۹ کیلوگرم در مکان های بعدی قرار دارند.

* رده بندی بهترین بازیکنان حاضر در یورو

اتحادیه فوتبال اروپا رده بندی بازیکنانی را که به همراه تیم های ملی کشورشان در یورو ۲۰۱۶ حاضر هستند را اعلام کرد که بر این اساس کریستیانو رونالدو در صدر این فهرست قرار دارد. زلاتان ابراهیموویچ از تیم ملی سوئد و آنتوان گریزمان از تیم ملی فرانسه در جایگاه های بعدی قرار دارند. در این لیست مانوئل نویر، بالاترین رتبه میان دروازه بان ها رادارد ، خوانفران بالاترین رتبه میان مدافعان کناری و سرخیو راموس هم بالاترین رتبه در میان مدافعان میانی را دارند.

* آدیداس، تولیدکننده‌ توپ جام ملت‌های اروپا

این توپ که آدیداس تولیدکننده آن است، Beau Jeu ـ بازی زیبا - نام دارد و از پلاستیک خاصی ساخته شده که استحکام و قابلیت ارتجاعی توپ را تامین می‌کند. لایه‌ بیرونی توپ از ماده‌ نرمی ساخته شده که خاصیت صداگیری دارد. به جای ۱۲ تکه‌ ۵ زاویه‌ای و ۲۰ تکه‌ ۶ زاویه‌‌ای، این بار تنها از ۶ شکل هندسی کاملا یک‌سان و برابر با روش خاصی به نام Thermal Bonding با فشار هوای داغ روی این توپ استفاده شده است. توپ تغییر شکل نمی دهد و هنگام بارش باران‌ آب در درزهای آن نفوذ نمی‌کند.

* ارزش ۱۱ بازیکن گران قیمت یورو

مانوئل نویر آلمانی با ۴۰ میلیون یورو گران قیمت‌ترین د‌ر‌وازه‌بان این تورنمنت است. در دفاع نیز ارزش دیوید آلابا ۴۵ و جروم بواتنگ ۴۰ میلیون است. جرارد پیکه و سرخیو راموس، دو بازیکن اسپانیایی هم ۴۰ میلیون ارزش دارند. پل پوگبا فرانسوی با ۶۵ میلیون، توماس مولر آلمانی با ۷۵ میلیون، ادن هازارد بلژیکی با ۷۰ میلیون در میانه میدان حاضر هستند. در میان مهاجمان، ارزش کریستیانو رونالدو ۱۱۰ میلیون، گرث بیل ۸۰ میلیون و روبرت لواندوفسکی ۷۰ میلیون است. ارزش این بازیکنان از ۱۱ بازیکن لیگ قهرمانان اروپا کمتر است. یکی از دلایل آن، حضور بازیکنان اهل آمریکای جنوبی بارسلونا و ر‌ئال‌ ماد‌رید در فهرست لیگ قهرمانان اروپاست. ارزش این یازده بازیکن، ۷۶۵ میلیون یورو است.

*بیشترین و کمترین گل زده شده/سریع‌ترین و دیرترین گل‌ها

سال ۲۰۰۰ در همه بازی‌های جام ملت‌ها ۸۵ گل زده شده که بیشترین تعداد گل ادوار مسابقات بوده است، سال ۱۹۶۸ هم که یورو تنها چهار تیم داشته، ۷ گل زده شده است.
بازی میان یونان و روسیه در سال ۲۰۰۴ِ دیمیتری کریچنکو ثانیه ۶۸ گل زد تا سریع‌ترین گل زده شده در جام‌ها را به نام خودش ثبت کند. دیرترین گل زده شده در زمان عادی و اضافه هم به نام سمیث سنتورک است که در بازی ترکیه و کرواسی در سال ۲۰۰۸ به ثمر رسانده بود. 

*برنامه بازیها به همراه اینفوگرافیک

آغاز عصر جدید یورو 24 تیمی به میزبانی فرانسه

آغاز عصر جدید یورو 24 تیمی به میزبانی فرانسه

آغاز عصر جدید یورو 24 تیمی به میزبانی فرانسه
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار