بازدید 9976
تابناك بررسي مي‌كند:

حقوق مديران بانك‌ها در ترازوي نقد

چندهفته پس از ماجراي حقوق‌هاي ميليوني مديران ارشد بيمه مركزي كه به استعفا و كناره‌گيري محمد ابراهيم امين از رياست بيمه مركزي شد، حالا انتشار اسنادي از حقوق و مزاياي بانك رفاه كارگران، حساسيت‌هاي زيادي را به همراه داشته است. در تازه‌ترين واكنش اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس جمهور در نامه‌اي به علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي خوستار رسيدگي به ماجرا شده است و علي لاريجاني، رئيس مجلس هم به ديوان محاسبات دستور داده تا گزارشي از سازوكار تعيين و پرداخت حقوق‌هاي ميليوني به مديران دولتي و شبه دولتي تهيه كند.
کد خبر: ۵۹۶۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴ 11 June 2016
چندهفته پس از ماجراي حقوق‌هاي ميليوني مديران ارشد بيمه مركزي كه به استعفا و كناره‌گيري محمد ابراهيم امين از رياست بيمه مركزي شد، حالا انتشار اسنادي از حقوق و مزاياي بانك رفاه كارگران، حساسيت‌هاي زيادي را به همراه داشته است. در تازه‌ترين واكنش اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس جمهور در نامه‌اي به علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي خوستار رسيدگي به ماجرا شده است و علي لاريجاني، رئيس مجلس هم به ديوان محاسبات دستور داده تا گزارشي از سازوكار تعيين و پرداخت حقوق‌هاي ميليوني به مديران دولتي و شبه دولتي تهيه كند.

به گزارش تابناك اقتصادي، در حالي كه پرداخت حقوق‌هاي ميليوني به مديران شركت‌ها و موسسات وابسته به دولت و نهادهاي عمومي و البته مديران شبكه بانكي دردسرساز شده، به نظر مي‌رسد دولت و مجلس براي سامان‌دادن به سازوكار پرداخت حقوق‌ و مزاياي مديران در صدد اصلاح قوانين و مقررات هستند و سوال اصلي اين است كه تدبير نهايي مجلس و دولت به چه نحوي رقم خواهد خورد كه هم عدالت اجتماعي رعايت شده و هم انگيزه لازم مديران براي ريسك‌پذيري در ايفاي مسئوليت‌هايشان حفظ شود؟

مقايسه مبهم حقوق مديران بانك‌هاي داخلي و خارجي بهانه‌اي شده تا پردخت حقوق‌هاي كلان در نظر اول قابل دفاع تلقي شود، اما آيا حيطه مسئوليت و اختيارات مديران بانك‌هاي ايراني با بانك‌هاي خارجي يكسان است يا خير؟ پرداخت حقوق‌هاي 35 تا 40 ميليون‌ توماني به عنوان دريافتي رسمي به برخي مديران بانك‌هاي وابسته به دولت و نهادهاي عمومي در كنار واريز مبالغي تحت عناويني چون حق حضور در هيات مديره يا پاداش هيات مديره هم اين شايبه را مطرح كرده كه تبعيض در پرداخت‌هاي مديران ارشد بانك‌ها و ديگر كارمندان شبكه بانكي و البته شكاف بين حقوق بانكي‌ها با ديگر كارمندان دولتي و بخش خصوصي ناشي از چيست؟

حق جلسه و پاداش هيات مديره برخي بانك‌ها در پايان سال 93 (ارقام به تومان)

نام بانك

حق جلسه هيات مديره

پاداش سالانه هيات مديره

كارآفرين

1.200.000

450.000.000

صادرات

2.000.000

400.000.000

آينده

1.000.000

نامعلوم

دي

1.200.000

120.000.000

ملت

نامعلوم

550.000.000

مهر اقتصاد

800.000

155.000.000

اقتصادنوين

1.600.000

990.000.000

انصار

1.300.000

277.000.000

تجارت

نامعلوم

300.000.000

سينا

1.000.000

250.000.000

حكمت ايرانيان

1.600.000

130.000.000

سامان

1.500.000

نامشخص

خاورميانه

1.000.000

960.000.000

منبع: هفته‌نامه تجارت فردا

به گزارش تابناك اقتصادي، پرداخت حق جلسه هيات مديره در برخي بانك‌ها تنها به اعضاي غيرموظف هيات مديره صورت مي‌گيرد و به اعضاي موظف كه در بانك مسئوليت دارند، پرداخت نمي‌شود. البته اين احتمال وجود دارد كه اعضاي موظف هيات مديره در قالب‌ها و عنوان‌هاي مختلف، از مزايا و پاداش‌‌هاي ديگري بهره‌مند شوند كه همين مساله باعث مي‌شود تا مجموع پرداخت ماهانه هر عضو هيات مديره بانك بسته به ميزان سودآوري آنها بين 30 تا بيش از 50 ميليون تومان برآورد شود.

از سوي ديگر پاداش سالانه هيات مديره بانك‌ها براساس قانون تجارت و پس از تاييد توسط مجمع عمومي بانك‌ها صورت مي‌گيرد كه با درنظر گرفتن اينكه اكثر اعضاي هيات مديره بانك‌ها و شركت‌هاي دولتي و شبه دولتي نماينده سهامداران حقوقي هستند، بايد روشن شود كه پاداش سالانه هيات مديره به حساب سهامدار حقوقي واريز مي‌شود يا نصيب فردي مي‌شود كه به نمايندگي در هيات مديره حضور دارد؟

ريسك، انگيزه و نظارت

يكي از دلايلي كه مدافعان حقوق‌هاي كلان به مديران بانك‌ها مطرح مي‌شود، ريسك بالاي تصدي صندلي هيات مديره اين بانك‌ها در برابر منافع سپرده‌گذاران و سهامداران بانك‌هاست به ويژه اينكه همواره منافع سپرده‌گذاران و سهامداران همسو نبوده و هيات مديره بانك‌ها براي اينكه دچار پديده مخاطره اخلاقي يا فسادهاي احتمالي در تامين نياز‌ها و منافع ذي‌نفعان نشود، بايد از حقوق و مزاياي كلان‌تر و بيشتري برخوردار باشند تا از منابع بانك‌هاي تحت مديريت خود به نحو مطلوبي استفاده كنند. اما اين قاعده بين‌المللي در حالي در جهان به شدت كنترل مي‌شود كه نگاهي به عملكرد شبكه بانكي كشور به وضوح نشان مي‌دهد كه مديران بانك‌ها در برابر تصميم‌هاي اتخاذ شده يا تكليف شده به آنها پاسخگو نبوده كه مصداق بارز آن افزايش سطح مطالبات معوق شبكه بانكي بوده است. سوال جدي اين است كه چگونه مديران بانك‌ها كه سطح مطالبات معوق آنها حتي سه برابر استانداردهاي جهاني است، طلب حقوق‌ و مزاياي چند ده ميليوني مي‌كنند؟

ضعف نظارت بر پرداخت‌ حقوق‌هاي ميليوني به مديران شبكه بانكي بدون در نظر گرفتن كارايي و عملكرد واقعي آنها در صيانت از حقوق سپرده‌گذاران بسيار و سهامداران اندك، هم مزيد بر علت شده به نحوي كه در مجامع عمومي بانك‌ها وقتي تصميم به تقسيم پاداش بين هيات مديره و سهامداران گرفته مي‌شود، دقت و كنترل لازم در خصوص دارايي‌هاي واقعي و بدهي‌هاي پنهان اين بانك‌ها نمي‌شود و عملا ترازنامه بانك‌هاي مشكل‌دار تصويب و تاييد مي‌شود و دارايي‌هاي مسموم و فاقد قدرت و اثربخشي لازم بر منابع بانك‌ها به جاي دارايي‌هاي داراي قدرت نقدشوندگي و تسهيلات‌دهي با هدف مثبت نشان داده و سودآوري بانك‌ها جا زده مي‌شود چرا كه هدف هيات مديره بانك‌ها راضي نگه داشتن سهامداران و گرفتن راي آنها براي تقسيم پاداش و تعيين حق عضويت در هيات مديره است.

سوالي بي پاسخ كه انتظار مي‌رود بانك مركزي به آن پاسخ شفاف دهد اين است كه آيا واقعا ترازنامه بانك‌ها مثبت بوده و دارايي‌هاي آنه سم‌زدايي شده است كه بر اساس آن سود بين سهامداران تقسيم و براي هيات مديره بانك‌ها پاداش‌هاي كلان در نظر گرفته مي‌شود؟

سوال ديگر اين است كه مسئوليت بانك‌ها و مديران آنها كه خواستار دريافت حقوق‌هاي بالا هستند، در برابر سپرده‌گذران چيست و حقوق ضايع شده ميليون‌ها سپرده‌گذار شبكه بانكي در اثر مطالبات سوخت شده و معوق بانك‌ها چگونه مورد حمايت قرار مي‌گيرد؟ فراموش نبايد كرد كه بانك‌ها وكيل سپرده‌گذاران هستند در استفاده از پس‌اندازهاي آنها در هنگام پرداخت تسهيلات و وكالت مديران بانك‌ها در صورتي شايسته حقوق هاي ميليوني است كه امانت‌دار خوبي باشند.

اين پرونده همچنان باز است و تابناك اقتصادي در روزهاي آينده آن را از ابعاد ديگري بررسي مي‌كند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۳۴
بعد میگن سود سپرده بالا بانکها را ورشکست کرده. اگر بانکها ورشکست هستند پس پاداش چی به روئسا داده میشه؟ پاداش ورشکستگی؟
سلام حقوق مدیران مناطق ازاد را بررسی کنید
پاسخ ها
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
تا اینجای کار مدیران بانکی، مدیران نفتی، تامین اجتماعی و مدیران بیمه سلامت، پزشکان متخصص و فوق تخصص و مدیران علوم پزشکی و مناطق آزاد و خودرو سازان پاداش های غیر متعارف گرفته اند کارمندان نهادها اطلاع رسانی بکنند ممنون تابناک عزیز
بگذارتابگریم چون ابردربهاران
تاراج ثروت ملی برای عده ای که از عدم نظارت قانون بهره می برند.
پس چرا حقوق كارمندها را با كارمندان كشورهاي اروپايي و آمريكا و كانادا مقايسه نميكنيد و فقط مديران بانكها بايد بررسي شوند
پاسخ ها
بهادری
| Germany |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
درود بر شما با این کامنت جالب ... و شیر مادرت ای جبرنگاران تابناک که این مسئله ملی را پی گیری میکنید حلالت باشد
پول كي رو دارن به كي ميدن . پول ملت مستضعف رو يك سري اينجوري بالا مي كشن . اونوقت تو ماشين شاسي بالا مي شينن و سرشون رو چپ و راست هم نميكنند و به ملت ميخندند .
سلام
لطفا یه سری به شرکت نفت فلات قاره بزنید ببینید حقوق ها چه خبره
بنظر می رسد باید فهمید سود بدست امده چگونه در بانک ها بدست امده که بانک ها اینقدر هزینه می کنند برای پرداخت به هیات مدیره
این طبیعی است وقتی بان در سود23 و 27 و30 درصد کار می کند سود کلان هم بدست می اورد حال اگه سود تقلیل یابد چه اتفاقی می افتد
الان می گویند بانک ها همه ورشکسته اند پس چطور این همه پاداش می دهند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حقوق مدیران خودروساز رو هم بررسی کنید
یه موقع یارانشون حذف نشه .....
سلااااام، نفت یادتون نره، هدیه تولد بچشون یه دستگاه آپارتمان تو اندرزگو میشه، اینجوریاس
من کارمند بانک ملیم با بیست سال سابقه. بخدا تا حالا حقوق دو میلیونی نگرفتم ولی از رییس سرپرستیم خبر دارم و دیدم حقوقشو که در ماه ده برابر امثال من میگیره تازه اینا از نظر خودشون قانونیه دریافتیهای غیر قانونیشون بکنار
در گشوری که بخاطر فقر چوانها ازدواج نمیکنند و بعضی اعضای بدن را از بدبختی می فروشند اینها دست درازی به اموال ملت نیست فرقی هم بین خصوصی و دولتی نیست همه متعلق به ملت هستند
مردم ما انقلاب کردیم ما شهید دادیم تا یک عده بیایند و حقوق و بیت المال اون شهروند بیچاره که در دور دستترین نقطه مرزی با فلاکت زندگی میکنه را به یغما ببرند اگر دولت و مجلس عرضه و توان جمع کردن این دزدهای از خدا بی خبر را ندارند مردم خودشان بلدند
از دوستان عزیز سازمان بازرسی کل کشور درخواست میکنم سری هم به پاداش دریافتی برخی از مدیران سارمان امور مالیاتی در چند سال اخیر بزند واقعا تعجب اور و وحشتناک هستش . بعد یک کارمند ساده را به جرم گرفتن رشوه 500 هزار تومانی برای همیشه از خدمت انفصال میکنند.عدالت باید برای همه یکسان اجرا شود.انشااله
جالبه بدانید که بخشی از پاداش حضرات از طریق جریمه تاخیر در پرداخت اقساط وام های بانکی مشتریان که مبلغ قابل توجهی است پرداخت می شود بانکداری بدون ربا ؟؟؟
کارمندان بانک کارشان سخت است
خواهشاً فيش كاركنان نگون بخت (كه عمدتاً بين 1 تا 2 ميليون تومان درماه) بانكهاي دولتي را منشر كنيد تا افكار عمومي متوجه فاصله پرداختي حقوق بين مديران بانك و كاركنان شوند.
متاسفانه جوي منفي براي بانكها ايجاد شده، بهتره حقوق و پاداش و مزاياي وزارت نفت و زيرمجموعه‌ها، مخابرات و ...... بررسي شود كه چندين برابر بانك‌ها دريافتي دارند.
حقوق یک مدیر ارشد در بانکهای خصوص حدود بیست برابر یک کارمند همان بانک است. علت این شکاف باید بررسی شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
بررسی شود
عدم نظارت قانون و شفافيت مالي
دقيقا مثل قرون گذشته كارگران بي كار ويا با فقر زندگي مي كنند واكثريتي سو استفاده گر چپاول گر ثروت ملي هستند
بدنیست سری هم به شرکت سرمایه گذاری بانک مل هم بزنید اخه بیشتر پاداش اعضای هیا ت مدیره بانک ملی از ه آمار ان بسیار محدوده ضمنا کلی پاداش های نجمومی کارانه و غیره نیز هست که آمار آن غیر قابل دسترسی است
سازمان بازرسی ، دیوان محاسبات ، حراست بانکها ، و سایر دستگاههای نظارتی و کنترلی هم باید توبیخ بشوند . مگر ممکن است که مسئولان اداری و قانونی کشور از این تخلفات مطلع نباشند . اگر مطلع نبودند که باز نشانه بی کفایتی آنهاست و باید اخراج بشوند . یک مجموعه عوامل و افراد دست به دست هم می دهند تا چنین مفاسد و تخلفاتی صورت بگیرد . فقط ادعا برخورد که جواب نمی شود . دزدی که شاخ و دم ندارد .
سلام لطفا پاداش هیئت مدیره و مدیران کل سازمان بیمه سلامت ایران را هم پیگیری نمایید از این ارقام بیشتر هست
گویا قانون دیگر وجود ندارد . بخوربخور و پول شویی ...
وقتی اقتصاد فشل باشه همین میشه. حقوق های مدیران چند ده میلیونی کارخانه ها ورشکسته!
يارانه آدم هاي بدبخت بيچاره را هرچه سريعتر قطع كنيد كه اينها نياز دارند
زیاد شده دیگه تاراج بیت المال/ از بیمه و بانک و نفت و گرفته تا پزشکان و افراد خاص/ اینا تازه درآمدهای قانونی اشون ه اینا کلی منافع وسیع تر از حقوق دارند که چندین برابر این مبالغ است و پنهان است/ منافعی از قبیل دادن وام و تسهیلات کلان به بعضی و وووووو / خرید و فروش املاک گرفته تا خودرو و هر کالایی سودمندی با همین پول های/ و هزاران مورد ریز و درشت دیگه
بانكهادرايران مروج رباخواري وكلاهبرداري هستندواشاعه آن رادرجامعه ميبينيم كه يه سري ازتجارقديمي پول نذول به مردم ميدهند.پس متوجه ميشويم كه آب ازسرچشمه گل آلوداست.
صندوقهاي بازنشستگي پس انداز و رفاه كاركنان صنعت نفت، سازماني كه بنا بود در راستاي رفاه بازنشستگان از بودجه نفتي و بيت المال استفاده كند، با رياست بلند مدت آقاي رئيس – كه كار با دو رئيس جمهور را در پرونده خود دارد- به بنگاه سرمايه گذاري هاي پر ريسك و غير كارشناسانه و بعضاً زيان ده تبديل گرديد. تاسيس انواع شركتهاي خصوصي با اختيار 100% سهام ( از جمله شركت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كاركتنان صنعت نفت)، شروعي براي تسويه حسابهاي افراد شد. اعطاي پاداش و حقوق و مزاياي افراد حقيقي و حقوقي وابسته به اين سازمان دولتي خود سالهاست كه فصل جديدي براي سريال زنجيره اي حقوق هاي نجومي مديران و معاونتهاي اصلي و وابسته مي باشد.
حقوق و مزايا و پاداش هاي چند ده ميليون توماني پيوست شده به رزومه هاي تك برگي آقايان به واسطه ي واسطه! آيا اين حقوق ها همان برادر اختلاس نيست؟ برادري موجه تر و سر به زير تر ... به جاي اختلاس ميلياردي يك شبه به صورت اقساطي در طي يك تا چند سال اين اختلاس نجيبانه اتفاق ميفتد.
آقاي رئيس، مديران و معاونت هاي شركتهاي زير مجموعه را منسوب مي كند و منسوبين حق حساب وي را به موقع پرداخت مي كنند و اين داستان ادامه دارد.... پول نفت من كجاست؟
همه با هم دارند می خورند!!!!!!!! برای حسابرسی یک شرکت وابسته به بانک تجارت برای رسیدگی حسابرها بعد از دو ماه هر روز هر غذایی که می خواستند سفارش میدادند و حتی برای کارهای شخصی ازکرایه آزانس را از شرکت دریافت می کردند و تمام موارد که در حسابها گم شده بود صاف و پوست کنده در اختیارشان قرار داده میشد و هیچ غلطی نکردند و در آخر پاداش هم برای مدیران درخواست کردند !!!!!!!!!!!!!!!!!!
اینجا در تورنتو رئیس یک بانک ماهیانه 125000 دلار کانادا حقوق میگیره.
اینکه حقوق مدیران ارشد بانک بالاست مهم نیست، چون از دزدی مصونشون میکنه.
مهم اینه که چجوری انتخاب شدن. اگه بدون پارتی و فامیل بازی باشه، از روی ضوابط باشه و نه روابط، این حقوق ها خیلی عادی و منطقیه. مهم اون روابط لعنتیه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار