بازدید 3979
لزوم ارائه لایحه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به مجلس

انقراض ببر مازندران و شیر خوزستان نباید تکرار شود

کد خبر: ۵۹۶۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴ 09 June 2016
علی‌محمد شاعری گفت: از سازمان حفاظت محیط زیست می خواهیم برنامه جامع حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و همچنین دیگر گونه های در خطر انقراض حیات وحش را در قالب لایحه ای با قید فوریت به مجلس ارائه دهند.

به گزارش تسنیم، علی محمد شاعری، نماینده حوزه انتخابیه نکا، بهشهر و گلوگاه با تأکید بر اینکه حفاظت از محیط زیست از اولویت‌های مجلس دهم شورای اسلامی است نسبت به وضعیت کنونی حیات وحش کشور، خصوصا گونه‌های در خطر انقراش هشدار داد و گفت: دولت و مجلس باید برای حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور برنامه‌ریزی کارشناسانه‌ای داشته باشند تا در عمل از آسیب‌های بیشتر به میراث طبیعی سرزمینمان جلوگیری شود.

وی با ابراز تأسف از مرگ دو ماده یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش توران طی ماه‌های اخیر تصریح کرد: برای مجلس دهم شورای اسلامی تأمین بودجه برای حفاظت از یوزپلنگ در راستای همکاری با دولت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بنابراین از سازمان حفاظت محیط زیست می‌خواهیم برنامه جامع حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و همچنین دیگر گونه‌های در خطر انقراض را در قالب لایحه‌ای با قید فوریت به مجلس ارائه دهند.

شاعری یادآور شد: انقراض شیر خوزستان و ببر مازندران تجربه‌ای تلخ و تأسف‌بار در تاریخ محیط زیست ایران به شمار می رود که نباید تکرار شود. تجربه‌ای که لزوم وجودی عزمی راسخ و اراده‌ای استوار را برای حفاظت از گونه‌های جانوری و گیاهی در خطر انقراض که سرمایه ملی کشور به شمار می‌روند هرچه بیشتر به نمایش می‌گذارد.

کاندیدای ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس دهم شورای اسلامی در پایان یادآور شد: اینکه در حال حاضر اندک جمعیت باقی مانده یوزپلنگ آسیایی تنها در ایران زندگی می کنند، نشانگر آن است که علاوه بر حفاظت از سرمایه‌ای ملی، مسئولیت حفاظت از سرمایه‌ای بین المللی را برعهده داریم که موفقیت یا عدم موفقیتمان در انجام آن، با بازتابی گسترده در مجامع بین‌المللی همراه خواهد بود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با همراهی و تعامل میان دولت و مجلس شورای اسلامی، حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض بیش از پیش مورد توجه، پیگیری قرار گرفته و در عمل نتایجی رضایت‌بخش به همراه داشته باشد.

بر اساس این گزارش، یک ماه از کشته شدن آخرین یوزپلنگ آسیایی در جاده تهران_مشهد می‌گذرد و علی‌رغم وعده‌های همکاری موکد و پیاپی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت راه و شهرسازی و تشکل‌های مردم نهاد برای حفاظت از این گونه ارزشمند که تنها کمتر از 70 قلاده از آن در سراسر جهان و فقط در کشور ما باقی مانده، هنوز در عمل اقدامی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، برای ایمن‌سازی پناهگاه حیات وحش توران به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی صورت نگرفته است. زیستگاهی که از یک سو با عبور جاده عباس‌آباد از قلب آن و از سوی دیگر با حضور دامدارانی که برای حفاظت از دامهایشان در برابر یوزپلنگ به ابزاری چون طعمه مسموم و سگ‌های گله مجهزند، بیشتر به قتلگاه یوزپلنگ آسیایی شبیه است تا زیستگاه آن.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر