بازدید 17395
۲۵۰۰ هکتار از منطقه پاسارگاد سوخت؛

درخواست کمک ملی برای مهار آتش سوزی پاسارگاد

تاکنون حدود ۲۵۰۰ هکتار از منطقه در آتش از بین رفته که در این میان، درختان ۲۰۰ ساله نیز وجود داشته است. این آتش سوزی از منطقه سوباتان اقلید تا تنگ بلاغی پاسارگاد رسیده و به طور حتم تا صبح فردا نیز بیشتر خواهد شد، زیرا از چند ساعت پیش وزش باد نیز آغاز شده است.
کد خبر: ۵۹۶۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۱ 09 June 2016
آتشی که از صبح چهارشنبه به جان جنگل‌های پاسارگاد افتاده، همچنان در حال بلعیدن پوشش گیاهی این خطه است و تلاش ها برای مهار آن ثمر بخش نبوده تا جایی که فراخوان استمداد ملی برای مهار آن اعلام شده است.

به گزارش «تابناک»، حریقی که حوالی ساعت ده یازده صبح دیروز در جنگل های پاسارگاد در استان فارس گزارش شد، تا کنون حدود 2500 هکتار از جنگل های تنگ بلاغی در این منطقه را تبدیل به خاکستر کرده و همچنان می‌تازد؛ آنقدر که فرماندار پاسارگاد از اعلام درخواست کمک ملی برای مهار این آتش سوزی وسیع خبر می‌دهد.

طاهر ایزدی در این باره به مهر می‌گوید: متاسفانه وسعت آتش سوزی به حدی است که تا این لحظه با توجه به حضور گسترده و تلاش های فراوان موفق به مهار آتش نشدیم. بر این اساس درخواست کمک ملی داده شده و مسئولین نیز قول مساعد داده‌اند که صبح هواپیما و بالگرد به منطقه اعزام شود.

این در حالی است که به گفته وی، در این فاصله مردم استان با اطلاع رسانی به یکدیگر در فضای مجازی و تشکیل گروه هایی در این خصوص، برای کمک اعلام آمادگی کرده‌اند و شماری از ایشان خود را به منطقه رسانده و در تلاش هستند تا از اثرات مخرب این حادثه کاسته و حریق رخ داده را مهار نمایند؛ اتفاقی که رقم زدن آن بسیار دشوار است، به ویژه آنکه گزارش های رسیده حکایت از کمبودهای جدی در منطقه دارد.

سلمان پویا، دبیر شورای اسلامی بخش پاسارگاد در این باره به مهر می‌گوید: متأسفانه از صبح روز گذشته تاکنون شاهد ناهماهنگی میان دستگاه های مختلف هستیم، زیرا بالگردی که به این منطقه اعزام شده بود، تنها گنجایش حمل دو نفر را داشته، در حالی که باید بالگردی به این منطقه اعزام می شد که بتواند نیروی مردمی را منتقل کند. تنها نیروهای مردمی، بسیج و تعدادی از مامورین محیط زیست و منابع طبیعی در منطقه حضور دارند که با توجه به وسعت حریق جوابگو نیست.

او در ادامه می‌افزاید: تاکنون حدود ۲۵۰۰ هکتار از منطقه در آتش از بین رفته که در این میان درختان ۲۰۰ ساله وجود داشته است. این حریق از منطقه سوباتان اقلید تا تنگ بلاغی پاسارگاد رسیده و به طور حتم تا صبح فردا نیز بیشتر خواهد شد زیرا از چند ساعت پیش وزش باد نیز آغاز شده است.

دبیر شورای بخش پاسارگاد در ادامه با بیان اینکه وسعت آتش سوزی پاسارگاد بسیار زیاد است، حضور نیروهای سپاه و ارتش در مهار این حریق را ضروری می‌خواند و می‌گوید: برای رسیدن به منطقه آتش سوزی، حدود شش ساعت پیاده روی لازم است؛ بنابراین، اولویت همکاری مسئولین اعزام بالگرد به منطقه است تا نیروهای مردمی به سرعت به منطقه برسند. برای مهار این آتش حضور نیروهای سپاه و ارتش لازم است، زیرا این عملیات مهار آتش باید با مدیریت انجام شود.

این در حالی است که به گفته مهرزاد بوستانی، مدیر کل منابع طبیعی استان فارس، این آتش سوزی ـکه به دلیل سهل انگاری مرتع داران و دامداران صورت گرفته ـ به دلیل پوشش گیاهی مناسبی که در منطقه وجود دارد گسترده بوده و از این رو مهار آن دشوار است.

او در ادامه با بیان اینکه «متأسفانه طول این آتش‌سوزی زیاد است»، می‌گوید: بالگردی که برای مهار آتش فرستاده شده، کوچک است و توان جابه‌جایی دو تا سه امدادرسان را دارد؛ به همین دلیل تقاضای ارسال بالگرد بزرگ‌تر را داده‌ایم. این در حالی است که علاوه بر نیروهایی که به منطقه اعزام شدند، نیروهای سه شهرستان آباده، اقلید و خرم‌بید نیز در آماده‌باش کامل هستند تا در صورت نیاز به منطقه اعزام شوند. آتش‌سوزی در ارتفاعات شمال سعادت‌شهر (مرکز شهرستان پاسارگاد) همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که بر اساس گزارش های رسیده، محل وقوع آتش سوزی از منطقه تاریخی پاسارگاد که در غرب آن قرار دارد، فاصله زیادی دارد؛ موضوعی که جای خوشبختی دارد, اما نه زمانی که می‌دانیم آتش به جان پوشش گیاهی وسیع این خطه افتاده و پس از گذشت ساعات متمادی همچنان می‌تازد و به چشم بر هم زدنی، جنگل های منطقه را نابود می‌کند؛ رویدادی که امیدواریم مسئولان به سرعت به آن واکنش نشان دهند و هرچه زودتر پایان یابد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۱۰
سلام
درود بر شرف مسئولی که قول داده فردا صبح کمک و بالگرد به منطقه اعزام گردد
شماها برای مهار آتش سوزی به آمریکا اعلام کردین که توانایی مهار آتش در آنجا را دارین حالا چی شده همان افراد یا بلوف می زدند یا خودشون را نشان بدن.
نیروهای سه شهرستان آباده، اقلید و خرم‌بید نیز در آماده‌باش کامل هستند تا در صورت نیاز به منطقه اعزام شوند.....
یعنی تا الان احساس نیاز نشده؟؟؟
باب خوب چرا شلوغش می کنه تابناک،
یادم میاد به اخباری که در صدا و سیما با طعنه درباره آتش سوزی در آمریکا کانادا و .... میگن !!!!!
از یک آتش سوزی 2500 هکتاری در مملکت بر نمیان...
شایع شده عمدا می خواهند پاسارگاد را بابود کنند
ارتش كجاست ؟
الان که دیگه ماه رمضانه از مسوولین توقع حرکت نداشته باشید ، خسته میشن بیچاره ها خوب
من نمیدونم چرا هیچوقت برای اینجور مواقع تجهیزات آماده نداریم ؟؟؟؟؟؟؟ هرموقع اتفاقی می افتد تازه میفهمیم چی داریم چی نداریم؟بابا یه نظمی بکارتون بدید دیگه!!!!!!!!!!!111111
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان