بازدید 13208
براساس شاخص‌های صلح؛

تنها ۱۰ کشور دنیا آرامند

جهان در حال بدل شدن به مکانی ترسناک‌تر است و اکنون تنها 10 کشور هستند که می‌توان آنها را کاملا عاری از درگیری دانست.
کد خبر: ۵۹۵۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵ 08 June 2016
نویسندگان دهمین گزارش سالانه شاخص صلح جهانی معتقدند، جهان در حال بدل شدن به مکانی ترسناک‌تر است و اکنون تنها 10 کشور هستند که می‌توان آنها را کاملا عاری از درگیری دانست.

به گزارش ایسنا به نقل از نشریه ایندیپندنت، تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه، فقدان وجود راه حل برای بحران پناهجویان و افزایش میزان مرگ ناشی از حملات تروریستی را در سال 2016 نسبت به سال 2015 به مکانی نه چندان صلح آمیز تبدیل کرده است.

در حال حاضر براساس دهمین گزارش سالانه شاخص صلح جهانی کشورهای کمتری هستند که صراحتا می‌توان گفت در وضعیت صلح آمیز به سر می‌برند. به بیان دیگر تعداد کشورهایی که به لحاظ داخلی و از منظر خارجی درگیری ندارند، کاهش یافته است.

براساس مطالعات موسسه صلح و اقتصاد (IEP) اندیشکده‌ای که طی 10 سال اخیر شاخص‌های مختلفی از جمله صلح را می‌سنجد تنها بوتسوانا، شیلی، کاستاریکا، ژاپن، موریس، پاناما، قطر، سوئیس، اوروگوئه و ویتنام عاری از جنگ و درگیری هستند.

بنیانگذار این موسسه درباره خروج برخی از کشورها از رده بندی کشورهای عاری از درگیری می‌گوید: برزیل یکی از این کشورها بود که از این لیست خارج شد و اکنون با وجود نزدیکی المپیک ریو هر روز شرایط بدتری را تجربه می‌کند.

به گفته وی اما برجسته‌ترین نتیجه شاخص صلح امسال تاثیر شرایط صلح خاورمیانه بر تمام جهان است: اگر در یک نگاه کلی جهان را بررسی کنیم می‌توانیم بگوییم که جهان در 12 ماه اخیر به مکانی تبدیل شده که صلح کمتری را تجربه می‌کند. اما اگر خاورمیانه را از شاخص‌های نه تنها سال گذشته بلکه 10 سال اخیر حذف کنیم، می‌بینیم که جهان به مکانی صلح آمیزتر تبدیل می‌شود. این مساله به خوبی تاثیر خاورمیانه بر جهان را نشان می‌دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد 81 کشور طی بک سال گذشته صلح بیشتری را تجربه کرده‌اند در حالی که 79 کشور دیگر شاهد تشدید بحران‌ها بوه‌اند.

در این گزارش از پدیده "نابرابری صلح" نیز یاد شده است که براساس آن در حالی که کشورهای صلح آمیز و آرام در مقایسه با سال‌های گذشته از آرامش بیشتری برخوردار بوده‌اند شرایط در برخی کشورهای دیگر به شدت رو به زوال رفته است.

به اعتقاد بنیانگذار IEP عامل کلیدی در تشدید وضعیت‌های بحرانی ناتوانی در حل درگیری‌های موجود است درگیری‌ها در افغانستان و عراق بیش از یک دهه است که ادامه یافته است و سپس در سال 2011 به سوریه، یمن و لیبی نیز سرایت کرد.

این مطالعات همچنین نشان می‌دهد، بی‌ثباتی سیاسی طی 12 ماه گذشته در 39 کشور تشدید شده است.

در این میان ایسلند یک بار دیگر به عنوان صلح آمیزترین کشور جهان معرفی شد پس از آن دانمارک، اتریش، نیوزلند و پرتغال در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. سوریه نیز یک بار دیگر به عنوان ناآرام‌ترین کشور جهان تعیین شد.

در نهایت هم این شاخص باز هم اروپا را به عنوان صلح آمیزترین منطقه در جهان و خانه 10 کشور برتر در شاخص صلح معرفی کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر