بازدید 4503

جنگ همه جانبه علیه الحشد الشعبی؛ از میدان تا رسانه

نگاهی به پوشش اخبار مربوط به الحشد الشعبی در رسانه‌های وابسته به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در آزادسازی فلوجه نشان می‌دهد که سیاست این رسانه‌ها در جهت تحریک احساسات مذهبی، شکاف و در نهایت درگیری طائفه ای در عراق حرکت می‌کند.
کد خبر: ۵۹۵۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶ 08 June 2016

به گزارش تسنیم، بعد از پیروزی‌ نیروهای داوطلب مردمی عراق «الحشد الشعبی» در استان‌های صلاح الدین و الانبار و آزادی تکریت و چند منطقه مهم دیگر از داعش، رسانه‌های عربی به ویژه رسانه‌های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حملات شدیدی را برای تخریب چهره این نیروها انجام دادند.

در این میان رسانه‌های عربی دو شبکه «الجزیره» قطر و «العربیه» عربستان که در صدر رسانه‌های این دو کشور قرار دارند در زمینه جنگ رسانه‌ای برای تخریب چهره «الحشد الشعبی» پیشرو هستند. نگاهی به آمار اخبار و برنامه هایی که این دو شبکه منتشر می‌کنند این ادعا را به اثبات می‌رساند.

در این زمینه الجزیره در 24 ساعت گذشته 8 مطلب تشریحی در زمینه جنگ رسانه‌ای علیه نیروهای حشد الشعبی منتشر کرده است و اولین مطلب در روی پایگاه خبری الجزیره نیز در همین ارتباط است.

همچنین شبکه خبری العربیه در 24 ساعت گذشته 4 مطلب را در زمینه جنگ رسانه‌ای علیه نیروهای داوطلب مردمی بر روی توئیتر خود منتشر کرده است.

همچنین اولین خبر پایگاه خبری العربیه در همین زمینه است.

شیوه پوشش اخبار در فلوجه

شیوه پوشش اخبار مربوط به درگیری‌ها در فلوجه در شبکه الجزیره و العربیه بر چند پایه استوار است،

اول: معرفی الحشد الشعبی به عنوان یک گروه نظامی شیعی

برخی از رسانه‌های عربی از اصطلاح الحشد الشیعی استفاده می‌کنند. این در حالی است که «کاظم الصیادی» نماینده فراکسون التحالف الوطنی در پارلمان عراق در گفت‌و‌گو با شبکه خبری السومریه نیوز، گفت که 13 هزار تن از نیروهای الحشد العشبی از اهل سنت عراق هستند و از دولت حقوق می‌گیرند.

دو نیروی الحشد الشعبی یکی از اهل سنت و دیگری اهل تشیع در حال ادای نماز در کنار هم

دوم: متهم کردن الحشد الشعبی به کشتن و شکنجه اهل سنت

در این راستا، این رسانه‌ها تصاویری را منتشر می‌کنند و مدعی می‌شوند که این تصاویر مربوط به شکنجه اهل سنت عراق به دست نیروهای حشد الشعبی است. در مقابل مردم عراق و فعالاین این کشور با انتشار تصاویر کمک نیروهای حشد الشعبی به آواره ها و مردم فلوجه این ادعا را رد کردند.

نیروی الحشد الشعبی در حال کمک به آوارگان فلوجه

سوم: انعکاس تلفات ارتش عراق و الحشد الشعبی

رسانه های وابسته به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس کوچکترین تلفات ارتش عراق و نیروهای الحشد الشعبی را به‌سرعت پوشش می‌دهند که نتیجه طبیعی اینگونه اخبار بالا بردن روحیه عناصر داعش و تلاش برای جنگ روانی علیه نیروهای عراقی است.

محورهای رسانه‌ای، شبکه‌های وابسته به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نشان می‌دهد که تحریک احساسات طائفه‌ای و حرکت به‌سوی ایجاد درگیری مذهبی در عراق هدف این شبکه‌هاست که در نهایت باعث تضعیف عراق خواهد شد و جنگ با داعش را به تاخیر می‌اندازد.

  دلایل دشمنی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با الحشد الشعبی

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه قطر، عربستان و امارات که طی چند سال گذشته با حمایت مالی و تسلیحاتی از داعش، در تلاش بودند تا عراق را وارد یک جنگ فرسایشی و در نهایت تضعیف کنند؛ اکنون با ورود یک نیروی قوی و شکست سریع داعش در برابر این گروه، طرح خود را شکست‌خورده می‌بینند. سپس ظهور یک نیروی نظامی قوی در داخل عراق می‌تواند توازن قوا را به ضرر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در منطقه تغییر دهد.

همچنین نیروی مردمی عراق یک نیروی مکتبی است که با فتوای آیت‌ الله سیستانی تشکیل شده است و از پایگاه مردمی قوی برخوردار است و امکان هرگونه نفوذ و سوءاستفاده از این نیروها را از کشورهای عربی خواهد گرفت.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل