بازدید 5210

اهمیت راهبردی فرودگاه «الطبقه» در رقه سوریه + نقشه

این فرودگاه مهمترین نقطه راهبردی است و نقطه اتکا برای آزادسازی شهر رقه و بیرون راندن گروه تروریستی داعش از آن محسوب می‌شود.
کد خبر: ۵۹۵۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶ 08 June 2016

شمال سوریه شاهد رقابت بین ارتش سوریه از یک سو و گروه موسوم به "نیروهای دموکراتیک سوریه" مورد حمایت آمریکا برای کنترل بر فرودگاه نظامی الطبقه در جنوب غربی شهر رقه است.

به گزارش تسنیم، این فرودگاه مهمترین نقطه راهبردی است و نقطه اتکا برای آزادسازی شهر رقه و بیرون راندن گروه تروریستی داعش از آن محسوب می‌شود.

روند تحولات میدانی حاکی است که ارتش سوریه به فاصله حدود 20 کیلومتری فرودگاه نظامی الطبقه و کمتر از 20 کیلومتری سد راهبردی فرات رسیده است.

اهمیت راهبردی عملیات ارتش سوریه در جنوب غربی شهر رقه از این جهت است که این عملیات باعث کنترل دوباره بر فرودگاه نظامی الطبقه می شود که دارای ابعاد جغرافیایی و راهبردی مهم در مرکز سوریه است. این عملیات راه را برای ارتش به منظور رسیدن به شهر الطبقه باز می کند که از نظر اهمیت و وزن جمعیتی مهمتر از مرکز استان رقه به شمار می رود. علاوه بر این، این عملیات راه را برای ارتش به منظور رسیدن به سند فرات به عنوان مهمترین سد آبی سوریه باز می‌کند.

اما اگر گروه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه بتوانند پیشروی کرده و فرودگاه نظامی الطبقه را به کنترل خود در بیاورند، این فرودگاه به عنوان یک پایگاه نظامی برای نیروهای آمریکایی آماده خواهد بود و نیروهای دموکراتیک سوریه را همراهی و از آنها با نیروها تجهیزات حمایت خواهد کرد.

یک منبع میدانی به خبرنگار تسنیم گفت: مسیر عملیات نظامی ارتش سوریه - بعد از کنترل بر شهر الطبقه و فرودگاه نظامی آن - را رویکرد نیروهای آمریکایی و نیروهای دموکراتیک سوریه مشخص خواهد کرد که آیا آنها به سمت رقه یا به سمت ریف شمالی شهر حلب حرکت خواهند کرد تا اینکه به مناطق تحت کنترل کردها در عین العرب و در مرحله بعدی شهر عفرین برسند یا نه.

این منبع گفت که به احتمال زیاد نیروهای آمریکایی به سمت شهر عفرین حرکت می‌کنند، زیرا این ساده‌ترین راه برای پایان دادن به کنترل داعش در ریف شرقی حلب و رسیدن به شهر عفرین است.

این منبع افزود: چنانچه نیروهای آمریکایی به سمت عفرین حرکت کنند، در آن صورت، جبهه شهر الباب در ریف شمالی حلب به روی ارتش سوریه که تنها در فاصله چهار کیلومتری آن قرار دارد، گشوده خواهد بود و در صورت کنترل بر آن، ارتش خواهد توانست به مرز سوریه و ترکیه برسد و جلوی برپایی یک ساختار فدرالی کردی از عفرین تا عین العرب را بگیرد.

این منبع تصریح کرد: اگر نیروهای دموکراتیک سوریه به سمت شهر رقه حرکت کنند، گزینه پیش روی ارتش سوریه نیز عزیمت به سمت رقه خواهد بود؛ بویژه که ارتش سوریه دوراهی الرصافه را به کنترل خود در آورده است که این وضعیت راه را برای تحرک ارتش در دو محور همواره کرده است؛ یعنی عزیمت برای تکمیل کنترل بر مسیر الرصافه برای رسیدن به رقه یا پیشروی به سمت شهر الطبقه.

نکته جالب توجه در نبردهای جاری در شمال سوریه همان نقش نظامی غرب است که روز به روز - با افشای حضور یگان نظامی ویژه انگلیس که در کنار نیروهای دموکراتیک سوریه می‌جنگند، و نیز بر حضور نیروهای ویژه آمریکایی که در این نبردها شرکت دارند و حمایت زیادی از این نیروهای دموکراتیک سوریه می کنند - روشن تر می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان