بازدید 33372

#دهه_هشتادی؛ متولدینی که درباره‌شان بیشتر خواهیم شنید

تفاوتی که اگر در دهه هفتادی ها ممکن بود چندان محسوس نباشد، ظاهرا در دهه هشتادی ها قرار است بسیار محسوس باشد. این را امثال میتینگ چند هزار نفری ایشان در تهران نشان می‌دهد که از شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی آغاز شد و آنچنان سر و صدایی به پا کرد که به نظر به زودی از حواشی آن رها نخواهیم شد!
کد خبر: ۵۹۵۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷ 08 June 2016
در شرایطی که هنوز متولدین دهه پنجاه و شصت در کشورمان با مشکلاتی مواجه هستند و بسیاری شان نتوانسته‌اند به زندگی خود سر و سامانی دهند، متولدین دهه های بعد در حال تجربه کردن اتفاقات متفاوتی هستند؛ آنقدر که ظاهرا هیچ شناختی از ایشان وجود ندارد.

به گزارش «تابناک»، اگر قرار باشد یکی از شاخصه های بارز دوران انقلاب و پس از آن، دوران دفاع مقدس را مشخص کنیم، می‌توان به چرخش نسل ها اشاره کرد؛ چرخشی که با بر سر کار آمدن جوانان و تصدی ایشان در پست های مهم و حساس همراه بود؛ چه در دوران انقلاب و چه در دوران جنگ تحمیلی.

این اتفاق بعدها به نوعی متوقف شد، به گونه ای که متولدین سالهای ابتدایی انقلاب، کمتر مجالی برای خودنمایی یافتند و به ایشان میدان داده شد؛ اتفاقی که با توجه به جمعیت بزرگ متولدین این سالها، بسیار عجیب به نظر می‌رسد، ولی متأسفانه واقعی است. موضوعی که موجب شده برخی از ایشان خود را متعلق به نسلی سوخته بخوانند که دستش از همه جا کوتاه شده است.

اما هرچه این جمعیت در رسیدن به مناصب مختلف و تکیه زدن بر کرسی های مدیریتی کشور محروم مانده‌اند که حکایت از شناخته نشدن توانایی هایشان دارد، شناخت نیازها و توقعات ایشان ساده به نظر می‌رسد؛ آنقدر که می‌دانیم نسلی پر از خاطرات نوستالژیک مشترک هستند که تجربیات مشابه فراوانی دارند و فهرست کردن مشکلات و خواسته هایشان نیز با رجوع به آرای برخی از ایشان ممکن به نظر می‌رسد.
#دهه_هشتادی؛ متولدینی که درباره‌شان بیشتر خواهیم شنید

این در حالی است که وضعیت در نسل های بعد از ایشان متفاوت به نظر می‌رسد؛ متولدینی که نسل های دوم و سوم انقلاب لقب گرفته اند و حالا اسم جدیدی برای خود دست و پا کرده‌اند؛ «دهه هفتادی ها» و «دهه هشتادی ها»؛ شیوه ای که ظاهرا از نام گذاری متولدین سال های 56 تا 65 با عنوان «دهه شصتی» الهام گرفته شده و اشاره به نسلی دارد که خلق و خوی متفاوتی دارند.

تفاوتی که اگر در دهه هفتادی ها ممکن بود چندان محسوس نباشد، ظاهرا در دهه هشتادی ها قرار است بسیار محسوس باشد. این را امثال میتینگ چند هزار نفری ایشان در تهران نشان می‌دهد که از شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی آغاز شد و آنچنان سر و صدایی به پا کرد که به نظر به زودی از حواشی آن رها نخواهیم شد!

میتینگی که شاید نخستین آشنایی ما با نشانه های بروز این نسل جدید نباشد، ولی یکی از شاخص ترین نشانه های آشنایی مان با این نسل خواهد بود؛ نسلی که هنوز نمی‌دانیم چه ویژگی ها، عیب ها و برتری هایی دارند؛ اما به خوبی می‌دانیم که با خیلی هایمان متفاوتند؛ اینقدر که می‌توانند بی هیچ دستمایه میتینگی را با بهره مندی از دنیای مجازی ساماندهی و برگزار کنند که حتی پلیس را هم شوکه کرده و به واکنش وادارد.

اتفاقی که پیش از هر چیز نشان از ناآگاهی ما از این نسل جدید دارد؛ از نسلی که با دهه شصتی ها و امثالشان خیلی توفیر دارند و باید کم کم آماده حضورشان در سطوح مختلف جامعه باشیم، ولی تا همین جای کار، فرسنگ ها از درک ایشان عقب تریم!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰۷
انتشار یافته: ۲۰
میدونید چرا عقبید چون مسوولان این مملکت کسانی هستند که با این جوانان حداقل 70 سال اختلاف سن دارند.
یا خدا!!
من فکر میکردم دهه هشتادیا هنوز تو تو مهد کودکن... خدایا ما دهه پنجاهیا چقدر زود پیر شدیم
هفتادی ها که هیولا بودند. خدا اینا را بخیر کنه
بعد از مدت ها یک تحلیل واقعی رو خواندم...خیلی ممنون.
با این سیستم مدیریتی گل و بلبل و خودی و نخودی ، نسل های بعد از انقلاب ، همه سوخته اند ... فرقی نداره دهه شصتی باشن یا هفتادی یا هشتادی یا نودی
خدا رو شکر که دست از سر دهه شصتی ها برداشتین حالا دیگه گیر دادین به ما دهه هفتادی ها
شما دهه 50 و 60 های فسیل شده دارین به ما دهه 70 های مظلوم حسادت می کنید مگه ما چه هیزم تری به شما فروختیم
دمشون گرم
دهه هشتادی ها انفجار فرهنگی هستند.
دمشون گرم
تابناک جان مثه اینکه توجیه نشدی دهه 60ی یعنی چی.
این رو قبلتر هم تو 1 تیتر دیگه اشتبا زده بودی
خوش بحالشون
خب مباركه
این اولین نشانه نیست و تابناک خواب مونده. اولین نشانه جمع شدن اینها، همون تجمع اعتراضی به امتحان نهایی بود و دقیقاً همون گروهی که کشور رو سر امتحان نهایی ریخت به هم، در کوروش تجمع کردند. در واقع این دومین تجمع نسل تازه بود.
هرچند تفاوت ها در نسل ها یک واقعیت است ولی این مقاله فقط یک تلنگر بود و اطلاعات خاصی به ما نمی دهد.
متاسفانه نسل دهه هفتادی و به خصوص هشتادی، نسلی سقوط کرده از نظر فرهنگی میباشد و علایق و سلایق آنها به خوبی این امر را نشان میدهد که مقصر اصلی آن والدین آنها هستند.
نسلی که سوپر استارش شخصی مانند تتلوست مشخص است که امیدی نباید به آن بست.
تابناک هم حسابی عقبه. این خبر برای دیروزه. خبرنگارتون تازه از خواب بیدار شده؟!
اگر اینها بتوانند کاری بکنند
این دهه هشتادیا هیولان هیولا.
و البته هیچ نسلی مثل ما دهه شصتی ها سر به زیر تر و سوخته تر نیامده و نخواهد آمد.....
شما هم نشستید یک اتفاقی بیافته، روش تحلیل آبدوغ خیاری بنویسید. حکایت این تحلیل تابناک حکایت شیره را خورد و گفت شیرین است!
بهتر است اسمشان را نسل مصرف گرا و مصرف کننده بنامیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر