بازدید 2706

ازمحدودیت های کمیسیونی تا ضوابط جایگاهی

کد خبر: ۵۹۵۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱ 08 June 2016
یازده روز از عمر مجلس دهم شورای اسلامی می گذرد و بعد از تحلیف و تعیین هیات رئیسه دائم قوه مقننه، ترکیب کمیسیون های تخصصی به مهمترین خبر پارلمان تبدیل شده است، در این بین عضویت اعضای هیات رئیسه در کمیسیون ها از نگاه رسانه ها دور نمانده است اما باید به این نکته اشاره داشت که آیین نامه داخلی مجلس به عضویت هیات رئیسه در کمیسیون ها را به طور خاص و ویژه پرداخته است.

با تعیین اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی عضویت آنها در کمیسیون ها بر اساس آیین نامه داخلی با محدودیت های مواجه می شود. پیش از اصلاح آیین نامه داخلی مجلس، هیات رئیسه مجلس اجازه داشتند عضو ساده کمیسیون های تخصصی شوند اما با اعمال تغییراتی در آیین نامه و تایید آن از سوی شورای نگهبان اعضای هیات رئیسه از عضویت در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات نیز منع شدند.

طبق ماده 21 آیین نامه داخلی مجلس هیچ‌یک از اعضای هیأت رئیسه مجلس نمى‏تواند به عضویت کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس انتخاب شود و در صورتى که هریک از اعضای این کمیسیون به عضویت هیأت رئیسه انتخاب شوند از کمیسیون مستعفى شناخته شده و مطابق مراتب منظور در این آیین‏نامه نسبت به تعیین کمیسیون جدید اقدام خواهند کرد.

در ادامه این ماده آمده است  همچنین آنها نمى‏توانند به عنوان رئیس یا سخنگوی کمیسیون‏هاى مجلس انتخاب شوند و درصورتى‌که رئیس یا سخنگوی کمیسیون‏ها شوند از سمت خود در کمیسیون مستعفى شناخته مى‏شوند.

بر اساس فهرست اولیه که از سوی شبعه بدوی در خصوص ثبت نامه نمایندگان در کمیسیون های تخصصی ارائه شد، نام دو عضو هیات رئیسه مجلس از جمله محمد قسیم عثمانی و احمد امیر آبادی در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ندیده می شد.

احمد امیر آبادی فراهانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت از تغییر اولویت خود برای عضویت در کمیسیون های تخصصی خبر داد و توضیح داد:  پیش از تعیین هیات رئیسه دائم مجلس شورای اسلامی بنده و آقای عثمانی بر اساس تحصیلات خود کمیسیون برنامه و بودجه را در اولویت قرار دادیم.

وی ادامه داد: اما بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، بعد از انتخاب شدن در هیات رئیسه مجلس دیگر نمی توانستیم خواهان عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه باشیم بر این اساس، هم من و هم آقای عثمانی از عضویت در این کمیسیون انصراف دادیم و برای حضور در کمیسیون اقتصادی داوطلب شدیم.
احمد امیرآبادی فراهانی

 

تشکیل جلسه برای جمع بندی کمیسیون های

نماینده مردم قم در مجلس دهم شورای اسلامی از روند بررسی عضویت نمایندگان در کمیسیون های تخصصی گفت: روز گذشته روسای شعب با نواب رئیس مجلس نشستی داشتند اما برای کمیسیون های مازاد و کمیسیون های کم جمعیت به جمع بندی نرسیدند.

امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه روز یکشنبه عضویت نمایندگان در کمیسیون های نهایی خواهد شد، عنوان کرد: قرار بود امروز مجدد نشستی برای تعیین تکلیف این موضوع برگزار شود اما از آنجایی که نمایندگان خواهان سرکشی به حوزه های انتخابیه بودند، جلسه مذکور به روز یکشنبه 23 خرداد موکول شد و تصور می کنم در همان جلسه تکلیف کمیسیون ها نهایی شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر