بازدید 22863

اصولگرایان در مجلس دهم هم به جان هم افتادند!

صريح می گويم؛ برخي عزيزان با رأي يك ليست انتخاباتي وارد مجلس شدند. بعد با ‌آنها به هم زدند و آمدند با رأي فراكسيون ولايت خودشان را تثبيت كردند و حالا كه ديگر رأي نمي‌خواهند، قصد رفتن دارند؛ اين يعني سوءاستفاده از تشكل‌ها و ليست‌هاي سياسي براي جمع كردن رأي.
کد خبر: ۵۹۵۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹ 08 June 2016
جدال سه قطبی شدن در مجلس به نظر غیر قابل اجتناب می آید. این جدال که از انتخابات هیأت رئیسه آغاز شده است، امروز خود را در رسیدن نمایندگان به کرسی های کمیسیون ها بیش از هر زمان دیگری نشان می دهد.

به گزارش «تابناک»، صف كشي هايي كه در روزهای اول برای تشکیل هیأت رئیسه مجلس به ائتلاف بین حامیان دولت و اصولگرایان شد، امروز رنگ و بوی جدایی به خود گرفته و هر روز که از آن می گذرد، بوی تشکیل ضلع سوم در مجلس بیشتر به مشام می رسد.

فراکسیون ولایت مجلس ـ که از ائتلاف بین اصولگرایان مختلف شکل گرفته است ـ دیگر تمایلی برای همنشینی با یکدیگر نشان نمی دهند و دو طرف همدیگر را به سوء استفاده تشکیلاتی متهم می کنند و ادعا دارند که برخی از تشكل‌ها و ليست‌هاي سياسي براي جمع كردن رأي سوءاستفاده کرده اند.

این ادعاها را می توان در گفته های نقوی حسینی با یکی از رسانه ها به وضوح دید. سید حسین نقوقی حسینی با متهم کردن برخی از اعتدالی ها به دورویی و سودجویی گفته است: هواداران لاريجاني، تنها به رأي بقيه اصولگرايان نياز داشتند و رفتارهایی که برخی از اصولگرایان در فراکسیون ولایت نشان داده اند، مذورانه بوده است.

نقوی حسینی درباره کاهش رأی دهقان برای نایب رئیسی مجلس گفته است: این رأی هر چه بود، طبيعي نبود. جلسات ما نشان مي‌داد كه اكثريت را در اختيار داريم؛ اما گويا برخي همكاران جاي ديگري هم سرمايه‌گذاري كرده بودند كه تصميم قاطع فراكسيوني ما اين‌گونه در صحن علني زمين خورد؛ اين يعني اتفاقاتي فراتر از غيبت چند نماينده در جلسه در اين اتفاق دخيل بوده است. ارزيابي ما اين است كه رفتار نهايي برخي عزيزان كاملا غير فراكسيوني و متأسفانه مذورانه است.

ما در فعاليت فراكسيوني سه رفتار داريم؛ وحدت فراكسيوني، انشعاب فراكسيوني و تشكيل سو فراكسيون‌ها. رفتار سوم خيلي طبيعي است كه در يك تشكيلات سياسي منسجم، واحدهاي كوچك‌تري زير چتر مجموعه اصلي تشكيل شوند. خيلي از احزاب بزرگ دنيا هم طيف‌هاي مختلفي دارند كه كنار هم هستند؛ اما انشعاب يك كار كاملا غيرتشكيلاتي است؛ آن هم جايي كه نمي‌دانيم دليلش چيست؟ آيا ما كاري كرده‌ايم؟ تخلفي داشته‌ايم؟ خب چه شده كه مي‌خواهند انشعاب كنند؟

متأسفانه بايد صريح بگويم كه برخي عزيزان با رأي يك ليست انتخاباتي وارد مجلس شدند. بعد با ‌آنها به هم زدند و آمدند با رأي فراكسيون ولايت خودشان را تثبيت كردند و حالا كه ديگر رأي نمي‌خواهند، قصد رفتن دارند؛ اين يعني سوءاستفاده از تشكل‌ها و ليست‌هاي سياسي براي جمع كردن رأي.

البته برخي دلايلي هم مطرح مي‌شود. مثلا مي‌گويند نمي‌توانيم با مخالفان دولت نظير جبهه پايداري كنار بياييم.
مگر ما و اين چهره‌ها را از قبل نمي‌شناختند؟ مگر نمي‌دانستند نزديكان جبهه پايداري هم هستند؟ مي‌آمدند همان اول شرط مي‌كردند و اين را مي‌گفتند. چرا اول نگفتند؟ ما هم همان اول خط‌قرمزمان اين بود كه دو نفر از اعضاي ليست تهران به هيچ عنوان نبايد در اين فراكسيون باشند. جدي هم بوديم اما بعدا براي تشكيل فراكسيون حداكثري گفتيم از اين خط قرمز چشم مي‌پوشيم. الان هم به اين بهانه نمي‌آييم انشعاب كنيم كه چرا فلاني و فلاني هم هستند. دوستان چرا فقط وقتي رأي مي‌خواستند، چشم به روي مخالف دولت و جبهه پايداري بستند؟ چون به نفعشان بود. حالا ديگر به نفعشان نيست. اگر اينها خط قرمز بودند از اول كنارشان نمي‌نشستند، ولي وقتي نشستند و بعد از اينكه كارشان انجام شد، اين حرف‌ها را مي‌زدند، اين رفتار غير از نفاق، دورويي و سودجويي مطلق چيزي نیست.

از سوی دیگر، طيف مقابل این گروه را متهم مي كند كه با رأي به علي لاريجاني به دنبال آن بودند تا از اصولگرايان معتدل گروكشي كنند، حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب و از اعضای فراکسیون ولایت در این باره گفته است: آن طرف فكر مي‌كرد چون به آقاي لاريجاني قرار است در رياست رأي دهد، پس بايد ما تسليم بقيه خواسته‌هاي آنها باشيم. حال آنكه اين رأي از سر نداشتن چهره بود. اگر چهره داشتند كه مي‌آوردند، مثل مجلس هشتم و نهم. لذا اين جريان قصد داشت به قيمت يك رأي بيشتر از وزن عددي‌اش در مجلس نفوذ داشته باشد و رأي به ‌آقاي لاريجاني را تبديل به ابزار گروكشي سياسي كند، ولي ما مي‌گوييم همه‌چيز بايد دموكراتيك باشد تا هر جرياني بر اساس وزنش به دستاوردهاي سياسي برسد.

شواهد موجود نشان می دهد که هیچ یک از دو جریان در فراکسیون ولایت تمایلی برای ادامه مسیر با یکدیگر ندارند و دیر یا زود راه آنها از یکدیگر جدا خواهد شد؛ موضوعی که فلاحت پیشه به آن اشاره کرده و گفته است: الان موضوع تعيين تركيب هيأت رئيسه و رؤساي كميسيون‌ها فضاي سياسي را به شكلي بلعيده و اختلافات و تحولات در آنجا جريان دارند. اين موضوع كه تمام شود، قطعا تعيين تكليف فراكسيون سوم آغاز خواهد شد، چون هم اکنون بر سر كميسيون‌ها اختلافات تعميق شده و بيشتر هم مي‌شود.

به هر حال، دلايل هر چه باشد به نظر مي رسد فضاي مجلس به سمت يك سه قطبي جدي پیش خواهد رفت و با این حساب هيچ كدام از طیف های موجود در مجلس در قامت اكثريت قاطع قرار نخواهند گرفت. با این حساب، می توان گفت که مجلس دهم مجلسی است که سه قطب مجزا در آن وجود خواهد داشت و تحولات پارلمان پس از آن، منوط به ائتلاف هاي مقطعي بين دوقطب آن خواهد بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر