بازدید 32362
مروری بر روزنامه های چهارشنبه نوزدهم خرداد؛

روایت‌های مختلف از یقه چاک دادن در مجلس/ تكذيب ادعاي سالك درباره هاشمي

یقه گیری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و همچنین افشای سندی درباره حقوق میلیونی یک مدیرعامل بانک در کانون توجه روزنامه های امروز است، حال آنکه وضعیت اقتصاد و صنعت و ورود دوباره گرد و غبار به کشور از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۵۹۵۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 08 June 2016

یقه گیری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و همچنین افشای سندی درباره حقوق میلیونی یک مدیرعامل بانک در کانون توجه روزنامه های امروز است، حال آنکه وضعیت اقتصاد و صنعت و ورود دوباره گرد و غبار به کشور از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، برخی روزنامه امروز از جمله آرمان، قانون، وقایع اتفاقیه به حادثه یقه گیری دیروز در مجلس شورای اسلامی پرداخته اند.


روزنامه آرمان در همین زمینه در گزارشی با تیتر «یقه چاک دادن معاون وزیر» نوشت: «دیروز صحن علنی مجلس شاهد اتفاق تلخی بود؛ معاون وزیر جهاد کشاورزی یقه پیراهن خود را پاره کرد که دلیل آن هم اختلافش با یکی از نمایندگان بود. ماجرا از این قرار بود که خلیل آقایی معاون پارلمانی وزارت جهاد کشاورزی در جلسه علنی دیروز (سه‌شنبه) مجلس هنگام نطق محمدعلی پورمختار نماینده مردم کبودرآهنگ، با عزت‌ا... یوسفیان‌ملا نماینده مردم آمل، بر سر موضوعی درگیری لفظی پیدا کرد که به دنبال این درگیری، آقایی یقه‌اش را با فریاد و عصبانیت پاره کرد. براساس این گزارش، در این هنگام نمایندگان به دور آقایی جمع شدند و یکی از نمایندگان نیز قصد داشت با گرفتن دستش جلوی دهان وی، او را آرام کند، اما قضیه پیچیده‌تر از این بود و بالاخره نمایندگان وی را به بیرون صحن مجلس هدایت کردند. علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت از جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم شاهین‌دژ در مجلس خواست که اوضاع را سر و سامان دهد.»


روزنامه کیهان امروز تیتر یک خود را به افشاگری در مورد حقوق میلیونی یک مدیرعامل بانک اختصاص داده است. این روزنامه در این گزارش با عنوان «دغدغه معیشت مردم با حقوق 234 میلیون تومانی؟!» نوشته است، «پیش از این و در مورد انتشار فیش‌های مدیران بیمه، دولت یازدهم تمام توان خود را برای توجیه و سرپوش نهادن بر آن به کار گرفت و به جای عذرخواهی و اصلاح این رویه غلط، طلبکارانه با رسانه‌ها و مردم برخورد کرد. این بار روزنامه کیهان یکی دیگر از اسنادی که در مورد حقوق‌های نجومی مدیران دولت یازدهم در اختیار دارد را منتشر می‌کند. در اسنادی که به دست کیهان رسیده، پرداختی برای حقوق مهرماه 1394 مدیر عامل یکی از بانک‌های کشور مبلغی بیش از «151 میلیون تومان» است. برخی از عناوین در فیش حقوقی این مدیرعامل بانک به شرح زیر است؛

- انتقالی کشیک خرداد الی شهریور: 10/833/238 تومان

- انتقال مزایای غیرمستمر خرداد الی شهریور: 52/872/220 تومان

- حق مأموریت: 2/757/023 تومان

مطابق اسنادی که به دست کیهان رسیده دریافتی اسفندماه 1394 این فرد نیز رقمی بالغ بر «234 میلیون تومان» بوده است که چند مورد از عناوین پرداختی به وی عبارتند از:

- تفاوت کشیک!: 12/758/694 تومان

- تفاوت ماموریت!: 1/772/041 تومان

- واریز عضویت در کمیته: 12/000/000 تومان

- حق ماموریت یزد: 1/885/998 تومان

- تفاوت ماه رمضان- عیدقربان- عیدغدیر!: 3/645/341 تومان

- تفاوت پاداش 22بهمن: 2/701/097 تومان

البته حقوق 234 میلیونی تنها دریافتی اسفندماه این مدیر بانکی خدوم و زحمتکش نیست. طبق سند رسیده به کیهان 12 اسفندماه مبلغی بیش از نیم میلیارد تومان به حساب یک شخص خارج از سیستم بانک واریز می‌شود و این فرد 3 روز بعد یعنی 15 اسفندماه مبالغی را به حساب 3 مدیر ارشد بانک مذکور از جمله مدیرعامل واریز و تقسیم می‌کند!

مدیرعامل این بانک پیش از این در ائتلافی با «مانی مهاجان»، «علی اسدیان» و «حسین فریدون» برادر رئیس‌جمهور شرکتی تضامنی را برای مبادله ارز و سکه راه‌اندازی کرده بودند.


روزنامه خراسان در گزارشی با عنوان «ادامه کنترل جمعیت با تغییر نام!» با اشاره به موضوع با پایان افزایش مقطعی، روند نرخ باروری در سال 94 مجددا کاهش یافت نوشت: «کبری خزعلی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله افرادی که نسبت به کاهش نرخ باروری و جمعیت در کشور هشدار داده است در این باره به خراسان می گوید: با ابلاغ سیاست های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری برخی دستگاه ها به خوبی وارد عمل شدند و عملکرد مناسبی از خود نشان دادند؛ اما برخی دستگاه ها نیز همان سیاست های کنترلی جمعیت را تغییر نام دادند و همچنان اجرا می کنند.

آن گونه که خزعلی می گوید وزارت آموزش و پرورش در زمره دستگاه هایی قرار دارد که عملکردی مطلوب در این زمینه داشته است و تا حد امکان با اصلاح محتوای کتاب های درسی هرکجا نام و نشانی از سیاست های کنترلی در کتاب های درسی بوده است را اصلاح کرده است البته این اقدامات کافی نیست؛ اما به عنوان شروع و پیش شرط تغییر فرهنگ در بین آحاد جامعه به ویژه نسل های آینده قابل تقدیر است.این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تقسیم بندی دستگاه ها به دو گروه دولتی و خصوصی، عملکرد دستگاه های خصوصی و مردمی را رضایت بخش تر از بخش دولتی می داند و می گوید: نهادهای مردم نهاد با انجام اقدامات فرهنگی مناسب در جهت اقناع ذهنی جامعه به ویژه جامعه نخبگانی و انقلابی جامعه گام برداشته اند و تاثیرات مثبتی نیز بر طرز فکر معلمان، استادان دانشگاه و جوانان انقلابی داشته اند تا جایی که در بسیاری از موارد جوانان مذهبی تغییر نگرش داده اند و حتی در زمان تحصیل و بدون داشتن شغل ثابت اقدام به ازدواج و حتی فرزندآوری کرده اند. در زمینه فرزندآوری نیز دیدگاه این بخش از جامعه تغییر کرده و زمان به دنیا آمدن اولین فرزند پس از ازدواج به صورت چشمگیری کاهش یافته است.

خزعلی اما گلایه هایی هم از برخی دستگاه ها همچون وزارت بهداشت دارد که با تغییر دادن نام سیاست های کنترلی جمعیت و صدا زدن آن ها با نامی جدید نه تنها به افزایش جمعیت و نرخ باروری کمک نمی کنند بلکه در جهت عکس مشغول به کار هستند. وی در تشریح صحبت های خود می گوید: وزارت بهداشت سیاست های کنترلی جمعیت را که پیش از این اجرا می کرد تغییر نام داده و با عنوان بهداشت باروری و سلامت باروری اجرایی می کند. در قالب این سیاست ها لوازم کنترل جمعیت با هدف سلامت باروری در اختیار زوج ها قرار می گیرد.


روزنامه شرق نیز در خبری با عنوان « تكذيب ادعاي سالك درباره هاشمي » در مصاحبه با مصباحی مقدم به نقل از وی نوشت:«حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، اظهارات احمد سالک، از اعضای این جبهه، درباره نبود ‌تمایل برای قرارگرفتن نام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در فهرست انتخابات خبرگان پنجم را تکذیب کرد. سالك روز یکشنبه به فارس گفته بود کمیته سیاسی جامعه روحانیت مبارز، آیت‌الله هاشمی را در فهرست قرار داد، اما اعضاي اين تشكل با قرارگرفتن نام او در فهرست مخالف بودند. اما مصباحی‌مقدم روز گذشته در تماس با روزنامه «شرق» گفت: «درباره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در جامعه روحانیت مبارز دو دور بحث شد که در هر دور، اعضا موافق حضور ایشان در فهرست بودند و مخالفان در اقلیت بودند. وقتی رأی‌گیری شد، هاشمی رأی اکثریت را آورد و رسما به‌عنوان کاندیدای خبرگان رهبری از طرف ما انتخاب شد. فکر می‌کنم حجت‌الاسلام احمد سالک در این دو جلسه حضور نداشتند که چنین حرف‌هایی را زده‌اند. حضور هاشمی‌رفسنجانی در فهرست اصلا در کمیته سیاسی تصمیم‌گیری نشد و در جلسه روحانیت درباره آن تصمیم‌گیری شد».مصباحی‌مقدم همچنین در باره اظهارات حجت‌الاسلام جعفر شجونی که قرارگرفتن نام هاشمی در فهرست جامعه روحانیت مبارز را ننگ دانسته و گفته بود بعضی از همشهری‌های هاشمی‌رفسنجانی به او رأی دادند تا در فهرست قرار بگیرد، گفت: «ما با جامعه مدرسین قم جلسه مشترکی برگزار کردیم که بحث جدی ما با آنها حضور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود. جامعه مدرسین مخالف حضور ایشان بودند اما آیت‌الله موحدی‌کرمانی از طرف جامعه روحانیت مبارز اصرار داشتند که نام هاشمی در لیست مشترک ما بیاید و چون به توافق نرسیدیم، لیست تهران ما با لیست جامعه مدرسین قم تفاوت داشت». سخنگوی جامعه روحانیت مبارز همچنین درباره نتایج انتخابات خبرگان رهبری گفت: «پیش‌بینی ما این بود که هاشمی رأی اول تهران را به دست می‌آورد اما مبنای تصمیم‌گیری ما این نبود. ایشان از بنیان‌گذاران جامعه روحانیت بودند و ما نباید از ایشان غفلت می‌کردیم. جامعه روحانیت مبارز خود را بازوی انقلاب و رهبری می‌داند. مقام معظم رهبری هم آیت‌الله هاشمی را در کنار خود حفظ کرده‌اند».»


روزنامه قانون نیز در ستون نیشخط خود در واکنش به خبر پخش کنسرت مجاز کاریکاتور زیر را منتشر کرده است.


همچنین این روزنامه در گفت و گو با دکتر محمدی رئیس مرکز آسیب شناسی ایران درباره نگاه جامعه به زنان با عنوان «زن ذليل» واژه اي ضد زن » نوشت: «جامعه ما متأسفانه بر اساس باور قدیمی هنوز زن را جنس ضعیف می داند و ضعیفه را در ادامه این روند تقویت می کند و تفکری سبک نسبت به زنان دارد. نگاه مردسالارانه در همه جامعه ما سایه افکنده و این باعث شده همه مسائل با معیارهای مردانه سنجیده شود.ما یک روز از کلماتی مانند «زن ذلیل» استفاده می کنیم و با بیان این کلمه می خواهیم بگوییم زنان در مدیریت خانواده برتر هستند اما روز دیگر او را صرفا برطرف کننده نیاز جنسی می دانیم. گاهی می گوییم زن در مدیریت خانواده برتر است و او را سالار می دانیم اما وقتی همین سالار به مرز طلاق می رسد بیشترین آسیب را می بیند. همیشه می گوییم زن و مرد هردو پنجاه- پنجاه هستند اما وقتی اختلافی میان شان می افتد بیشترین آسیب برای زن است. این همان نگاه ابزاری به زن است؛ قانون و ساختار اجتماعی مسئول کنترل نگاه اجتماعی است که همچنان روی جنس زن وجود دارد و نگاه ضعیف به زن را ترویج کرده است. بیشترین محدودیت در خانواده شامل دختر بچه ها است؛ اینجا نرو، این جوری حرف بزن و موضوعاتی شبیه اینها که محدودیت های غیرمنطقی را تقویت می کند. متاسفانه آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد موثر، محدودیت های تربیتی را برای دختربچه ها بیشتر کرده است.»


روزنامه وقایع اتفاقیه نیز در گزارشی با تیتر «سرکشی غبارها در ایران» به موضوع گرد و غبار پرداخته است. این روزنامه در بخشی از این گزارش نوشت: « گردوغبار، هرچند به‌ خودی‌ خود پدیده‌ای برخاسته از ذات طبیعت است اما اولین‌ بار در آغاز دهه 80 بود که در ایران شدت گرفت و خبر‌ساز شد. در این زمان خشکسالی جریان گرفت و با بدترشدن اوضاع تالاب‌ها، گرد‌و‌غبار هم پا به عرصه گذاشت. ضیاء‌الدین شعاعی، مدیر ملی مقابله با پدیده گرد‌و‌غبار، این دوره را «آغاز حادثه» می‌خواند. پیش‌از‌این اگر دوره غبار سالانه در خوزستان 20روزه بود، در این سال‌ها به 130 روز غباری رسیده تا نام اهواز با غبار عجین شود و توده گرد‌و‌غبار شهر به شهر و استان به استان بگردد و به مهم‌ترین بحران محیط زیستی سال‌های اخیر تبدیل شود.غباری که این روزها آسمان کشور را فرا گرفته است.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی