بازدید 17209

«ربنا» با صدای شجریان از تلویزیون پخش نمی‌شود

ظاهراً تصمیمی برای پخش «ربنا» با صدای شجریان گرفته نشده بوده اما وقایعی که از روز گذشته رخ داد و همچنین نقدهایی درباره پخش «ربنا» از تلویزیون به خود از عصر دیروز تا صبح امروز مطرح شد، احتمال پخش نوای شجریان را در رمضان پیش‌رو به صفر رساند و «ربنا»ی شجریان در رمضان امسال از تلویزیون پخش نخواهد شد.
کد خبر: ۵۹۵۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۸ 07 June 2016
«ربنا» با صدای شجریان از تلویزیون پخش نمی‌شود
با وجود آنکه برخی گمانه‌زنی‌ها از پخش «ربنای» استاد محمدرضا شجریان در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه‌های سیما حکایت داشت، بر اساس آخرین پیگیری‌های «تابناک» در هیچ یک از شبکه‌های تلویزیونی استفاده از نوای این استاد موسیقی کشورمان در دستور کار نیست و نوای «ربنا» با صدای دیگر اساتید پخش خواهد شد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه محمدرضا شجریان در جریان وقایع 88 عنوان کرده تلویزیون همواره بدون اجازه او آثارش را پخش می‌کند، عنوان کرد صداوسیما به جز «ربنا» حق پخش هیچ‌کدام از آثارش را ندارد اما در نهایت این نوا نیز همچون دیگر آثارش پخش نشد و مواضعی که در آن مقطع از سوی شجریان بیان شد، باعث حذفش از فضای رسمی موسیقی کشور گشت.

مرتضی میرباقری معاونت وقت سیما که اول شهریور 1389 از پشت صحنه مجموعه تلویزیونی نون و ریحون بازدید می کرد، در جمع خبرنگاران درباره صحت و سقم پخش نشدن ربنای شجریان و دیگر آثاروی از صدا و سیما گفت: «شجریان به دلیل مواضع ضدانقلابی که گرفته است و مواضع بدی که در رابطه با مردم خودش گرفته است؛ دیگر صلاحیت کافی برای حضور در قلب مردم را ندارد. او؛ خودش چهره خود را مخدوش کرده است. ما امیدوارم که همچنان که فرصت باقی باشد تا ایشان بازگردند تا نظام هم دست لطف خود را برسر ایشان بکشد.»

همزمان با بازگشت میرباقری به معاونت سیمای رسانه ملی، سیدفضل‌الله شریعت پناهی در مصاحبه ای گفت: «با توجه به صحبت‌های انجام گرفته، ماه رمضان امسال احتمال دارد صدای ربنای استاد شجریان هنگام افطار از تلویزیون پخش شود.  هفته گذشته، در جلسه مدیران سیما با ریاست آقای علی اصغر پورمحمدی صحبت‌هایی انجام گرفت مبنی بر اینکه که ماه رمضان امسال ربنای استاد شجریان از تلویزیون پخش شود. در آن جلسه؛ تصمیمی مبنی بر اینکه همه شبکه‌ها ربنا را پخش کنند یا یک یا چند شبکه خاص، گرفته نشده بود»

شریعت پناهی البته به سرعت گفته‌هایش را اصلاح کرد و گفت: «من نگفته بودم که قطعا ربنای ایشان از تلویزیون پخش می‌شود، بلکه گفته بودم که این مورد منوط به نظر معاون جدید سیماست و در این باره باید ایشان به این جمع‌بندی و قطعیت برسند. در حال حاضر با تغییر رییس سازمان صدا و سیما و معاون سازمان هیچ خبر قطعی را نمی‌توان در رابطه با این موضوع اعلام کرد.»

در همین فاصله، شریعت پناهی از شبکه یک رفت و میرباقری، علیرضا برازش را جایگزین او کرد. با  انتخاب برازش، مشخص شد که پخش «ربنا» از شبکه اول سیما منتفی است اما همچنان گمانه زنی‌هایی درباره پخش «ربنا» با صدای استاد محمدرضا شجریان از سایر شبکه‌ها مطرح بود که با توجه به گفت و گوی روز گذشته شجریان با روزنامه ایران و همچنین پخش آلبوم تازه شجریان، این گمانه پررنگ‌تر شد.

اگرچه ظاهراً تصمیمی برای پخش «ربنا» با صدای شجریان گرفته نشده بوده اما وقایعی که از روز گذشته رخ داد و همچنین نقدهایی درباره پخش «ربنا» از تلویزیون به خود از عصر دیروز تا صبح امروز مطرح شد، احتمال پخش نوای شجریان را در رمضان پیش‌رو به صفر رساند و «ربنا»ی شجریان در رمضان امسال از تلویزیون پخش نخواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی