بازدید 3569

انتقاد هاشمی وضعیت درمان بیماران سوختگی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر ضرورت تحت پوشش قرار دادن درمان بیماران سوختگی و بیمه آتش ‌سوزی برای همه‌ی افراد، اظهار داشت: در صورت اجرایی شدن، خیال بیماران از لحاظ معالجه و تأمین نیازهای درمانی خویش آسوده شده و کمک بزرگی به آنان محسوب می‌شود.
کد خبر: ۵۹۵۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳ 07 June 2016
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر ضرورت تحت پوشش قرار دادن درمان بیماران سوختگی و بیمه آتش ‌سوزی برای همه‌ی افراد، اظهار داشت: در صورت اجرایی شدن، خیال بیماران از لحاظ معالجه و تأمین نیازهای درمانی خویش آسوده شده و کمک بزرگی به آنان محسوب می‌شود.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس و اعضای انجمن حمایت از بیماران سوختگی، با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و ابراز تأسف از آمارهای دردناک و تکان‌دهنده وضعیت بیماران سوختگی که در جلسه مطرح شد، گفت: حرف‌های شما دل هر انسانی را سوزانده و به درد می‌آورد و مطمئنم اگر مردم عطوف و مهربان کشور از شرایط و اوضاع این نوع بیماران عزیز خبر داشته باشند، برای حمایت از آنان به کمک انجمن‌ها و مؤسسات مربوطه می‌آیند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه وضعیت اسفناک درمان بیماران سوختگی و مراحل پس از آن، نقص بزرگی در کشور است، گفت: این بیماران به دلیل شرایط خاصی که دارند، حتی پس از درمان نیز احتیاج به مراقبت‌های ویژه‌تر و مشاوره‌های روانی، اجتماعی و فرهنگی دارند که باید در این مورد فکری عاجل کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، به ارائه راه‌کارهایی درباره بهتر شدن وضعیت بیماران سوختگی در کشور پرداخت و گفت: یکی از راه‌ها برای ترسیم دورنمایی بهتر در جهت رسیدگی به بیماران سوختگی این است که متخصصان و انجمن‌های مرتبط، با توجه به تجربه‌هایی که در این مسیر به دست آورده‌اند، نظرات راهبردی خویش را به مجمع تشخیص مصلحت ارائه دهند، تا پس از بحث و بررسی، به عنوان سیاست کلی و سند بالادستی تصویب شود.

وی با تأکید بر این نکته که دانش بشری هر روز به کشفیات جدیدی در جهت کم کردن آلام انسان‌ها دست می‌یابد، به بازدید اخیر خویش از دستاوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی و یکی از تولیدات شرکت دانش بنیان این دانشگاه اشاره کرد و گفت: با محصولات و تولیدات منحصربه فردی به عنوان یک پودر محافظ در مقابل حرارت‌های بسیار بالا که با استفاده از صنعت نانو به دست آمده، آشنا شدم که در صورت تولید انبوه، می‌تواند برای ایمن سازی در ساختمان‌‌هاو وسایل مورد نیاز آتش نشانی و مراکز در معرض خطر آتش‌سوزی به کار آید.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با تأکید بر ضرورت تحت پوشش قرار دادن درمان بیماران سوختگی و بیمه آتش ‌سوزی برای همه‌ی افراد، اظهار داشت: در صورت اجرایی شدن، خیال بیماران از لحاظ معالجه و تأمین نیازهای درمانی خویش آسوده شده و کمک بزرگی به آنان محسوب می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ارتقای سطح آموزش را از دیگر ضرورت‌های توجه به بیماران سوختگی برشمرد و افزود: آموزش به روز و مطابق با استانداردِ امدادگران، پزشکان، دست‌اندرکاران و همه‌ی افرادی که با این‌گونه بیماران در ارتباط هستند، امری مهم و ضروری است. از طرفی رسانه‌های جمعی نیز باید نحوه‌ی پیشگیری از سوختگی‌ها را در سطح وسیع بیشتر به مردم آموزش دهند.

وی همچنین تشویق انسان‌های خیّر و نیکوکار به منظور کمک به این بیماران را مورد تأکید قرار داد و گفت: انجمن حمایت از بیماران سوختگی تا به امروز اقدامات خوبی در زمینه کمک و یاری رساندن به این بیماران انجام داده است و من با تشکر از آنها، در حد توان و مقدورات به این امر خداپسندانه کمک خواهم کرد.

در ابتدای این دیدار، که زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی هم حضور داشت، فاطمی، رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران سوختگی، ضمن ارائه گزارشی گفت: حداقل آمار ایران در سوختگی، هشت برابر متوسط جهانی است. سالانه ۲۰۰ هزار نفر در کشور می‌سوزند که ۳۰ هزار نفر در بیمارستان‌ها، بستری می‌شوند و ۳ هزار نفر بر اثر سوختگی در سال می‌میرند که به طور متوسط هر روز ۱۰ نفر چنین مرگی دارند.

رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران سوختگی، درباره‌ی درمان سوختگی و جایگاه ایران، گفت: متأسفانه در زمینه درمان حدود ۴۰ سال عقب هستیم، مرگ و میر ما معادل سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۵ کشورهای توسعه یافته است. پرستاران تمایلی به کار کردن در بیمارستان‌های سوختگی ندارند. هر یک درصد سوختگی به ۲ تا ۵ میلیون تومان هزینه احتیاج دارد و این یعنی اغلب بیماران، بیش از ۵۰ میلیون تومان هزینه می‌کنند و متأسفانه بیشتر این طبقه کم درآمد کشورند که به این مصیبت گرفتار می‌شوند و قدرت تأمین هزینه معالجه را نیز ندارند.

فاطمی غیر استاندار بودن لوازم پخت‌وپز، عدم وجود سیستم اطفا‌ء حریق در مکان‌های مسکونی، تجاری، اداری و ... را از علل سوختگی در کشور برشمرد و افزود: متأسفانه بیشتر سوختگی‌ها نصیب قشر فقیر و ضعیف جامعه می‌شود، چون آنها توانایی لازم برای استاندارد کردن وسایل منزل، وسایل پخت و پز و سیستم‌های گرمایشی خود را ندارند.

 رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران سوختگی، عملکرد وزارت‌های آموزش و پرورش، نیرو و صداوسیما را در پیشگیری از سوختگی مهم ارزیابی کرد و گفت: آموزش و پرورش با حذف سیستم گرمایش قطره‌ای در مدارس، وزارت نیرو، با عایق بندی سیم‌های برق قبل از شروع عملیات ساختمانی، صدا وسیما با آموزش همگانی می‌توانند بیشتر و جدّی‌تر در این زمینه اثرگذار باشند.

وی حمایت‌های اجتماعی، داروهای خاص وفیزیوتراپی را از اقدامات پس از درمان بیماران سوختگی دانست و گفت: بسیاری از این بیماران پس از معالجه اولیه نیازمند جلسات مشاوره هستند.

فاطمی در پایان به بخشنامه تصویب شده در زمان دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مبنی بر تخصیص ۱۰ درصد بیمارستان‌های عمومی به سوختگی و بیماران روانی اشاره کرد و گفت: اگر این بخشنامه اجرا می‌شد، دیگر شاهد حجم زیاد سوختگی‌ها و معضلات درمان آن نبودیم و بسیاری از مشکلات بیماران حل می‌شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر