بازدید 3754

ماراتن بغداد - ریاض بر سر فلوجه/سعودی ها از چه وحشت دارند؟

دولت های عراق و سعودی طی روزهای گذشته یک ماراتن تبلیغاتی را در ارتباط با عملیات فلوجه به راه انداخته اند که در یک سوی آن ریاض ازهمه امکانات خود برای جلوگیری از آزادی فلوجه، شهر تحت اشغال داعش درحدود 55 کیلومتری غرب بغداد، استفاده کرده و بغداد برای مقابله با این جنجال یک تور خاورمیانه ای ترتیب داده است.
کد خبر: ۵۹۵۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲ 07 June 2016
به گزارش ایرنا، جنجال رسانه ای و سیاسی علیه عملیات فلوجه از اولین روز شروع آن در دوشنبه دو هفته پیش کلید زده شد و عمده ترین محور آن 'نگرانی از وضعیت غیر نظامیان' در این شهر بود. سفیر سعودی در بغداد نیز مجری عملیات روانی و رسانه ای این حرکت بود که با ورود رسانه های منطقه ای مانند العربیه و الجزیره و روزنامه هایی چون الشرق الاوسط و الحیات،... و صدها سایت خبری و شبکه های اجتماعی، در اواخر هفته گذشته به اوج رسید.
این جریان سیاسی - رسانه ای، حملات گسترده ای را به تشکیلات مردمی الحشدالشعبی عراق سازماندهی کرد و تلاش داشت این تصور را شکل دهد که با ورود این نیروها به داخل فلوجه غیرنظامیان هدف قرار می گیرند. سپس بحث حضور زنانی از اتباع سعودی در فلوجه مطرح شد که البته سعودی ها نگفتند که آنها شهروند عادی هستند یا نیروهایی که برای جهاد نکاح به فلوجه رفته اند.
در ادامه حضور مشاوران نظامی ایران را که از اولین روزهای حمله برق آسای داعش به عراق در کنار نیروهای عراقی حضور دارند، به سوژه رسانه ای تبدیل کردند که سرانجام با واکنش تند جریان های سیاسی و شخصیت ها و احزاب عراقی روبه رو شد و در واکنش به جریان سازی اخیر خواستار اخراج ثامر السبهان سفیر سعودی در عراق شدند.
وزارت خارجه عراق نیز به اقدامات و اظهارات سفیر سعودی در بغداد واکنش نشان داد و دولت العبادی نیز اعلام کرد که علیه رسانه های منطقه ای که علیه جنگ در فلوجه دروغ پردازی کرده اند، به مراجع قضایی بین المللی مراجعه خواهد کرد.
خانم حنان الفتلاوی یک نماینده پارلمان عراق و رئیس جریان سیاسی اراده نیز از دولت سعودی خواست تا برای سفیرش یک دوره آموزش اصول دیپلماتیک برگزار کند و قاسم الاعرجی رئیس فراکسیون بدر در پارلمان هم درخصوص سفیر سعودی گفت که ماموریت وی ایجاد فتنه فرقه ای (در عراق) است.
با اینحال، برغم پاسخ ها و واکنش های بغداد و اعلام چندباره حیدرالعبادی مبنی بر حمایت از غیرنظامیان حاضر در فلوجه، اما حملات رسانه ای جریان سعودی – بعثی در منطقه و برخی رسانه های عراقی ادامه یافت، تا اینکه حیدرالعبادی مجبور شد هیات هایی را راهی پایتخت های عربی کند.
قاهره، کویت، امان و مسقط ، مقصد هیات هایی بود که ریاست آن را ابراهیم جعفری وزیر خارجه و خالد العبیدی وزیر دفاع عراق بر عهده داشتند و عمده محور مباحث مطرح شده در این سفرها، حول عملیات فلوجه بود و اینکه نخست وزیر عراق، در پیام های خود برای رهبران این کشورها، نسبت به جان غیرنظامیان این شهر تضمین داده است.
ابراهیم جعفری در قاهره و در یک کنفرانس خبری برای خاتمه دادن به جنجال حضور مشاوران نظامی ایران که همانند مشاوران نظامی آمریکایی و بسیاری دیگر از کشورها به نیروهای عراقی کمک می کنند، تاکید کرد که حضور این مشاوران در خاک عراق با آگاهی و اطلاع کامل دولت عراق است.
درعین حال، لحن عراقی ها هر روز که از حملات سعودی ها علیه عملیات فلوجه می گذرد، تندتر شده است، بطوری که روز دوشنبه عبدالباری زیباری نماینده کرد پارلمان عراق و عضو کمیسیون روابط خارجی، در اظهاراتی رسانه ای و شدید اللحن تاکید کرد که عراق به حمایت بین المللی در رویارویی با افراط گرایی عربستان نیاز دارد.
وی گفت عراق از آغاز روند سیاسی (بعد از سقوط صدام و تشکیل نظام سیاسی جدید عراق) از ایدئولوژی افراط گرا، بویژه سعودی ها رنج می برد.
دولت سعودی، در عین حال همچنان دست بردار نبوده و تلاش دارد از هر طریق ممکن جلوی ادامه این عملیات را بگیرد، بطوری که این اصرار سعودی ها آنقدر مضحک شد که سفیر آمریکا در بغداد دیروز (دوشنبه) برخلاف همراهی روزهای اول دست و پا زدن های ریاض، مجبور شد از این ماجرا کنار بکشد و از ابتکار حیدرالعبادی برای تامین امنیت غیرنظامیان در عملیات فلوجه حمایت و الحشدالشعبی را گروهی محترم توصیف کند و سرانجام گفت که هیچ شواهدی از نقض حقوق غیرنظامیان در جنگ فلوجه در دست ندارد.
استوارت جونز در پاسخ به سوالاتی در ارتباط با ایران و یا الحشدالشعبی، گفت که هیچ ترتیبات سری با ایران یا الحشدالشعبی نداشته است.
این موضوع نیز در خصوص جریان سازی رسانه های جریان سعودی – بعثی بود که ادعا کرده اند که سفیر آمریکا با برخی فرماندهان الحشدالشعبی دیدار کرده است.
تقلای سعودی ها برای جلوگیری از عملیات فلوجه که اکنون به مرحله نهایی و بی بازگشت رسیده، درحالی است که روز گذشته تصویر یک کودک بمب گذاری شده از سوی داعش در منطقه عملیاتی فلوجه بر روی صفحات فضای مجازی قرار گرفت و این سوال را در ذهن عراقی ها دوباره شکل داد که 'در فلوجه چه خبر است و چه چیزی وجود دارد که سعودی ها این همه نگران هستند و به وحشت افتاده اند و در راه آزاد کردن 40 هزار نفر از اهالی به گروگان گرفته شده این شهر توسط داعش کارشکنی می کنند؟'
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها