بازدید 8206

جزییات ماجرای مرگ نوزاد چهارماهه‌ در بیمارستان

ماجرای نوزاد چهارماهه‌ای به نام " رویا" که 19 اردیبهشت امسال به دلیل مسمومیت با مواد مخدر و همچنین سوء تغذیه، با بدنی زخمی به مرکز درمانی لقمان حکیم منتقل و 14 خردادماه فوت شد، ماجرای سرپرستی بیماران مجهول‌الهویه را دوباره تکرار کرد.
کد خبر: ۵۹۵۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵ 07 June 2016
ماجرای نوزاد چهارماهه‌ای به نام " رویا" که 19 اردیبهشت امسال به دلیل مسمومیت با مواد مخدر و همچنین سوء تغذیه، با بدنی زخمی به مرکز درمانی لقمان حکیم منتقل و 14 خردادماه فوت شد، ماجرای سرپرستی بیماران مجهول‌الهویه را دوباره تکرار کرد.

به گزارش ایسنا، این نوزاد به گفته مسئولان بیمارستان لقمان حکیم توسط خانواده‌اش به شیرخوارگاه زعیم برده و همانجا رها شده‌ و با نشانه‌های مسمومیت به این مرکز درمانی منتقل می‌شود. در طول این مدت نیز مراقبت و پیگیری درمانی او توسط اعضای جمعیت امدادی - دانشجویی امام علی (ع) انجام می‌شود. این حادثه تلخ که مشابه آن دو سال پیش برای نوزادی به نام عرشیا رخ داده بود، دوباره مساله سرپرستی بیماران مجهول‌الهویه و بی‌خانمانی که به بیمارستان‌ها منتقل می‌‌شوند را مطرح کرد. در همین راستا، با دکتر نادر حقی، مدیر مرکز درمانی لقمان حکیم در خصوص مسئولیت و نحوه سرپرستی این بیماران گفت‌وگو کردیم که در پی می‌خوانید:

 نادر حقی در خصوص نحوه سرپرستی و مسئولیت رسیدگی به این بیماران گفت: بیشتر بیماران مجهول‌الهویه وضعیت جسمانی مناسبی ندارند و با سطح هوشیاری پایین به این بیمارستان منتقل می‌شوند، حتی ممکن است اطلاعاتی نیز با خود همراه نداشته باشند. ارائه خدمات به این بیماران طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، انجام می‌شود.

وی افزود: اگر بیمار حال نامساعد و نیاز به جراحی داشته باشد، همه اقدامات درمانی لازم برای انجام می‌شود. ما معمولا راهی برای دسترسی به اطلاعات آنها نداریم، کسانی که خانواده یا آشنایی دارند، پیگیری‌های لازم را از طریق مراجع قضایی انجام می‌دهند. ما هم حضور یک بیمار مجهول‌الهویه در بیمارستان را به مقامات اعلام می‌کنیم.

به گفته حقی در صورت فوت بیمار، بیمارستان از طریق کلانتری به قوه قضاییه نامه‌ای ارسال می‌کند. سپس اقدامات احراز هویت از طریق پزشکی قانونی، و ... انجام می‌شود.  

مدیر بیمارستان لقمان حکیم در خصوص وضعیت سرپرستی این بیماران نیز توضیح داد و گفت: ما برای افراد کم سن و سالی که اطلاعاتی از خانواده آنها موجود نیست، از معاونت دادستانی منطقه 25 که ویژه سرپرستی است به صورت کتبی درخواست می‌کنیم، تعیین کنند که بیمار به کدام شیرخوارگاه یا سرای نگهداری از کودکان منتقل شود. در مورد بزرگسالانی که از شهرستان به تهران می‌آیند و دچار حادثه‌ می‌شوند نیز با همکاری مددکاری بیمارستان آنها را به خانواده‌شان تحویل می‌دهیم. گاهی هم اعلام می‌شود بیمار باید به سرپرستی شهر دیگری تحویل داده شود.

مدیر بیمارستان لقمان حکیم  در خصوص اقدام بیمارستان برای تامین هزینه درمان این بیماران نیز گفت: طبق قانون وزارت بهداشت، هزینه خدمات برای بیماران تصادفی رایگان است. معمولا  هزینه بیمارستان بیمارانی که تصادفی نیستند و نیاز به مراقبت دارند با کمک مددکاری اجتماعی، رایگان حساب می‌‌شود. البته افراد خیری هم در این مواقع بخشی از هزینه‌ها را تقبل می‌کنند، باقی هزینه‌ها را بیمارستان از درآمد خود می‌پردازد. بخش مختصری از هزینه‌ها مربوط به ویزیت است، باقی آن مربوط به تجهیزات و داروها هستند که بیمارستان برای تهیه آن پول می‌پردازد، اما وقتی بیمار کسی را نداشته باشد، هزینه‌ها را از درآمد خود می‌پردازیم.

حقی تعداد بیماران مجهول‌الهویه‌ای را که به این مرکز درمانی منتقل می‌شوند را قابل توجه  عنوان کرد و ادامه داد: موارد بیماران مجهول‌الهویه و بی‌خانمان در این بیمارستان زیاد است، اما کمتر شاهد موردی مانند این نوزاد چهار ماهه هستیم. بیماری که همراه داشته باشد خدمات بهتری دریافت می‌کنند. یکی از مشکلات ما این است که ما به تعداد بیماران پرستار نداریم، ولی این بیماران به مراقب 24 ساعته نیاز دارند، این موضوع ما را در ارائه خدمات دچار مشکل می‌کند. ما همه داروها و تجهیزات را از خود بیمارستان تهیه می‌کنیم ولی این نوزادان نیاز به مهرمادری دارند و هیچکس نمی‌تواند به اندازه او برایش دل بسوزاند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان