بازدید 2304

اقتصاد ما با پوپولیسم گره خورده است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: اقتصاد ما با پوپولیسم گره خورده است و اگر می‌خواهیم به سمت اقتصاد مقاومتی برویم باید واقع‌گرا باشیم و مجلس باید هزینه اقتصاد سالم و مقاومتی را بپردازد.
کد خبر: ۵۹۵۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶ 06 June 2016
کاظم جلالی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه 17 خرداد) در ارائه گزارشی در صحن علنی مجلس به نمایندگان گفت: اغلب بندهای سیاست اقتصاد مقاومتی در قالب بندهای برنامه‌های قبلی توسعه‌ای کشور و نیز قوانین جاری وجود داشته است. از جمله بحث کاهش وابستگی به نفت و افزایش بهره‌وری و امنیت غذایی ودارویی.

وی افزود: سؤال این است که چرا ما در دستیابی به این سیاست‌ها موفق نبودیم؟ ذیل این سؤال باید به 2 نکته اشاره کنم. اول اینکه ما یک نگاه سیستمی به اقتصاد مقاومتی و مقوله اقتصاد نداریم و تصور می‌کنیم اقتصاد مقاومتی مجموعه‌ای از پروژه‌هاست.

جلالی گفت: رویکرد مدیریت بخشی و پراکنده در کشور جواب نمی‌دهد لذا وقتی بحث آمایش سرزمین مطرح می‌شود نتوانسته‌ایم اقدام مؤثری انجام دهیم که بر پایه آن یک سیستم اقتصادی بنا نهاد.

وی آمار را ضعف دیگر کشور در موضوع اقتصاد مقاومتی خواند و خاطرنشان کرد: آمار ما در مقوله اقتصاد بسیار ناقص است و به وسیله دولت‌ها دست‌کاری می‌شود. به عنوان مثال در دولت قبل در مرکز پژوهش‌ها رشد سال 91 را منفی 3.5 پیش‌بینی و اعلام کردیم. در همان زمان بانک مرکزی و مرکز آمار به ما معترض شدند که چرا می‌گویید رشد اقتصادی کشور منفی است؟

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: دولت که عوض شد ظرف 3 ماه همین بانک مرکزی و همین مرکز آمار رشد اقتصادی کشور در سال 91 را منفی 5.4 و دیگری منفی 5.8 و الان هم دولت منفی 6.8 اعلام می‌کند که این آمار بسیار متفاوت است چرا که از مقوله مثبت‌ اندیشیدن رشد اقتصادی تا منفی 7 رفتن نوسان دارد.

وی در مثال دیگری بیان داشت: در بحث امنیت غذا و دارو اگر ما تصور کنیم که انبارهای خود را پر از غذا و دارو کنیم امنیت ما تامین شده است، تصور غلطی است و نیز رویکرد دوم این است که ولو اگر غیراقتصادی باشد باید تولید کشاورزی داشته باشیم. حتی اگر به ضرر محیط زیست باشد و یا کمبود آب داشته باشیم که این نگاهی سیستماتیک در این عرصه نیست.

جلالی درباره بحث کاهش وابستگی به نفت گفت: بسیاری از بار اقتصادی نفتی را ما در مجلس ایجاد می‌کنیم که این ناشی از نگاه منطقه‌گرایانه و غیرکارشناسانه است. به عنوان مثال ما گفتیم بودجه نفتی کشور کاهش یابد اما زمانی که بحث استخدام‌ها مطرح شد با یک نگاه ترحمی برخورد کردیم و استخدام‌های متعددی را در وزارتخانه‌های مختلف مجوز دادیم که حجم دولت بزرگ شد.

وی تصریح کرد: باید نگاه کنیم این بزرگ شدن حجم دولت در راستای اقتصاد مقاومتی است؟ و نیز باید حجم بودجه جاری را در کنار بودجه عمرانی نگاه کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: عوام‌فریبی و عوام‌گرایی در اقتصاد ایران بسیار ریشه دارد؛ رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس 4 ساله انتخاب می‌شوند و نگاه ما نیز از ابتدای 4 سال انتخاب خود تا انتهای آن است که نتیجه آن عوام‌گرایی می‌شود. به عنوان مثال چه کسی به طور علمی به جز برای دو سه دهک اول از پرداخت یارانه‌ها دفاع می‌کند؟ اما نه مجلس و نه دولت جرات نمی‌کند که بیاید این هزینه را از روی دوش دولت بردارد.

وی ادامه داد: بودجه عمرانی ما در سال حداکثر 20 هزار میلیارد تومان محقق می‌شود. آنوقت در سال 45 هزار میلیارد تومان را صرف پرداخت یارانه‌ها می‌کنیم چرا؟ برای آنکه اقتصاد ما با پوپولیسم گره خورده و اگر می‌خواهیم به سمت اقتصاد مقاومتی برویم باید واقع‌گرا باشیم و مجلس باید هزینه اقتصاد سالم و مقاومتی را بپردازد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار