بازدید 3432

چند شهر کشور کتابخانه عمومی ندارند؟

مدیرکل برنامه ریزی نهاد کتابخانه های عمومی کشور از نبود کتابخانه عمومی در 200 شهر و 6 هزار روستای دارای جمعیت بالای یکهزارو 500 نفری در کشور خبرداد.
کد خبر: ۵۹۵۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰ 07 June 2016
مدیرکل برنامه ریزی نهاد کتابخانه های عمومی کشور از نبود کتابخانه عمومی در 200 شهر و 6 هزار روستای دارای جمعیت بالای یکهزارو 500 نفری در کشور خبرداد.

سیامک محبوب روز دوشنبه در حاشیه نشست مسئولان و کتابداران کتابخانه های عمومی استان البرز که در کتابخانه عمومی امیرکبیر کرج برگزار شد، به خبرنگار ایرنا گفت: همچنین 50 هزار روستای زیر یکهزارو500 نفر جمعیت در کشور وجود دارد که باید خدمات کتابخانه ای از طریق کتابخانه های سیار، کتابخانه های تلفیقی با کتابخانه مساجد و مدارس درآنها ارائه شود.
وی به تدوین سند ملی،' خواندن' در سال جاری در نهاد کتابخانه های عمومی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در بخش اول سند به تعادل سازی کتابخانه ها یعنی ایجاد کتابخانه در مناطق محروم و بهتر کردن فضای کتابخانه های موجود برای ارائه خدمات بهتر می پردازد.

وی گفت: در دسترس بودن کتابخانه، شاخص بسیار مهمی برای مطالعه است براین اساس فعالیت کتابخانه‌ها دارای دو بخش درون کتابخانه‌ای و فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی مربوط به بیرون از کتابخانه است.

*** 20 درصد مردم کشور به کتابخانه های عمومی دسترسی دارند

وی همچنین دسترسی به منابع و کتابخانه را از نکات اساسی سند سیاست‌های سال 95 نهاد دانست و افزود: 20 درصد از مردم کشور به کتابخانه های عمومی دسترسی دارند ولی به عنوان یکی از اولویت های ملی درصدد هستیم سرانه مطالعه را بالا برده که با ساخت و ساز کتابخانه ها میسر است.

وی تاکید کرد: سند سیاست هایی که تدوین شده برای سال 95 این دوگانه را در نظر می گیرد که در شهرها و روستاهایی که کتابخانه وجود ندارد حداقل باید یک کتابخانه احداث شود.

محبوب گفت: در تقسیم وظایف مشخص شده که در فعالیت های فرهنگی، تنوع خدمات در کتابخانه های عمومی بیشتر شود تا اعضای بیشتری جذب شوند و اعضای جذب شده نیز با کسب رضایتمندی از خدمات، حاضر به تمدید عضویت شوند.

مدیرکل برنامه ریزی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه با اشاره به اینکه بیش از سه هزارو 200 کتابخانه ی عمومی در کشور وجود دارد، افزود: در این کتابخانه ها حدود 2 میلیون نفر عضو داریم که در فصول مختلف تعداد آنان متغیر است.

وی اظهار داشت: این در حالی است که فقط 30 درصد از ظرفیت کتابخانه های عمومی را پوشش می دهیم که می توانیم به عددی بین 12 تا 15 میلیون نفر سرویس دهی کنیم.

در این نشست سیاست های ملی خواندن برای مسئولان کتابخانه های عمومی تبیین شد و مسئولان به پرسش هایی در خصوص مطالعه و جایگاه کتابخانه ها، رسالت کتابخانه ها، اهداف، برش های کلان استانی و وضعیت کتابخانه های عمومی براساس درجه و عضویت پاسخ دادند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
چند شهر كشور كتاب خوان ندارد؟ كتابخوانى بهتر است يا دوندگى بدنبال يك لقمه قوت لا يموت؟
خداوند بخوبي از نيازهاي انسان ناب با خبر است.
کتابخونشو پیدا کن
کتابخونه که درد دوا نمیکنه
محم خوندن کتابه که اونم نیازی به کتابخونه نداره نیاز به فرهنگ داره که متاسفانه توی این موضوع ما خیلی چیزی برای گفتن نداریم
در تهران نیز که کتابخانه به اصطلاح ملی قرار دارد، "ملت" حق ورود و استفاده از آن را ندارد و فقط گروه های خاص راه داده می شود، بر خلاف کتابخانه های ملی دیگر کشورها.
با سپاس از شما برای تهیه این گزارش لطفا گزارشی هم درباره کمبود کتابخانه های شبانه روزی تهیه کنید.
چرا کتابخانه بسازند یه عده از این راه نون می خورند
بجاى صرف بودجه فراوان براى ساخت و نگه دارى كتابخانه و كتاب، كتابخانه را بصورت مجازى در اختيار عموم قرار دهيد
شما کاش می پرسیدید چند شهر ما هنوز امکانات مناسب مدرسه ای نداره
وقتي ملتي انگيزه كتاب خواندن داشته باشد خود ميداند كه چگونه كتاب تهيه كند فعلا انگيزه جوانهاي ما تهيه قليان ومواد مخدر است
چقدر زیبا و خاطره انگیز و خدا پسندانه خواهد بود که عزیزانی که متمول و دارای ثروت هستند در پر کردن این خلاء ها ونیز اشتغال و ازدواج جوانها برای خویش باقیات و صالحات ذخیره نمایند. و بجای پرداختهای میلیاردی به برخی جهره های ورزشی این گونه مسیر ها را دنبال نمایند.
والعاقبه للمتقین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار