بازدید 1996

هوای کردستان درشرایط بسیارناسالم

کد خبر: ۵۹۵۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵ 06 June 2016
از روزگذشته باردیگر کردستان تحت تاثیر ورود گردوخاک عربی قرار گرفته و وضعیت هوای آن ناسالم و امروز به مرز بسیار ناسالم رسید و همین مسئله موجب کاهش دیدافقی درشهرهای مختلف استان شده است.

به گزارش مهر، رئیس اداره امور آزمایشگاه های اداره حفاظت از محیط زیست کردستان گفت:  وضعیت هوای استان در روز گذشته ناسالم گزارش شد و امروز هم هوای استان در شرایط بسیار ناسالم قرار گرفته است.

ماهان رحیمی با اشاره به شاخص های کیفیت هوای استان که براساس داده های ایستگاه های سنجش آلودگی هوای  مستقر در سنندج و سقز اندازه گیری شده است، بیان کرد: گردو خاک عربی کل استان را فرا گرفته و می توان وضعیتی که توسط ایستگاه های مستقر در سنندج و سقز که بسیار ناسالم گزارش شده را به کل استان تعمیم داد.

وی  با بیان اینکه قطر ذرات گردو خاک عربی وارد شده به منطقه ما بسیارریز است، بیان کرد: از دو ایستگاه سنجش آلودگی هوای  مستقر در سنندج، یکی از آنها قادر به اندازه گیری ذرات با قطر ۲.۵ میکرون است که مدتی است غیر فعال شده و هم اکنون پیگیری ها برای فعال کردن مجدد آن در حال انجام است.

وی اعلام کرد: وضعیت آلودگی هوای استان به لحاظ وجود گردو خاک عربی امروز دوشنبه به سه برابر استانداردجهانی رسیده است.

کارشناس هواشناسی اداره کل هواشناسی استان کردستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: براساس آخرین گزارش های هواشناسی، از ساعت ۱۱ شب گذشته از سمت غرب استان شهرهای بانه و مریوان گردوخاک عربی وارد استان شده و هم اکنون تقریبا کل استان را درگیر کرده است.

علی پناهی با بیان اینکه این موج گردوخاک عربی تا نزدیکی استان اردبیل و جنوب خزر هم گسترش پیدا کرده است، بیان کرد: از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه روزگذشته این موج گردوخاک در بین سوریه و عراق شکل گرفته و بتدریج از این ساعت به طرف منطقه ما حرکت کرده است.

وی اظهارداشت: براساس پیش بینی های انجام شده از عصر امروز از میزان غلظت گردوخاک وارد شده به استان کم می شود ولی قسمت عمده آن همچنان در بین کوه ها و ارتفاعات استان باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: در کشوری هم چون عراق که بیشتر دشت است دوام گردوخاک های ایجاد شده کم تر از مناطق کوهستانی است و نهایتا بعد از یکی دو ساعت خارج می شود.

این کارشناس هواشناسی بیان کرد: با توجه به اینکه کردستان، استانی کوهستانی است لذا خروج گردوخاک عربی وارد شده در ارتفاعات آن سخت تر است.

پناهی عنوان کرد: یا باید جریان شمالی وارد منطقه ما شود یا گردو خاک نشست پیدا کند و رقیق شود و گرنه همچنان در منطقه ما دوام خواهد داشت.

وی به وضعیت دید افقی در استان اشاره کرد و گفت: با ورود این موج گردوخاک عربی به استان دید در کل استان کاهش پیدا کرده است به گونه ای که براساس آخرین گزارش های ارسالی امروز دید در سنندج، سقز و زرینه به ۵ هزار متر، مریوان ۷ هزار متر، کامیاران ۶ هزار متر، هزارکانیان ۴ هزار متر، قروه ۷ هزارمتر، بیجار ۵ هزار متر و بانه هم ۸۸ متر کاهش یافته است.

وی عنوان کرد: در حالت معمولی دید افقی ۱۰ هزارمتر و بیش از این مقدار در نظر گرفته شده است ولی با ورود گردوخاک عربی به استان همواره شاهد کاهش دید هستیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل