بازدید 15317

کاندیداهای احتمالی اصولگرایان در انتخابات ۹۶

از ديگر سو ثبت نام احمدي‌نژاد همانقدر كه مي‌تواند بسياري از نو اصولگرايان را اميدوار به آينده كند، دردسر و سردردهاي بي‌شماري را براي ساكنين جناح راست به دنبال خواهد داشت و منجر به شكاف‌هاي جديدتري در اردوگاه اصولگرايان خواهد شد
کد خبر: ۵۹۵۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵ 06 June 2016
جناح راست سخت‌ترین روزهای حیات سیاسی خود را سپری می‌کند و شیخ‌الشیوخی هم نیست تا جوابی برای «چه کنم‌های» این جناح و راه‌حل و راهبردی برای سر خط آوردن همه مردان مدعی اصولگرا داشته باشد.

به گزارش روزنامه اعتماد، در اين بحبوحه اما تعدادي از سرشناسان اين جناح، نشست و برخاست‌هاي‌شان براي انتخابات را آغاز كرده‌اند. آغازي كه بلافاصله اين پرسش را به دنبال مي‌آورد كه با همه انشقاق و افتراق حاكم بر اردوگاه اصولگرايان، «كادر رهبري جناح راست» چگونه مي‌تواند رقيبي براي روحاني در انتخابات ٩٦ انتخاب كند ؟  آيا ژنرال‌هاي  جناح راست تن به تصميم واحد كادر رهبري شان خواهند داد يا آنكه تدبير خودشان را بر تدبير كادر رهبري ترجيح خواهند داد و در هر دو صورت آيا تكرار رياست جمهوري روحاني با خللي مواجه مي‌شود؟ و اينكه ضريب احتمال موفقيت مخالفان روحاني براي يك‌دوره‌اي كردن دولت او چقدر است؟ هرچند عرصه سياست در ايران، ميدان اما و اگر‌هاست اما با توجه به مستندات موجود و ميزان راي كسب شده از سوي كانديداهاي اصولگرا در انتخابات گذشته و انتخابات اخير مجلس مي‌شود فرضياتي را در بررسي ميزان موفقيت يا ناكامي مخالفان روحاني در نظر گرفت. بر اين اساس آراي كسب شده از سوي محسن رضايي (انتخابات ٨٨ و٩٢)، محمدباقر قاليباف (٨٤، ٩٢)، سعيد جليلي (٩٢)، غلامعلي حداد عادل (٩٢) و علي‌اكبر ولايتي (٩٢) مورد بازخواني قرار گرفته است.

قاليباف؛ شايد


خيلي‌ها گمان مي‌كردند باقر قاليباف همچون محمود احمدي‌نژاد مي‌تواند از شهرداري تهران به رياست‌جمهوري برسد اما هماي اوج سعادت هرگز بر شانه‌هاي اين سياستمداراهل مشهد ننشست تا سردار خلبان اصولگرايان در سپهر سياسي ايران نتواند تيك‌آف كند. هرچند اين روزها برخي از نزديكان او با پاسخ دادن به حسام الدين آشنا نشان دادند كه همچنان منتظر آن هستند تا كادر رهبري اصولگريان، شهردار تهران را به عنوان كانديداي نهايي خود براي انتخابات رياست‌جمهوري معرفي كند اما ميزان راي قاليباف در دو انتخابات ٨٤ و ٩٢ نشان مي‌دهد كه راي آورترين كانديداي اصولگرايان در بهترين حالت ممكن (خرداد٩٢) نتوانست سهمي بيش از ٥/١٦ % آراي راي‌دهندگان را كسب كند. قاليباف هر چند در خرداد ٩٢ نسبت به سال ٨٤ يعني طي هشت سال توانست دو ميليون راي بر سبدآراي خود بيفزايد اما كسب ٥٥/١٦درصد آراي شركت‌كنندگان در انتخابات و فاصله ٣٤ درصدي او با آراي روحاني به نظر مي‌آيد به اين راحتي‌ها قابل برداشته شدن نيست.

رضايي و فراموش كردن رياست‌جمهوري

فرمانده سابق سپاه و دبير فعلي مجمع تشخيص مصلحت نظام سه بار در انتخابات كانديدا شده، دوبار در رياست‌جمهوري و يك بار در انتخابات مجلس ششم. محسن رضايي در انتخابات ٨٨، ۶۷۸ هزار و ٢٤٠ راي معادل ٧٣/١ درصد راي‌دهندگان را كسب كرد. رضايي همچنين در انتخابات ٩٢ هرچند جهشي و چشمگير داشت و توانست ٣ ميليون ٨٨٤ هزار و ٤١٢ راي (٥٨/١٠درصد شركت‌كنندگان در انتخابات) را در سبد راي خود ببيند اما شايد فاصله چشمگير او با راي حسن روحاني و ادراكي دقيق از ميزان محبوبيت اين روزهاي روحاني باعث شد تا دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام چندي پيش اعلام كند كه: «ديگر تصميمي براي ثبت نام در انتخابات رياست‌جمهوري ٩٦ ندارم.»

غلامعلي حداد عادل؛ خداحافظي با انتخابات


غلامعي حداد عادل هرچند از انتخابات رياست‌جمهوري ٩٢ به نفع قاليباف كناره‌گيري كرد اما با توجه به ميزان راي او به عنوان سرليست انتخاباتي اصولگرايان تهران در انتخابات مجلس دهم (١ ميليون و ٥٧ هزار) و تفاوتي معنادار با ميزان راي حسن روحاني در انتخابات مجلس خبرگان و راي محمد رضا عارف، مي‌شود فهميد كه حداد عادل هم شانسي براي رقابت با حسن روحاني در انتخابات مجلس دهم ندارد.

 ولايتي؛ حمايت از روحاني

علي اكبر ولايتي در انتخابات رياست‌جمهوري ٩٢ هرچند به نفع روحاني كناره‌گيري نكرد و با كسب دو ميليون و ٢٦٨ هزار و ٧٥٣راي توانست سهمي معادل ١٨/٦درصد آراي شركت‌كنندگان را به دست آورد اما از همان مناظره‌هاي انتخاباتي مشخص بود كه بيش از آنكه به دنبال پيروزي خود در انتخابات باشد به دنبال پيروزي حسن روحاني است. ولايتي كه در انتخابات ٩٢ به عنوان نماينده اصولگرايان سنتي متشكل از جبهه پيروان، حزب موتلفه و بخش اعظم جامعتين در انتخابات بود بلافاصله پس از اعلام نتايج انتخابات به حسن روحاني تبريك گفت و جانشين او در مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام شد تا مشخص شود كه ولايتي به عنوان يك چهره تمام‌عيار اصولگرايي همچون علي لاريجاني و محسن رضايي علاقه‌اي به رقابت با حسن روحاني در انتخابات ٩٦ ندارد. بي‌ترديد ولايتي در انتخابات سال آينده از روحاني حمايت خواهد كرد؛ حمايتي كه مي‌تواند سبد راي روحاني را پر‌تر از انتخابات ٩٢ كند.

جليلي و احمدي‌نژاد؛ راي چهار ميليوني

سعيد جليلي را بايد اشبه الناس به محمود احمدي‌نژاد دانست. سياستمداري كه هم شعارهايش همجنس شعارهاي ٨٤ محمود احمدي‌نژاد بود و هم هواداران و حاميان‌شان يكي بودند. سعيد جليلي در انتخابات رياست‌جمهوري ٩٢ با كسب ٩٤٦/١٦٨/٤ راي (٣٥/١١درصد شركت‌كنندگان در انتخابات) فاصله‌اي ٣٩ درصدي با راي حسن روحاني را تجربه كرد. با توجه به نتايج انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، به نظر نمي‌آيد ميزان محبوبيت اجتماعي سعيد جليلي كه مي‌شود اين ميزان راي را راي حاميان گفتمان حاكم بر منظومه فكري و رفتاري احمدي‌نژاد دانست، نسبت به سه سال گذشته تغييري كرده باشد. بر همين اساس كانديداي جريان احمدي‌نژاد و جليلي در بهترين حالت ممكن قابليت جذب بيش از چهار ميليون راي را ندارد. البته در اين ميان برخي تحليلگران معتقدند كه سبد راي احمدي‌نژاد بيش از آراي سعيد جليلي است اما با توجه به شناخت افكار عمومي جامعه از ارثيه‌هاي باقيمانده از دولت‌هاي نهم و دهم به نظر مي‌رسد كه از ميان محمود احمدي‌نژاد و سعيد جليلي يكي پا به ميدان رقابت رياست‌جمهوري ٩٦ بگذارد. آمدني كه براي باقي ماندن تا روز راي‌گيري نخواهد بود. چه آنكه شايد محمود احمدي‌نژاد مي‌آيد تا با جنس حرف‌هايش در انتخابات ٨٨، حسن روحاني را در ماجراي مباحثي همچون مسكن مهر، يارانه و اشتغال به چالش بكشد و تا پيش از موعد برگزاري انتخابات، كناره‌گيري كند كه اگر در انتخابات بماند، بي‌ترديد رقيب گفتمان اعتدال و رويكرد حاكم بر روح جامعه ايراني نخواهد شد.

از ديگر سو ثبت نام احمدي‌نژاد همانقدر كه مي‌تواند بسياري از نو اصولگرايان را اميدوار به آينده كند، دردسر و سردردهاي بي‌شماري را براي ساكنين جناح راست به دنبال خواهد داشت و منجر به شكاف‌هاي جديدتري در اردوگاه اصولگرايان خواهد شد.  با اين تفاسير كادر رهبري جناح راست با چه چهره‌اي مي‌تواند رقيب حسن روحاني‌اي شود كه جداي از حمايت اصلاح‌طلبان و اصولگرايان معتدل همچون علي اكبر ولايتي وعلي لاريجاني، شاهد حمايت‌هاي پر رمز و راز اقطاب سياسي محبوب اين روزهاي ايران همچون؛ اكبر هاشمي‌رفسنجاني، علي اكبر ناطق نوري، سيد حسن خميني و ... است؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳۰
باهنر
کارشناس محترم احمدی نژاد رو با سعید جلیلی مقایسه کردن به نظر بنده احمدی نژاد 50 درصد رای در روستا ها دارد که شما در تحلیلتون لحاظ نکردید در ضمن اگر مناظره باشه باید دید حسن روحانی می تواند با احمدی نژاد مناظره کند
ولمون کن تورو خدا
حسن روحاني با وعده هاي عمل نشده اش در برابر احمدي نژاد با وعده هايي كه داد و همه عملي شد شانسي براي پيروزي ندارد.البته جليلي داراي نفوذ و راي نيست اما احمدي نژاد به شدت در مناطق محروم محبوب است و راي خواهد آورد.اين تحليل شما كاملا مباني غلطي دارد و مانند همانهايي كه بارها اشتباه كردند راي تهران را به كل ايران تعميم داده.اين يك اشتباه استراتژيك در تحليل است
اگر احمدی نژاد بیاید رای بسیار بالایی دارد دلیل بنده این است که بین مردمم و از هرکه می پرسی بویژه شهرستانی ها اکثرا نظر مثبت نسبت به او دارند.
تفسير احمقانه و چيپي بود
تحليل بسيار ساده انگارانه ايست.
آقای هاشمی که در انتخابات مجلس دوره ... نفر 30ام شد چگونه شده است حالا محبوب شده!؟
ایشان عوض شده یا مردم؟
فقط احمدی نژاد. از ترس احمدی نژاد آسمان و ریسمان را به هم می بافید
نمی دونم خودتونم این تحلیل رو قبول دارید یا خیر؟؟؟؟؟
سلام، میگم یوقت ترشی نخوری ها با این تحلیلهای آبکی
با روحاني ميمانيم مطمئنم
ناطق محبوبه؟؟
ناطق محبوبه؟؟
هرکی باشه روحانی رییس جمهوره
چرت نوشتی.
یکباردیگرمحمود وجلیلی خودرادرمعرض قضاوت مردم قراردهند.تاشایددرس دیگری بگیرند.
من به احمدی نژاد رای میدهم
تحلیلت خیلی آبکی بود. از تابناک بعیده این جور تحلیل سیاسی نوشتن. معلومه خیلی شدید تغییر رویه دادی تابی جون
با سلام :اگر اصولگرايان يكي شوند راي جليلي -حداد-قاليباف وولايتي يكي شود كي برنده است.
احمدی نزاد میآید وروحانی را ضربه فنی خواهد کرد
اگه محمود احمدی نژاد از فیلتر شورای نگهبان عبور کنه ملت ایران به کل نظام شک خواهند کرد
چطور میشه یکی هشت سال تمام گند بزنه به روابط خارجی ، قد عمر انقلاب برای مملکت تحریم و فشارهای اقتصادی و سیاسی ایجاد کنه ، ملک و ملت رو به پرتگاه جنگ نزدیک کنه ، فاتحه بخونه به ادبیات سیاسی درون کشور ، همه رو متهم کنه و مملکت رو به آشوب بکشه ، علنی و آشکارا مقابل ولایت فقیه بایسته ، روابط بین قوا رو به گند بکشه ، قوانین مصوب مجلس رو قبول نداشته باشه و ... بازم بگم دور و بریهاش در برابر قانون بشن خط قرمزش و ... بازم بگم خودش رو عقل کل بدونه بقیه رو نادان فرض کنه و ... باز هم بتونه از فیلتر شورای نگهبان عبور کنه ؟؟؟؟؟؟؟؟!
خوب نویسنده محترم یکجا میگفتی روحانی رئیس جمهوری بعدی ایرانه خلاص
آقای ضرعامی را بررسی کردید؟ شاید احمدی نژاد ترجیح دهد از ایشان حمایت کند ؛ در شرایط حاضر و مطالعات میدانی نشان میدهد احمدی نژاد از بیش از سی درصد رای مصمم و متعصب در شرایط حاضر برخوردار هست ؛ که تقریبا بالاترین میزان رای مصمم و متعصب برای یک رئیس جمهور سابق در دوران بعد می باشد(رهبری مد نظر مطالعه نبود) ؛ بررسی بهار امسال ؛نشان میدهد اقبال به احمدی نژاد در حال رشد می باشد - بررسی ها نتیجه صحبتهای عادی با مسافران در اتوبوس بین شهری و ترمینالهای مسافربری (اتوبوس و سواری) و کسبه و مغازه دار ها در هنگام خرید یا صرف غذا صورت گرفته و بلافاصله بعدا ثبت شده است
جناح راست با قاسم سلیمانی خواهد َآمد...
یادتان باشد. این یعنی ادامه ی پوپولیسم
شخصا فکر می کنم آقای مطهری کاندیدا با شند
تحلیل جالب ، منطقی و بدون جانبداری خوبی بود که میتواند نقشه راهی برای جناحهای مدعی قدرت داخل نظام باشد.
احمدی منتظریم
روحانی دویاره انتخاب میشه.
خخخخخخ
به نظر من بیاند و هالا که خاتمیو گزاشتند کنار به آقای هاشمی رفسنجانی التماس کنند شاید بیاد کاندیداشون بشه
خخخخخخخخخخ
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر