بازدید 1895

انحصاری بودن پروژه ها، عامل رکود اقتصادی است

بخش خصوصی را از محیط کسب و کار خارج کردند و یکسری افراد از روابط خودشان استفاده کردند و پروژه ها گرفتند.
کد خبر: ۵۹۵۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶ 06 June 2016
بخش خصوصی را از محیط کسب و کار خارج کردند و یکسری افراد از روابط خودشان استفاده کردند و پروژه ها گرفتند.
 
هفته گذشته حسن روحانی، رییس جمهوری در سفر استانی اش به آذربایجان غربی صحبت هایی درباره اشتغالزایی به میان آورد. او در این میان گفت: دولت به دنبال اشتغال سالانه برای یک میلیون نفر است.

به گفته روحانی، بسیاری از مراکز و بنگاه‌های تولیدی ما 100 درصد فعال نیستند و برخی هم تعطیل شده اند. امسال حدود 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای راه‌اندازی و فعالسازی حدود 7 هزار واحد در نظر گرفته شده است.

روحانی ادامه داد: بدون یک حرکت بزرگ حل معضل بیکاری دشوار است. سالانه حدود یک میلیون نفر وارد بازار کار می‌شوند. 4 الی 5 میلیون نفر هم از قبل بیکار داشتیم و ما باید سالانه بیش از یک میلیون اشتغال ایجاد کنیم. در طول 10 سال گذشته اشتغال خالص ما خیلی پایین و نزدیک صفر بوده است. اشتغال خالص را باید به یک میلیون شغل در سال برسانیم. یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال، تقویت صنعت گردشگری است.

اما از طرفی دیگر، گزارشاتی منتشر می شود که خبر از بیکاری شاغلان بخش های مختلف اقتصاد دارد. در این آمار، بیشترین گروه بیکار شدگان، در بخش ساختمان رخ داده است. بخشی که خیلی سال است در رکود به سر می برد و تکانی نخورده است.

محمد امیرزاده، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران درباره بیکاری زیاد شاغلان بخش ساختمان گفت: به نظر من بیشترین دلیلی که باعث شده بخش ساختمان بیکاری زیادی داشته باشد، این است که پروژه ها انحصاری شده است. از طرفی هم انحصار پروژه های پیمان کارها در بیشتر بخش هایی است که اشتغالزا نیستند.

به گفته امیرزاده نباید فراموش کرد که بخش خصوصی را از محیط کسب و کار خارج کردند و یکسری افراد از روابط خودشان استفاده کردند و پروژه ها گرفتند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین ادامه داد: زمانی که پروژه ها انحصاری در دست گروهی خاص باشد، پول وارد جامعه نمی شود. همین مسایل باعث می شود که بخش خصوصی رو به اضمحلال باشد.

امیرزاده همچنین درباره رکود بخش ساختمان و مسکن گفت: رکود در بخش مسکن بقیه بخش های اقتصادی را تحت شعاع قرار می دهد و به رکود بیشتر آنها دامن می زند.

به گفته او، اگر بخش های اقتصاد از انحصار خارج شوند، پول وارد جامعه می شود. بخش خصوصی می تواند اقتصاد را بچرخاند. اما اگر همچنان هم پروژه ها و کارهای بزرگ در انحصار سازمان های خاص باشد، امیدی به رونق هم وجود نخواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار