بازدید 9674

فیلم‌های «محمدعلی کلی» در دنیای سینما

قهرمان افسانه‌ای بوکس سنگین‌وزن جهان که در پنج دهه گذشته کانون توجه بسیاری ار فیلم‌های سینمایی جهان بوده است.
کد خبر: ۵۹۴۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷ 05 June 2016
قهرمان افسانه‌ای بوکس سنگین‌وزن جهان که در پنج دهه گذشته کانون توجه بسیاری ار فیلم‌های سینمایی جهان بوده است.

به گزارش ایسنا، کاسیوس کلی که پس از مسلمان شدن نام محمدعلی را برای خود برگزید، سرانجام پس از سال‌ها مبارزه با بیماری پارکینسون در سن ۷۴ سالگی در بیمارستانی در آمریکا درگذشت.

وی یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین چهره‌های ورزشی در جهان بود که در داخل و خارج از رینگ طرفداران زیادی داشت، پس مطمئنا مورد توجه ویژه صنعت سینما نیز گرفت و در چنین فیلم به زوایای گوناگون زندگی او پرداخته شد.

«علی مبارز»


اولین فیلم درباره این ستاره ورزشی در سال ۱۹۷۱ با عنوان «علی مبارز» به کارگردانی مشترک «ریک باکستر» و «ویلیام گریواس» ساخته شد که ماجرای آن حول محور اولین تقابل وی با «جو فریزر»، مهمترین رقیبش و جنجال‌های خارج از رینگ بود. در این فیلم «محمد علی کلی» و «جو فریزر» در نقش‌های خودشان بازی کردند.

«بزرگترین»


«بزرگترین» دومین فیلم با حضور «کلی» در نقش خودش در سال ۱۹۷۷ به کارگردانی «تام گریس» رقم خورد که درباره زندگی وی پس از المپیک سال ۱۹۶۰ تا کسب مجدد قهرمانی سنگین وزن جهان و بازپس گرفتن قهرمانی از «جو فورمن» بود.

«وقتی ما پادشاه بودیم»


مستند «وقتی ما پادشاه بودیم» در سال ۱۹۹۶ به کارگردانی «لئون گست» ساخته شد که به مسابقه مشت‌زنی دسته سنگین‌وزن جهان بین «محمدعلی کلی» و «جورج فورمن» می‌پرداخت. این مسابقه که در سی‌ام اکتبر ۱۹۷۴ برگزار شد، با نام «غرش در جنگل» شناخته می‌شود. در این فیلم افراد مشهوری چون «جیمز براون»، «بی بی کینگ»، «نورمن میلر» و «اسپایک لی» حضور دارند. نمایش فیلم «وقتی ما پادشاه بودیم» در سال ۱۹۹۴ با استقبال منتقدان مواجه شد و این فیلم در همین سال جایزه اسکار بهترین فیلم مستند بلند را دریافت کرد.

«علی: قهرمان آمریکایی» به کارگردانی «لئون ایکاسو»، فیلم تلویزیونی زندگی‌نامه «محمد علی کلی» در سال ۲۰۰۰ بود که بیشتر از طریق فلش‌بک به زندگی وی زمانی که هنوز مسلمان نشده بود می‌پردازد. این فیلم که در آن «دیوید رامسی» در نقش محمدعلی بازی می‌کند، شامل جدال معروف قهرمانی جهان در سال ۱۹۷۴ با «جورج فورمن» نیز می‌شود.

«علی»


فیلم «علی» محصول سال ۲۰۰۱ ساخته «مایکل مان» یکی از منحصر به فردترین فیلم‌ها درباره «محمد علی کلی» است، چرا که بر خلاف اغلب آنها در قالب مستند ساخته نشده است. این فیلم به روایت زندگی این بوکسور در خلال سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۴ میلادی می‌پردازد و در آن «ویل اسمیت» بازیگر معروف آمریکایی در نقش محمد علی به ایفای نقش پرداخته است و برای این نقش نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد سال ۲۰۰۱ شد.

«رو در روی علی»


در مستند «رو در روی علی» که در سال ۲۰۰۹ که توسط «پیت مک کورماک» ساخته شد، زندگی این ستاره دنیای مشت‌زنی از زبان ۱۰ نفر از مهمترین رقبای او روایت می‌شود که به ستایش از وی در طول دوران حرفه‌ای ورزشی‌اش می‌پردازند. این فیلم در نهایت به جمع نامزهای نهایی بخش مستند اسکار راه یافت اما موفق به کسب جایزه نشد.

«محاکمه محمد علی»


مستند «محاکمه محمد علی» ساخته «بیل سیگل» در سال ۲۰۱۳ روایتگر مسلمان شدن وی و همچنین امتناع او از حضور در جنگ ویتنام است. در این مستند به واکاوی عقاید کِلی درباره نابرابری نژادی و همچنین مذهب پرداخته شده است.

«من علی هستم»


اما مستند «من علی هستم» که جدیدترین فیلم درباره قهرمان سه دوره بوکس سنگین وزن جهان است در سال ۲۰۱۴ به کارگردانی «کلر لوئینس» است که با استفاده از فایل‌های صوتی مصاحبه با کِلی و خانواده‌اش، روایت مستند از داستان زندگی او ارائه می‌دهد. در این پروژه سینمایی «مارک تایسون» و «جورج فورمن» از قهرمانان پرآوازره بوکس جهان نیز مقابل دوربین رفته‌اند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر