بازدید 5750
۴

تولید سوخت از دی‌اکسیدکربن موجود در اتمسفر

فناوری های جذب و ذخیره کربن، فناوری های نسبتا جدیدی هستند که با هدف جذب مستقیم آلودگی از هوای زمین، ایجاد شده اند.
کد خبر: ۵۹۴۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷ 05 June 2016
یک شرکت سوییسی در حال راه اندازی اولین نمونه تجاری کارخانه ای است که قرار است گاز دی اکسید کربن را مستقیما از جو زمین جذب کرده و با انجام عملیاتی، آن را به یک محصول تجاری تبدیل کند.

به گزارش ایرنا، اغلب راهبردهای فعلی به دنبال راهکارهایی برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای از طریق کاهش مصرف سوخت های فسیلی یا تولید انرژی پاک هستند. اما هنوز برای رهایی از گازهای گلخانه ای که در اثر فعالیت های صنعتی و مصرف سوخت های فسیلی تاکنون در جو کره زمین انباشته شده، راهکار مناسب و کاربردی ارایه نشده است.

فناوری های جذب و ذخیره کربن، فناوری های نسبتا جدیدی هستند که با هدف جذب مستقیم آلودگی از هوای زمین، ایجاد شده اند.

شرکتی سوییسی به نام Climeworks در حال راه اندازی اولین نمونه تجاری از این فناوری ها در قالب یک کارخانه واقع در زوریخ است. قرار است این کارخانه گاز دی اکسید کربن را مستقیما از جو زمین جذب کرده و با انجام عملیاتی، آن را به یک محصول تجاری تبدیل کند. برای این منظور، هوا از طریق مکش وارد دستگاه هایی می شود که مجهز به نوعی فیلتر اسفنج مانند هستند. این فیلترها به ترکیبات شیمیایی آمونیاک آغشته شده اند و گاز دی اکسید کربن را به دام می اندازند. سپس این گاز از طریق گرمایش، از درون فیلترها استخراج می شود.

این کارخانه ظرفیت استخراج روزانه 2 تا 3 تن دی اکسید کربن را از اتمسفر دارد. با وجود این که به نظر می رسد این کارخانه ظرفیت بالایی دارد، اما ظرفیت سالانه آن معادل دی اکسید کربن تولید شده توسط 200 دستگاه خودرو (معادل 900 تن دی اکسید کربن) است. لازم به یادآوری است که سالانه 40 میلیارد تن گاز دی اکسید کربن در اثر فعالیت های انسان به اتمسفر کره زمین وارد می شود.

هدف این کارخانه، فروش گاز دی اکسید کربن به اشخاص ثالث از جمله گلخانه ها و شرکت های تولید نوشابه است.

برای این که پاکسازی جو از دی اکسید کربن به روش شرکت Climeworks تاثیر مناسبی داشته باشد، باید این کار در مقیاس وسیع انجام شود و برای این منظور باید هزینه آن کاهش یابد. در حال حاضر هزینه استخراج هر تن گاز دی اکسید کربن از جو معادل 600 دلار است که مبلغ نسبتا زیادی است، بنابر این چاره ای نیست جز اینکه منتظر راه اندازی کارخانه در ماه سپتامبر بمانیم تا عملکرد این نمونه اولیه از فناوری پاک سازی محیط زیست و پیامدهای آن را در عمل ببینیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
در کجای این پروژه سوخت !! تولید میشه؟؟؟
در مقیاسهایی به اندازه کره زمین، بهترین راه استفاده از خود نیروهای طبیعت هست. بهترین راه، استفاده از پوشش سبز گیاهی و افزایش سطح جنگلهاست که بکمک نور خورشید، دی اکسید کربن را جذب کرده و به کربن ذخیره شده بشکل تنه درخت و گاز اکسیژن تبدیل میکنند.
باید برای. این کار چقدر انرژی مصرف می کند .چون انرژی مصرفی خود از سوختهای فسیلی در حال حاضربدست می اید
جالبه شما هنوز معنی سوخت را نمی دانیدت این که استخراج دی‌اکسیدکربن از اتمسفر و استفاده از آن در صنعت بود نه تولید سوخت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل