بازدید 3697

گابن اوپکی شد، نیجریه دبیرکل/ حرف ایران به کرسی ننشست

همزمان با قدرت نمایی آفریقایی‌ها در اوپک با عضویت یک کشور جدید و نگاه داشتن عنوان دبیرکلی، نظام سهمیه‌بندی اوپک احیا نشد تا عملا حرف ایران در پایان نشست ۱۶۹ به کرسی نشیند.
کد خبر: ۵۹۴۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰ 04 June 2016
همزمان با قدرت نمایی آفریقایی‌ها در اوپک با عضویت یک کشور جدید و نگاه داشتن عنوان دبیرکلی، نظام سهمیه‌بندی اوپک احیا نشد تا عملا حرف ایران در پایان نشست ۱۶۹ به کرسی نشیند.

به گزارش مهر، انتخاب دبیرکل جدید و تعیین تکلیف نظام سهمیه بندی اوپک دو محور اصلی برگزاری یکصد و شصت و نهمین نشست وزیران نفت اوپک بود که در نهایت با وجود انتخاب دبیرکل جدید این سازمان از نیجریه، درباره تعیین سهمیه‌های جدید تولید نفت اوپک هیچ گونه تصمیم گیری انجام نشد.

پیش از برگزاری این نشست در وین ایران به نوعی برای برخی از کشورهای عضو اوپک به منظور بازگشت نظام سهمیه بندی خط و نشان کشیده بود، به طوری که در آستانه نشست ۱۶۹ اوپک، ایران تاکید کرده بود که فعلا برنامه‌‌ای برای توقف افزایش تولید نفت خام خود ندارد و تا زمان احیای نظام سهمیه بندی به افزایش تولید و صادرات نفت خام خود ادامه می دهد.

رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت اردیبهشت ماه سال‌جاری در پاسخ به پرسش مهر با بیان اینکه تا زمانی که نظام سهمیه بندی اوپک احیا نشود افزایش صادرات نفت ایران متوقف نخواهد شد گفته بود: صادرات نفت ایران تا تابستان به ۲.۵ میلیون بشکه در روز افزایش می یابد.

در همین حال پیش از آغاز این نشست بیژن زنگنه وزیر نفت با اشاره به برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به حدود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه خواستار بازگشت نظام سهمیه بندی به اوپک شد و گفت: باید سهم ایران از تولید اوپک به ۱۴.۵ درصد بازگردد.

با این وجود، در پایان برگزاری نشست ۱۶۹ هیچ گونه تغییری در تعیین نظام سهمیه بندی اوپک حاصل نشد و درحالی در پایان این نشست لبخند رضایت بر چهره وزیر جدید نفت عربستان عرض اندام می کرد اما ایران به اهداف خود مبنی بر بازگشت نظام سهمیه بندی نرسید تا همچون چند سالا گذشته بازهم حرف عربستان به جای ایران در اوپک به کرسی بشیند.

در همین حال «محمد بن صالح الساده» وزیر صنعت و انرژی قطر و رئیس دوره ای اوپک در پایان برگزاری نشست ۱۶۹ اوپک در نشستی خبری، گفت: ممکن است اعضای اوپک در آینده به استفاده از نظام سهمیه بندی نیاز داشته باشند، اما اکنون با وجود فضایی مثبت و بازاری مطلوب، نیازی به این طرح نیست.

این در حالی است که چند ساعت از آغاز نشست ۱۶۹ اوپک پشت درهایبسته در وین، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در جمع خبرنگاران گفته بود: به نظر من سقف تولید اوپک بدون سهمیه بندی معنا ندارد؛ این سقف قابل کنترل نیست و امکان نظارت بر آن وجود ندارد؛ بدون سهمیه بندی کشوری، چگونه می توانیم این سطح تولید را کنترل و نظارت کنیم؟

دبیرکلی اوپک بازهم به آفریقایی‌ها رسید

با گذشت حدود ۱۴ سال از فعالیت عبدالله سالم البدری به عنوان دبیرکل اوپک بار دیگر نماینده یک کشور آفریقایی و این بار از نیجریه به عنوان دبیرکل جدید اوپک انتخاب شد.

«محمد بارکیندو» کاندیدای نیجریه در رقابتی نزدیک با کاندیدای کشورهای ونزوئلا و اندونزی با اجماع کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در پایان نشست ۱۶۹ به عنوان دبیر کل این سازمان انتخاب شد.

بارکیندو که مدت کوتاهی ریاست شرکت ملی نفت نیجریه را بر عهده داشت، در این پست دارای تجربه است و در سال ٢٠٠٦ به عنوان دبیر کل موقت اوپک ایفای نقش کرده است. اعضای اوپک درحالی برای انتخاب دبیرکل جدید این سازمان به اجماع رسیدند که انتخاب دبیرکل جدید به معضلی برای این سازمان بدل شده و اجماع نکردن اعضا برای انتخاب یک فرد، دوره دبیر کلی عبدالله سالم البدری، دبیر کل لیبیایی اوپک را به درازا کشانده بود.

بر اساس روال عادی، البدری، سرپرست دبیرخانه اوپک باید در سال ٢٠١٣ از این مسئولیت کنار می رفت، اما به دلیل نبود اجماع برای انتخاب دبیرکل جدید، دوره مسئولیت وی بارها تمدید شده است؛ با توجه به سازوکار تصمیم گیری در اوپک برای انتخاب دبیرکل، همه ١٣ عضو این سازمان باید بر سر یک کاندیدا اجماع کنند.

گابن هم اوپکی شد

به گزارش مهر، علاقه کشورها برای عضویت در اوپک با وجود سقوط آزاد قیمت جهانی نفت روز به روز بیشتر می شود و در طول یکسال گذشته پس از اندونزی، کشور آفریقایی گابن به برای عضویت در این سازمان اظهار تمایل کرد تا جمع کشورهای آفریقایی در اوپک کامل شود.

بر این اساس پس از نیجریه، آنگولا، لیبی، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در پایان یکصد و شصت و نهمین نشست عادی خود پس از بررسی عضویت دوباره گابن در این سازمان، تصمیم گرفتند این کشور آفریقایی از یکم ژوئیه سال ٢٠١٦ میلادی (جمعه، ١١ تیرماه) عضو چهاردهم اوپک باشد.

واکنش روس‌ها به نتایج نشست ۱۶۹

«الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه یک روز پس از نشست ١٦٩ وزارتی اوپک در وین، گفت: روسیه انتظار اقدام تازه ای از سوی اوپک نداشت.

وی با تاکید بر اینکه روسیه انتظار اقدامی تازه از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در یکصد و شصت و نهمین نشست وزیران نفت و انرژی این سازمان نداشت اما انتخاب دبیرکل جدید اوپک را گامی مهم از سوی کشورهای عضو این سازمان می داند. ، تصریح کرد: روسیه به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده نفت جهان، در نظر دارد به مشورت‌های خود با اعضای اوپک ادامه دهد و احتمال دارد در فصل پاییز یک نشست با اعضای این سازمان داشته باشد.

وزیر انرژی روسیه با اعلام اینکه مسکو به روابط خود با اوپک ادامه می دهیم، یک گفتگوی انرژی مشترک با اوپک داریم که به آن ادامه خواهیم داد، تاکید کرد: ما بدون شک پاییز امسال این نشست مشترک میان اوپک و روسیه را برگزار می کنیم.

این مقام ارشد دولت روسیه خاطرنشان کرد: عربستان ظرفیت افزایش تولید نفت خام خود را دارد اما به نظر می رسد ریاض به سیاست متعادل نگه داشتن بازار نفت پایبند می ماند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل