بازدید 3278

آمانو: ایران از توافق هسته‌ای تبعیت می‌کند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: به نظر می‌رسد ایران از متن توافق هسته‌ای تاریخی سال گذشته تبعیت می‌کند.
کد خبر: ۵۹۴۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰ 04 June 2016
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: به نظر می‌رسد ایران از متن توافق هسته‌ای تاریخی سال گذشته تبعیت می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از واشنگتن پست،‌ یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای در مقر آژانس در اتریش گفت: کار دشوار راستی‌آزمایی این توافق بحث‌برانگیز احتمالاً سال‌ها به طول می‌انجامد.

آمانو اضافه کرد: این توافق هنوز شکننده است. دستیابی به توافق بسیار مهم بود اما تداوم بخشیدن به آن به تلاش‌های بسیاری نیاز دارد.

آمانو دیپلمات ژاپنی که هدایت آژانس را از سال 2009 بر عهده دارد، گفت: از ما خواسته نشده تا دیدگاه‌ها را بررسی کنیم. از ما خواسته شده که حقایق و مستندات را راستی‌آزمایی کنیم. اگر آنها لبخند می‌زدند یا کاملاً خوشایند رفتار می‌کردند، ما اهمیتی نمی‌دادیم.

وی ادامه داد: راستی‌آزمایی توافق کار بسیار بزرگی است، بازرسان ما با تمام توان در حال کار هستند.

آمانو درباره انتقادات از گزارش اخیر آژانس درباره ایران که به جزئیات کمتری پرداخته شده گفت که به قوانین جدید لغو قطعنامه‌های سازمان ملل مقید است.

وی در این‌باره اضافه کرد: اگر ایران قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را لغو می‌کرد من دلیلی داشتم که آن را افشا کنم و کشورهای عضو نیز از حق آگاهی یافتن از آن برخوردار بودند. اما آن قطعنامه‌ها دیگر وجود ندارد. ایران اجازه دارد تا با شرایط محدود مشخص فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی را انجام دهد و آنها چنین کاری را می‌کنند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از این مصاحبه به سایت پارچین پرداخت و گفت: از دیدگاه آژانس تکذیب آزمایش‌های هسته‌ای گذشته از سوی ایران هنوز نامعتبر است اما آنچه که بسیار اهمیت دارد این است که در حال حاضر در پارچین چنین اقداماتی صورت نمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: من به آنجا رفتم، تقریباً خالی بود. با اطمینان می‌توانم بگویم که آزمایش‌هایی که با استفاده از اتاق آزمایش مواد منفجره انجام می‌شود، رخ نمی‌دهد.

با اینکه آژانس به طور رسمی در سیاست‌گذاری‌های توافق هسته‌ای بی‌طرف بود اما آمانو گفت: الگوی تعاملی پیشین برای کاهش جاه‌طلبی هسته‌ای ایران موثر نبود و کارشکنی‌ها عمل نکرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان