بازدید 39893
در حاشیه یک اعتراض فراگیر آنلاین به رفتاری توهین آمیز؛

با چنین توهین‌هایی باید از همین جنس برخورد کرد

در چنین فضایی، گروهی از کاربران اینستاگرام که نسبت به انتشار این تصویر توهین آمیز اعتراض داشتند، انتشار این تصویر را به اینستاگرام گزارش کردند که به واسطه حجم بالای این گزارش‌ها، این تصویر از حساب شادی صدر حذف شد؛ اما پس از حذف این تصویر، این شخص از طریق رسانه‌های غربی به مجموعه پیشتیبانی اینستاگرام فشار آورد و...
کد خبر: ۵۹۴۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۴ 03 June 2016
حذف تصویر توهین آمیز یک زن فمینیست به سرور آزادگان عالم از اینستاگرام و جریان‌سازی خبری بین‌‌المللی که این شخص برای وادار کردن اینستاگرام برای بازگرداندن این تصویر انجام داد، نشان داد، حتی در زمین دشمن نیز می‌توان با واکنش‌ فراگیر و حساب‌شده، نتایج بازی را دستخوش تغییر و حتی برای اشخاص هتاک در همین بستر مجازی از جنس همین فضا ایجاد هزینه کرد.

به گزارش «تابناک»، شادی صدر به تازگی در توهینی غیرقابل چشم‌پوشی به مقدسات شیعیان و مشخصاً به امام حسین(ع) عکسی را منتشر کرد که حین نشستن روی یک صندلی منقش به پرچم‌های عاشورا، در حال نوشیدن شراب به دوربین لبخند می‌زند؛ تصویری که منجر به بالا گرفتن بحث‌های وسیعی در فضای مجازی شد.

با گذشت ساعاتی از انتشار این تصاویر، تصاویر دیگری از صندلی‌هایی با طرح‌های مشابه منتشر شد که نشان می‌داد، این صندلی‌ها توسط پرستو فروهر، فرزند داریوش فروهر طراحی و عرضه شده و ظاهراً شادی صدر نیز یکی از مشتریان صندلی‌های دختر فروهر بوده است؛ صندلی‌هایی که نماد نفرت مذهبی است و صدر با شراب‌خواری این نفرت را به نقطه اوج رسانده، هرچند می‌توانسته اعمال شنیع‌تری روی این صندلی‌ها انجام دهد و تصاویرش را منتشر کند و موقعیت ویژه‌ای نزد نفرت پراکنان و فمینیست‌ها بیابد!

نقدها به رفتار شادی صدر و امثال او حتی در میان اپوزیسیون ایران نیز پررنگ بود؛ برای نمونه علی علیزاده در اعتراض به رفتار این فمینیست نوشت: «بيش از دينداران، نياز به واكنش بي‌دينان به نفرت ضدمذهبي است. سكولاريزم ستيزه‌جو نه اعتقادي الهياتي كه نگاهي است استعمارگرايانه و نژادپرستانه...».

«تابناک» در زمان رقم خوردن این واقعه، در گزارشی نسبت به رفتارشناسی چنین اشخاصی پرداخته بود و حتی انگیزه‌های این گروه از اپوزیسیون برای چنین هتاکی‌ها را نیز مورد توجه قرار داده بود. در همین راستا حتی تحلیل گاردین درباره نسل تازه ملحدین و خطر نگاه فاشیستی این گروه را برای جهانیان مورد توجه قرار داده بود.

در این میان، همان گونه که «تابناک» پیش بینی کرده بود، این فمینیست کمال بهره برداری را با کوچک‌ترین حملات نسبت به خود انجام داد و با آگراندیسمان نمودن این تعابیر، تلاش کرد حداکثر توجهات به خود را در رسانه‌های غربی جلب کند و حتی خود را قربانی خواند و از تهدیدش به قتل توسط برخی اشخاص سخن به میان آورد.

به هر ترتیب در فضای آنلاین، سندسازی برای اثبات چنین ادعاهایی نیز چندان دشوار نیست، به خصوص آنکه از این طریق می‌توان فاندهای چندده هزار دلاری حقوق بشری از مؤسسات و بنیادهای متعدد در اروپا و آمریکا به جیب زد و حتی جوایز حقوق بشری تازه‌ای گرفت؛ بنابراین، چه روشی ساده‌تر از توهین به اعتقادات شیعیان برای چنین کاسبی غیرشرافتمندانه‌‌ای؟!

در چنین فضایی، گروهی از کاربران اینستاگرام، که نسبت به انتشار این تصویر توهین آمیز اعتراض داشتند، انتشار این تصویر را به اینستاگرام گزارش کردند که به واسطه حجم بالای این گزارش‌ها، این تصویر از حساب شادی صدر حذف شد؛ اما پس از حذف این تصویر، این شخص از طریق رسانه‌های غربی به مجموعه پیشتیبانی اینستاگرام فشار آورد و در نهایت پس از چند روز، اینستاگرام این تصویر را به حساب کاربری این هتاک بازگرداند.

هرچند شاید به زعم برخی ناظران، این اتفاق حکم تلاش بی‌حاصل در زمینی را داشته باشد که قاعده بازی‌‎اش را دشمن مشخص می‌کند، کما اینکه در مورد اخیر تصویر شادی صدر بازگشت، حقیقت آن است که در این بسترهای تازه فضای مجازی، راه اثرگذاری همین اتفاقی است که در اعتراض به شادی صدر منجر به حذف چند روزه تصاویرش شد.

بدون تردید، اگر این اتفاق، با چندین هزار نامه انگلیسی به مدیران اینستاگرام همراه می‌شد و هزینه چنین تصاویری برای آنها قابل درک بود، شرایط به گونه دیگری پیش می‌رفت. در بستر اینترنت باید بتوان این گونه اثرگذار بود و بازی را تغییر داد، در غیر این صورت، امثال این زن هتاک بدون هیچ هزینه‌ای به اعتقادات میلیون ها شیعه توهین و دکانشان را بر این بستر برپا می‌کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار