بازدید 25204
به بهانه ثبت شمار بالای سفر در نیمه خرداد؛

زمانش رسیده که به جای مردم، کمی مسئولان را شماتت کنیم

در این میان هستند افرادی که رقم خوردن مسافرت های پرشمار در این روزها را نشانه ای شوم می‌خوانند و در پس پرده آن، رد و اثر دشمنان را می‌بینند؛ تفسیرهایی که فارغ از درستی و نادرستی شان، این پرسش را به وجود می‌آورد که به راستی چرا به اینجا رسیده‌ایم؟ آیا مردم مقصراند یا اشکال جای دیگری است؟
کد خبر: ۵۹۴۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲ 03 June 2016
در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، بسیاری از هموطنانمان فرصت تعطیلات چند روزه نیمه خردادماه را غنیمت شمرده و راهی سفر شده‌اند تا ازدحام در جاده ها رقم خورده و موجب شود، برخی مسافران را شایسته شماتت بدانند و نسبت به رونق گرفتن سفر در این تعطیلات گلایه سر دهند.

به گزارش «تابناک»، طی روزهای اخیر، شمار زیادی از هموطنانمان راهی سفر به نقاط دور و نزدیک شده و ترافیک شدیدی در محورهای مواصلاتی پدید آورده اند؛ ترافیکی که در مسیرهای منتهی به نقاط خوش آب و هوا بسیار سنگین گزارش شده و می‌شود و حکایت از حجم بالای مسافران دارد.

این در حالی است که تعطیلات نیمه خرداد، نه تعطیلات جشن، که یادآور دو رویداد دردناک است و از این روی، برخی بر این باورند که سفر رفتن در این روزها، وجهه خوشی ندارد و اتفاقی شایسته نیست؛ باوری که موجب می‌شود گاه برخی زبان به گلایه در این خصوص باز کرده و به خود اجازه دهند پا را از گلایه فراتر گذاشته و مسافران نیمه خرداد را شایسته انتقادات بسیار جدی بدانند.

در این میان هستند افرادی که رقم خوردن مسافرت های پرشمار در این روزها را نشانه ای شوم می‌خوانند و در پس پرده آن، رد و اثر دشمنان را می‌بینند؛ تفسیرهایی که فارغ از درستی و نادرستی شان، این پرسش را به وجود می‌آورد که به راستی چرا به اینجا رسیده‌ایم؟ آیا مردم مقصرند یا اشکال جای دیگری است؟


برای پاسخ به این پرسش، باید کمی جامع تر به ماجرا نگاه کرده و واکنش مردم به تعطیلات مشابه را هم مرور کنیم. مثل میزان سفرهایی که در نیمه شعبان به ثبت می‌رسد و آمار و ارقام حکایت از آن دارد که سفر در این مناسبت بسیار رایج است؛ آمار و ارقامی که بیش از هر چیز، حکایت از آن دارد که مردم هر فرصتی برای سفر کردن را غنیمت می‌شمارند.

بدین ترتیب مشخص می‌شود که آنچه در وهله اول برای بسیاری از مردم اهمیت دارد، یافتن مجالی برای سفر و تفریح کردن است و در این مسیر، علت فراهم آمدن این مجال اهمیت کمتری دارد؛ موضوعی که پیش از هر چیزی از نیاز جامعه به تفریح و مسافرت نشأت می‌گیرد و این همان نکته کلیدی ماجراست که از دید منتقدان سفرهای نیمه خردادی دور می‌ماند.

در روزگاری که بسیاری از مردم دور از اقوام خود، شهرهای بزرگ و کلان شهرها را برای زندگی برمی‌گزینند و برای تأمین معاش خود مجبورند، همه روزهای هفته را کار کرده و از گذران وقت با یکدیگر و تفریح چشم پوشی کنند، واضح است که رسیدن فرصت تعطیلات، بهترین زمان برای جبران برخی کم و کاستی ها به نظر می‌رسد؛ خصوصا اگر تعطیلاتی چند روزه باشد و بتوان تعطیلات انتهای هفته را هم به آن سنجاق کرد.

اکنون کافی است مواردی مانند سرسبز بودن کوه ها و دشت ها در این روزهای انتهای بهار و گریزان بودن مردم از گرمای نفس گیر را هم مد نظر قرار داد تا پی برد که چه اندازه سفر به مناطق زیبا و خوش آب و هوا می‌تواند وسوسه ساز باشد، به ویژه برای آنهایی که خودروی شخصی دارند و امکان چادر زدن و انجام سفرهای کم خرج را در این روزها برای خود فراهم می‌بینند.

بنابراین، جا دارد که مسئولان را مخاطب قرار داده و از ایشان پرسید، برای پاسخ به این نیازها چه راهکار و تدبیری اندیشیده؟ آیا هیچ شده که به نیاز مردم، به ویژه آن دسته از کسانی که ساعات زیادی از روز را به فعالیت معاش مشغول اند، توجه کرده و در نتیجه آن، تفریحی برای ایشان تدارک دیده باشند؟

هیچ شده که از خودشان پرسیده باشند چه عاملی می‌تواند مردم را مجاب به ماندن در ترافیک آزاردهنده تعطیلات کرده و ایشان را به سفری همراه با سختی های فراوان بفرستد؟ سفری که اگر یک هفته زودتر یا دیرتر به انجام برسد، دست کم از کندی ترافیک نجاتشان خواهد داد؛ اما این گونه نمی‌شود. شاید به این دلیل که بسیاری از مسافران، کارمندان نهادهای دولتی یا خصوصی هستند و جز سفر در تعطیلات، مجال دیگری برای مسافرت ندارند.

موضوعی که احتمالا به ذهن منتقدان سفرهای پرشمار این روزها نرسیده که اگر رسیده بود، احتمالا فراموش نمی‌کردند که کمی هم مسئولان را شماتت کنند. همانهایی که باید برای رفاه مردم تلاش کرده و برنامه ریزی کنند اما آنقدر کاهلی کرده‌اند که بهترین فرصت برای سفر در پایان فصل بهار، تعطیلات مناسبتی نیمه خرداد ماه شده است!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۵۴
انتشار یافته: ۲۰
چه ربطی داره؟
تابناک عزیز...
بخشی از این مشکلات ناشی از جو زدگی و بی برنامگی مردم است، ولی وجدانا خودت چقدر فکر می کنی که این دست مقالات روی مسئولین اثر گذار باشد؟! آیا مسئولان گوش شنوا دارند؟!
چرا بخش پیگیری بی سر و صدا از روی سایت شما برداشته شد؟!

من اگر جای رییس جمهور بودم یکبار برای همیشه چنان بلایی سر مسئولین نالایق می آوردم که...
هر چند می دانم که ایشان هم هزاران عذر و محدودیت دارد.
یکی نیست بگه مسولان چه کار مفیدی برای ما کردن که این همه انتظار دارن 2سال هستش دارم صبح تا شب میدوم ولی نمیرسم همش هم بخاطر رکودی که مصوبش آقایون هستن بهتر سکوت کنید و حرفی نزنید
سلام.
مشکل اصلی مدرسه رفتن بچه هاست وگرنه کارمند هم که باشی یک ماه در سال مرخصی داری ولی خدانکنه بخواهی برای بچت از مدرسه مرخصی بگیری. واویلاست . تمام نه ماه مدرسه رفتن یک طرف همین چندروزی که بخواهی بری مسافرت یک طرف. میشی عامل اصلی عقب ماندگی تحصیلی و نمرات بد و . . . به نظرم باید یک فکری برای بچه ها کرد.
به نظر من یکی از بهترین اقدامات می تواند رسمی کردن تعطیلی پنجشنبه باشد. در کشور ما تعطیلی پنجشنبه ها فقط شامل حال مدارس و ادارات دولتی است، اما اگر همچون کشورهای دیگر به طور جدی دو روز تعطیلی رسمی در کشور داشته باشیم و دیگر تعطیلی های رسمی (یا حداقل بخشی از آنها) حذف شود، علاوه بر بالا رفتن راندمان کاری، شاهد کاهش مصرف انرژی در کشورمان خواهیم بود.
چرا خودتونو گول میزنین ،
اصلا هم اینطور نیست که مردم از هر فرصتی برای تفریح استفاده میکنند .
خیلی از همین آدمهایی که توی 15 خرداد میرن سفر ، اصلا تاسوعا عاشورا سفر نمیرن و با هر اعتقادی که دارن به عذاداری مشغولن و یا حداقل خوشحالی نمیکنن توی این ایام .
هیچکس وفات اما علی (ع) رو موقعیتی برای تفریح و مسافرت نمیدونه و لااقل خیلی از همینا که الان تو راه شمال هستن ، برای روزهای ضربت خوردن و شبهای احیا بلند نمیشن برن شمال یا هر جای دیگه.
یه کم فکر کنین بد نیست .
فقط یه کم...
به خارج رفتن که گیر میدید، به کنسرت هم گیر میدید، برنامه ی شاد رسمی هم که توی کشور نداریم مردم خوش باشن، حالا به مسافرت رفتن هم دارید گیر میدید. شما قرن چندم دارید زندگی می کنید؟!
سفر کردن که چه عرض کنم پیکنیک رو هم برای مردم زیاد میبینن .. البته حق دارن خانواده های خودشون در بلاد کفر و استکبار در حال تحصیل(خوشگذرانی) هستند و فکر میکنن همه مردم اینجوری هستن اصن جلوتر از خودشونو نمیبینن چون سرکوچشون گوجه گرون نیست پس هیچ جا گرون نیست
فقط همین مونده که کلا مسافرت رو حرام اعلام کنن برگزاری کنسرت رو که کلا حرام شرعی اعلام کردن
ایران شما شده تهران

و این تهرانیهای مرفه هر زمانی برای سفر به شمال سر ودست میشکنند
بسمه تعالی
مقاله ای خوب و کمی هم علمی بود ولی عنوان با متن همخوانی ندارد.
مقاله فرمایشی
موضوع اين گزارش چي بود
من كه نفهميدم
بريم نا نريم
توی این متن نقش منفی مسئولین رو نمیشه فهمید و حتی راهکاری هم ارائه نشده.
بسیار تحلیل درستی است.ممنون
به عنوان یک دوستدار امام کاملا موافقم
حالا دوستای گلمون مرتب کنسرت لغو کنن
عالي بود. لايك
احسنت ...دقیقا به نکته ی مناسبی اشاره کردید
ما هم دیروز مسافر بودیم خیلی خوش گذشت
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار