بازدید 12045
۱
حذف یک ویدئو از سایت وزارت خارجه آمریکا باعث شد؛

جنجال بر سر تلاش آمریکا برای انکار «مذاکرات محرمانه» با ایران

طی دوران برگزاری مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5، یکی از موضوعاتی که بارها در محافل مطبوعاتی و رسانه ای مطرح شده و حتی مورد تأیید برخی مقامات سابق غربی نیز قرار گرفته بود، برگزاری مذاکرات محرمانه با ایران برای زمینه سازی گفت و گوهای چندجانبه هسته ای بود. اکنون، خبر حذف یک ویدئوی رسمی مربوط به این موضوع توسط وزارت خارجه آمریکا، جنجالی شده است.
کد خبر: ۵۹۴۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۰ 03 June 2016
جنجال بر سر حذف یک ویدئوی مربوط به ایران از سایت وزارت خارجه آمریکاطی دوران برگزاری مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5، یکی از موضوعاتی که بارها در محافل مطبوعاتی و رسانه ای مطرح شده و حتی مورد تأیید برخی مقامات سابق غربی نیز قرار گرفته بود، برگزاری مذاکرات محرمانه با ایران برای زمینه سازی گفت و گوهای چندجانبه هسته ای بود. اکنون، خبر حذف یک ویدئوی رسمی مربوط به این موضوع توسط وزارت خارجه آمریکا، جنجالی شده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از «سی ان ان»، نتیجه تحقیقات واحد حقوقی وزارت خارجه آمریکا، حکایت از آن دارد که بخشی از یک ویدئوی مربوط به جلسه مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا درباره برگزاری مذاکرات محرمانه میان ایالات متحده و ایران، عمداً پیش از انتشار حذف شده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأیید کرده، در دسامبر 2013، یک مقام «ناشناس» آمریکایی در تماس تلفنی، خواستار حذف دقایقی از ویدئوی کنفرانس خبری مذکور شده است، حال آنکه وزارت خارجه آمریکا معمولا، ویدئوی جلسات مطبوعاتی خود را ـ که همه روزه برگزار می شود ـ روی وبسایت خود قرار می دهد.

کربی می گوید: تکنیسین وزارت خارجه که کار حذف را انجام داده، به یاد نمی آورد چه کسی این درخواست را از وی کرده بود.

بخشی که در ویدئوی مذکور حذف شده، مربوط به جلسه مطبوعاتی جن ساکی، سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکاست که در آن، درباره جلسه ای در سال 2012 – در دوران سخنگویی ویکتوریا نولند – از وی سؤال می شود. در جلسه سال 2012، نولند، منکر برگزاری هر گونه مذاکرات محرمانه با ایران درباره موضوع هسته ای شده بود.

پس از آنکه در دسامبر 2013 فاش شد، چنین مذاکرات محرمانه ای واقعاً بین طرف ایرانی و آمریکایی انجام گرفته، جن ساکی ضمن تأیید این موضوع گفت: دلیل دروغ گفتن نولند درباره این موضوع، جلوگیری از بر هم خوردن مذاکرات بوده است.

اما جنجال فعلی از وقتی آغاز شد که بن رودز، قائم مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیراً به «نیویورک تایمز» گفته که دولت آمریکا مطبوعات این کشور را در موضوع مذاکرات هسته ای فریب داده و مواردی را مطرح کرده که واقعاً رخ نداده است. پس از آن، جیمز روزن، خبرنگار «فاکس نیوز» ـ که در دسامبر 2013 از ساکی سؤال پرسیده بود ـ به سراغ وبسایت وزارت خارجه آمریکا رفت تا ویدئوی مربوط به آن را پیدا کند؛ اما متوجه شد که آن بخش، حذف شده است.

کربی که ابتدا دلیل حذف ویدئو را «نقص فنی» عنوان کرده بود، روز گذشته گفت، از حقوقدانان وزارت خارجه خواسته موضوع را بررسی کنند. وی گفت: «ما دریافتیم که یک درخواست ویژه برای حذف آن بخش از جلسه مطرح شده است. ما نمی دانیم چه کسی این درخواست را کرده و یا دلیل آن چه بوده است».

یک مقام دیگر وزارت خارجه آمریکا نیز می گوید که تکنیسین مسئول، این درخواست را «غیرمعمول» دانسته و پیش از انجام آن، با مقام ارشد خود مشورت کرده است. آن مقام ارشد ـ که همچون تکنسین نمی تواند فرد درخواست کننده را به یاد بیاورد ـ درخواست را تأیید کرده، زیرا از جانب فردی عالی رتبه و معتبر در بخش روابط عمومی وزارت خارجه آمریکا مطرح شده بود.

مقام وزارت خارجه آمریکا می گوید: «هرچند این فرد نمی تواند به یاد بیاورد، چه کسی با وی تماس گرفته یا از طرف چه کسی با وی تماس گرفتند، به یاد می آورد که آن فرد، جن ساکی نبود. جن چنین درخواستی نکرد، درباره آن چیزی نمی دانست و ارتباطی به این موضوع نداشت».

ساکی که اکنون مدیر ارتباطات کاخ سفید است، در این زمینه در صفحه توئیتر خود نوشت: «من نه از این موضوع اطلاعی دارم و نه هیچ گونه ویرایش یا حذف فیلم جلسه درباره هیچ موضوعی را تأیید کرده ام».


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
ما که قبلا گفته بودیم هیچ مذاکره ای نداشتیم. کی رفته سر خود مذاکره کرده?
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس