بازدید 3850
رئیس اوپک اعلام کرد

رشد 1.2 میلیون بشکه‌ای تقاضای جهانی برای نفت در سال‌جاری

رئیس اوپک با اشاره به تقاضای جهانی نفت گفت:تقاضای جهانی نفت امسال با رشد روزانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه ای روند مطلوبی خواهد داشت.
کد خبر: ۵۹۴۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳ 02 June 2016
رئیس اوپک با اشاره به تقاضای جهانی نفت گفت:تقاضای جهانی نفت امسال با رشد روزانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه ای روند مطلوبی خواهد داشت.

به گزارش فارس رئیس دوره ای اوپک در اغاز نشست 169 با اشاره به این که بازار نفت در نیمه دوم امسال متوازن می شود، گفت: بازار متعادل و با ثبات به نفع همه خواهد بود.

محمد بن صالح الساده، رئیس دوره ای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و وزیر صنعت و انرژی قطر ضمن خوشامد گویی به شرکت کنندگان حاضر در نشست ١٦٩ اوپک بویژه خالد الفالح، وزیر جدید انرژی، صنعت و منابع معدنی عربستان اعلام کرد: موضوع درخواست گابن برای پیوستن دوباره به اوپک بحث و برسی می شود.

وی با اشاره به نوسانهای بازار نفت از آخرین نشست اوپک در دسامبر ٢٠١٥ میلادی تاکنون، گفت: قیمت سبد نفتی اوپک از ٣٨ دلار برای هر بشکه در دسامبر ٢٠١٥ میلادی به ٢٢ دلار برای هر بشکه و کمترین سطح خود در اواسط  ژانویه امسال رسید، در حالی که قیمت هر بشکه نفت اواخر آوریل امسال به بیش از ٤٠ دلار و در ماه مه بالاتر از این سطح معامله شد. 

رئیس اوپک با ابراز رضایت از بهبود قیمت نفت، سرمایه گذاری در صنعت نفت جهان را موضوعی ضروری در آینده این صنعت دانست.

الساده درباره کاهش ٢٠ درصدی هزینه های مربوط به اکتشاف و تولید در جهان  در سال گذشته میلادی گفت: ما انتظار داریم امسال این هزینه ها ١٥ درصد دیگر نیز کاهش یابد. 

وزیر صنعت و انرژی قطر، ارتباط میان هزینه های حاشیه ای تولید، قیمت و سرمایه گذاریهای صنعت نفت را بسیار مهم دانست و از همه اعضای اوپک دعوت کرد که ارتباط میان این سه عامل مهم را مد نظر قرار دهند.  

الساده گفت: در نشست ١٦٩ اوپک مروری بر دستاوردهای ٦ ماه گذشته خواهیم داشت و  چشم انداز ٦ ماه دوم امسال را تجزیه و تحلیل می کنیم. 

وی درباره روند رشد اقتصادی جهان اظهار کرد: اوضاع اندکی غیر طبیعی است، زیرا رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال ٢٠١٦ میلادی ٣,١ درصد بوده است که بیشتر از سال ٢٠١٥ است، حال آن که شاهد بوده ایم از نشست ١٦٨ اوپک، روندی کاهش داشته است. 

رئیس اوپک همچنین درباره تقاضای نفت جهان گفت:تقاضای جهانی نفت امسال با رشد روزانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه ای روند مطلوبی خواهد داشت؛ اگرچه بیشتر این رشد مربوط به کشورهای غیر عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی است، انتظار می رود که شاهد رشد اقتصادی کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی نیز در هر سه ماه امسال باشیم. 

الساده ادامه داد: عرضه نفت کشورهای غیر عضو اوپک در نیمه نخست امسال کمتر از ارقام پیش بینی شده در سال ٢٠١٦ میلادی بوده است؛ اما اکنون پیش بینی می کنیم که عرضه این کالای راهبردی امسال روزانه ٧٤٠ هزار بشکه کاهش خواهد یافت و این بیش از دو میلیون بشکه در روز کمتر از رشدی است که در سال ٢٠١٥ داشتیم. 

وی دلیل این افت را کاهش نقدینگی، سرمایه  گذاری و لغو پروژه های نفتی در این کشورها دانست. 

وزیر انرژی قطر تصریح کرد که این دستاوردها نشان از متوازن شدن بازار در نیمه دوم سال جاری میلادی دارد و میانگین تقاضای نفت خام برای اعضای اوپک در این مقطع زمانی حدود ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز خواهد بود؛ همچنین مجموع افزایش تقاضای سالانه نفت خام اوپک حدود یک میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز است. 

الساده از تداوم بالا بودن سطح ذخیره سازیهای نفت خام  سخنگفت و تأکید کرد که ذخیره سازیهای تجاری نفت خام کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی اکنون حدود ٣٦٠ میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنجساله است.

در ادامه وی همه را به مطالعه گزارش دبیرخانه اوپک و مروری بر دستاوردها ملزم دانست و گفت: ما متعهد هستیم که در حفظ محیط زیست و حمایت از توسعه پایدار و ایجاد مسیر واقعی انرژی در سالهایی که پیش رو داریم نقشی سازنده داشته باشیم. 

به گفته الساده، پانزدهمین دوره نشست مجمع جهانی انرژی در ماه سپتامبر در الجزایر برگزار خواهد شد. 

رئیس اوپک در پایان درباره ادامه مذاکرات گذشته با کشورهای غیرعضو اوپکی ابراز امیدواری کرد و باز نگاه داشتن راههای ممکن برای همکاری و تفاهم با کشورهای غیرعضو این سازمان را بسیار مهم خواند و آن را نخست به نفع کشورهای عضو اوپک و بعد به نفع جهانیان دانست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار