بازدید 25027

«دراکولا»ی رضا عطاران با این اصلاحیه جزئی اکران می‌شود

اصلاحیه‌های وارد آمده به چنین کمدی در حد حذف یک دیالوگ‌ دوپهلو نه چندان مناسب مرتبط با امیرتتلو خواننده زیرزمینی، حذف برخی نماهای مصرف مواد مخدر و یا تغییر یک موسیقی حماسی ایران که به عنوان موسیقی متن یکی از سکانس‌هاست که چنین مواردی تأثیر عمیقی در نمایش توانمندی بازیگری چهره‌ای چون لوون هفتوان و کلیت فیلم ندارد
کد خبر: ۵۹۴۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱ 02 June 2016
کدام بخش‌ها از فیلم «دراکولا» رضا عطاران خارج شد؟
اظهارات بازیگر فیلم «دراکولا» درباره سانسور سیزده دقیقه‌ای فیلم تازه رضا عطاران، این پرسش را پیش آورد که چه بخش‌هایی از این فیلم سینمایی اصلاحیه خورده و سومین ساخته عطاران با چه ملاحظاتی پروانه نمایش دریافت کرده و اکران می‌شود؟

به گزارش «تابناک»، لوون هفتوان که با نقش آفرینی در فیلم «پرویز» دیده شد، به تازگی در گفت و گویی درباره وجوه مختلف بازیگریش گفته است: «مدتی سر صداگذاری فیلم «دراکولا» رفتم؛ هرچند فیلم را کامل ندیدم، مطلع شدم فیلم 15 مورد اصلاحیه خورده و 13 دقیقه از فیلم حذف شده است. به دلیل برخی از همین محدودیت‌ها، هیچ‌وقت نمی‌توان کسی را به طور کامل آزمود. ما نمی‌دانیم کارگردان در آن 13 دقیقه چه چیزی را بیان کرده است؟ با این ذهنیت که عوامل فیلم آن‌قدر نگران سرمایه‌شان هستند که در زمان ساخت همه نکات را رعایت می‌کردند».

هرچند بر هیچ کس پوشیده نبود که «دراکولا»ی عطاران مشمول اصلاحیه‌هایی می‌شود و چنین نیز شد، ادعای اصلاحیه 13 دقیقه‌ای در نوع خود قابل توجه است، زیرا نسبت قابل توجهی از زمان یک فیلم را شامل می‌شود و اتفاق غیرمرسومی در سینمای ایران است. با این حال پرسش اساسی این است که آیا این اصلاحیه آسیب جدی به فیلم وارد کرده و یا نقش آفرینی بازیگران از جمله لوون هفتوان را کمرنگ ساخته است؟کدام بخش‌ها از فیلم «دراکولا» رضا عطاران خارج شد؟

برای پاسخ بهتر به این پرسش باید اندکی به داستان «دراکولا» اشاره کرد. فیلم سوم عطاران، روایت یک زوج «دراکولا» با بازی دیدنی لوون هفتوان و ویشکا آسایش است و از قضا لوون هفتوان اجازه ندارد، خون کسی را بخورد. او اما دور از چشم همسرش که از خوردن خون مردم منعش کرده، معتادان را می‌دزدید و خونشان را می‌مکد و از همین طریق... . این تازه شروع داستان است و سلسله وقایعی که در «دراکولا» رخ داده، احتمالاً گیشه سینما را منفجر می‌‌کند.

بر اساس اطلاعات «تابناک»، اصلاحیه‌های وارد آمده به چنین کمدی در حد حذف یک دیالوگ‌ دوپهلو نه چندان مناسب مرتبط با امیرتتلو خواننده زیرزمینی، حذف برخی نماهای مصرف مواد مخدر و یا تغییر یک موسیقی حماسی ایران که به عنوان موسیقی متن یکی از سکانس‌هاست که چنین مواردی تأثیر عمیقی در نمایش توانمندی بازیگری چهره‌ای چون لوون هفتوان و کلیت فیلم ندارد؛ هرچند او بازیگر توانمندی است و در این فیلم نیز یک کاراکتر جذاب را در کنار بازی دیدنی عطاران به نمایش می‌گذارد.

بنابراین اصلاحیه‌های وارد آمده به معنای حذف سیزده دقیقه از فیلم عطاران نیست، بلکه برخی جزئیات در برخی سکانس‌ها که آسیبی به اثر وارد نمی‌کند به همراه برخی صحنه‌های حساسیت‌زا نظیر همان ماجرای مصرف موادمخدر حذف شده و با تعاملی که میان سازندگان «دراکولا» و شورای پروانه نمایش از طریق سازمان سینمایی شکل گرفت، این تغییرات به حداقل رسید.

در خلاصه داستان «دراکولا» یک سکانس از دیالوگ‌های عطاران در مخفیگاه دراکولا ذکر شده است: «(با صدای آهسته) الو... سلام قربان...خوبین... آقا منو دزدیدن... بله... نمی شناسمشون... نه خیر سرکاری چیه... من چه می دونم چرا گوشیمو نگرفته... ۳۸ سال، سنمو چرا می پرسین؟... نمی دونم کجا... شما باید پیدام کنین...آقا من گوشی ام آیفونه... ردیاب دارد...نمی شه پیدام کرد؟...آقا اومد...من قطع می کنم...».

ویشکا آسایش، لوون هفتوان، سیامک انصاری، ژاله صامتی، لیلا بلوکات، امید روحانی، محمود نظرعلیان، نیما راد، عباس محبوب، صادق حسنی، فروغ لسانی، فریده گل محمدی، محمد عدالت‌زاده، ژیلا دائی، علی مهربانی، محمود بیاتی، علی دوریش، سپیده جمالزاده و بازیگران خردسال سوگل محرابی و آرش دوست محمدی بازیگران سومین فیلم عطاران هستند.

رضا عطاران پیش از این «خوابم میاد» (1390) و «ردکارپت» (1392) را ساخته بود و حالا در شرایطی که جذاب‌ترین بازیگر برای تماشاگران سینما محسوب می‌شود، سومین کمدی‌اش برای اکران عید فطر در نظر گرفته شده که از قضا بهترین فیلمی است که پس از «نهنگ عنبر» در آن نقش آفرینی نیز کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل