بازدید 4393

دستبرد به حساب بانکی شهروندان

کد خبر: ۵۹۴۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱ 02 June 2016
نوجوانی که با طراحی صفحه جعلی مربوط به یکی از بانک های کشور، به حساب های شهروندان دستبرد می زد تاکنون به ارتکاب 32 فقره سرقت اعتراف کرده است.

به گزارش خراسان، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی روز گذشته در گفت وگوی اختصاصی با خراسان ضمن بیان این مطلب افزود: چند روز قبل فردی با در دست داشتن شکوائیه ای به پلیس فتا مراجعه کرد و از دستبرد به حساب بانکی اش خبر داد.

سرهنگ جواد جهانشیری اضافه کرد: شاکی این پرونده مدعی شد فرد و یا افرادی به صورت کاملا حرفه ای و از طریق اینترنت موجودی حساب وی را به سرقت برده اند.

این مقام انتظامی تصریح کرد: در پی دریافت این گزارش بلافاصله کارآگاهان و کارشناسان فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان رضوی وارد عمل شدند و عملیات پلیسی خود را درحالی آغاز کردند که بررسی ها نشان می داد: فرد یا افرادی به روش «فیشینگ» مبلغ 15 میلیون ریال از حساب بانکی شهروند مشهدی خارج کرده اند.

وی گفت: به همین خاطر رسیدگی به این پرونده در اداره مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس فتا ادامه یافت. تحقیقات گسترده کارآگاهان بیانگر آن بود که صفحه جعلی به نام یکی از بانک های معتبر کشور در فضای مجازی ایجاد شده است و مجرم یا مجرمان شهروندان را با این صفحه جعلی فریب می دهند و به حساب بانکی آنان دستبرد می زنند.

سرهنگ جهانشیری خاطرنشان کرد: با توجه به این که احتمال می رفت تعداد زیادی از شهروندان در نقاط مختلف کشور قربانی این شیوه سرقت شده باشند، عملیات پلیس با صدور دستور قضایی وارد مرحله جدیدی شد تا این که متهم این پرونده در بوشهر مورد شناسایی پلیس قرار گرفت.

وی افزود: کارآگاهان در یک  عملیات هماهنگ موفق شدند عامل دستبردهای بانکی در فضای مجازی را که یک نوجوان 17 ساله بود، دستگیر و به مشهد منتقل کنند.

 رئیس پلیس فتای خراسان رضوی ادامه داد: این نوجوان در بازجویی ها عنوان کرد فقط به خاطر کنجکاوی این کار را کردم چرا که آموزش های فیشینگ را در یکی از سایت های اینترنتی دیده بودم. به همین دلیل اقدام به راه اندازی صفحه جعلی  یکی از بانک ها کردم و پس از آن وقتی به رمز دوم و اطلاعات حساب شهروندان پی می‌بردم، موجودی حساب های بانکی آنان را به حساب شخصی خودم واریز می کردم.

 این مقام انتظامی افزود: متهم این پرونده تاکنون به 32 فقره برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان در نقاط مختلف کشور معترف شده است که بررسی ها نشان می دهد وی 35 میلیون تومان به حساب بانکی خود واریز کرده است اما این متهم همچنان ادعا دارد که به منظور خودنمایی و کنجکاوی دست به ارتکاب جرم زده است.

سرهنگ جهانشیری در پایان به شهروندان توصیه کرد:با توجه به راحتی و آسایشی که پرداخت های اینترنتی در بردارد، در صورت رعایت نکردن موارد امنیتی خطرات نفوذ و تخلیه حساب وجود دارد. بنابراین پیشنهاد پلیس فتا پیشگیری و شناخت سایت و درگاه اصلی ازجعلی آن قبل از مواجه شدن با تله فیشینگ می باشد.

وی برای پیشگیری از افتادن در تله فیشینگ پیشنهاد کرد شهروندان آدرس بانک مورد نظر را در نوار آدرس تایپ کنند و از درستی آن مطلع شوند زیرا فیشر با تغییر در یکی از حروف سعی بر حفظ فرم واقعی آدرس و فریب دارد ( در موتورهای جستجو آدرس بانک را وارد ننمایند و از آن طریق به درگاه بانک مورد نظر متصل نشوند!)به ابتدای نوار آدرس که با پروتکل https شروع می شود دقت لازم را مبذول دارد زیرا این پروتکل امنیتی بوده و امکان جعل آن وجود ندارد (در سایت های جعلی آدرس بانک با http شروع می شود.)

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل