بازدید 14367
مروری بر روزنامه های پنجشنبه سیزدهم خرداد؛

ناگفته هایی از سفر آخر امام (س)/ آيت‌الله جنتي چگونه رئيس شد؟

روزنامه های امروز گرامیداشت 14 و 15 خرداد را در کانون توجه قرار داده اند. با این حال، برخی روزنامه های اصلاح طلب همچنان موضوع انتخاب آیت الله جنتی به ریاست خبرگان و همچنین موضوع فراکسیون ولایت، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۵۹۴۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 02 June 2016

روزنامه های امروز گرامیداشت 14 و 15 خرداد را در کانون توجه قرار داده اند. با این حال، برخی روزنامه های اصلاح طلب همچنان موضوع انتخاب آیت الله جنتی به ریاست خبرگان و همچنین موضوع فراکسیون ولایت، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش«تابناک»، روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «پرچم خمینی(ره)با خامنه‌ای در اهتزاز است» نوشت: «بی‌دلیل نیست که هنوز دشمن از نام او می‌هراسد و در پی تحریف نام و راه اوست و در آخرین تلاش، بنگاه خبر پراکنی روباه پیر انگلیس، ادعای احمقانه و مضحکی مبنی بر ارتباط امام با رؤسای جمهور آمریکا را مطرح می کند! وحشت آن فرومایگان از نام مردی که خوابشان را آشفته کرده تا بدانجاست که آنها را به مرز جنون و هذیان‌گویی رسانده و به مردی که تا آخرین روزهای عمرش، کمر به مبارزه همه‌جانبه با آمریکا بسته بود،نسبت ارتباط با آنها را می دهند و احمقانه و کوردلانه، انتظار دارند این سخن برای مردم باور‌پذیر باشد!گرچه کاملا معلوم است که آنان نمی‌توانند خدشه ای به چهره نورانی امام راحل عظیم‌الشان بزنند و باید در جوابشان گفت: «کی شود دریا به پوز سگ نجس!»اینگونه به نظر می رسد آنان بیش و پیش از هر چیز،در صدد توجیه تراشی برای نمایندگان اسلام آمریکایی و دلباختگان غرب در برخی مناصب کشور هستند .شناخت امام راحل، تکلیفی خطیرتر از همیشه و یگانه راه عبور کشور از همه عقبه های خطرناک است».

ناگفته هایی از سفر آخر امام (س)/ آيت‌الله جنتي چگونه رئيس شد؟

در همین زمینه روزنامه قانون در گفت و گو با كاپيتان محمود اميني، خلبان بالگرد حامل پیکر بنیانگذار انقلاب با عنوان « ناگفته هایی از سفر آخر امام (س)» به نقل از وی نوشته:

«زماني كه خبر رحلت امام(س) منتشر شد، چه اتفاقي رخ‌داد؟

همزمان با اعلام خبر رحلت امام(س) مأموريت ما نيز آغاز شد و تمام نيروها براي هرچه بهتر انجام شدن اين مراسم دست به دست هم دادند. اما در اين بين نقشي كه نيروي‌هوايي بر عهده‌داشت كمي متفاوت بود. هنوز برخي از جامعه مردمي از رحلت حضرت امام(س) خبر نداشتند كه ما از جماران به مكاني در حوالي بهشت‌زهرا(س) امروزي رفتيم. يكي از مسئولان‌ كه روحاني نيز بود در آن مكان حضور داشت و منتظر ما بود. از قبل مكاني را براي فرود هلي‌كوپتر ما آماده كرده بودندكه در ميان هكتارها علفزار و مزارع جنوب تهران بود. البته قرار بود در ابتدا پيكر مطهر امام(س) را در مصلاي‌ كنوني به خاك بسپارند ولي مشخص نشد به چه دليلي آن مكان دوردست براي خاك‌سپاري انتخاب شد. بعد از بازديد از آنجا به جماران بازگشتيم. اندكي بعد آقاي امام‌جماراني گفتند يادگار امام(س) را نيز براي بازديد آن مكان ببريم. بعد از گذشت چند ساعت كه مجدد به همراه سيد‌احمد خميني‌بازگشتيم با صحنه عجيبي مواجه شديم و آن اينكه تمام آن مزرعه‌هاي چندين‌ هكتاري صاف و مرتب شده‌بود.

مسئوليت اين فعاليت‌هاي هوايي با شما بود؟

در آن بازه از زمان مسئوليت را محمد انصاري، فرمانده وقت هوانيروز برعهده داشت و ما نيز كمك‌مي‌كرديم. به تمام مراكزي كه هلي‌كوپتر داشتند دستور داديم تا تمام پرنده‌هاي خود را در اختيار قرار دهند تا اين مراسم را به بهترين وجه ممكن برگزار كنيم.

پيكر را چگونه به بهشت‌زهرا(س) برديد؟

در ابتدا برخي تصميم‌گرفتند پيكر امام(س) را سوار بر يك تريلي به سمت بهشت زهرا(س) ببرند تا مردم نيز در اين مراسم شركت كنند ولي از آنجا كه ملت علاقه زيادي به امام(س) داشتند مشكلاتي به وجود آمد.يك بالگرد از ابتداي مسير كه از مصلي راه‌افتاديم،بالاي سر ماشين به حركت در آمد تا در صورت وقوع حادثه‌اي وارد عمل شود. تا صالح‌آباد كاروان پيش‌رفت ولي مرتبا به جمعيت افزوده و وضعيت از حالت عادي خارج شد.

تراكم مردم مشكلي براي مراسم و پيكرامام(س) ايجاد نكرد؟

مردم براي استقبال از پيكر امام(س) هجوم آوردند و اين اقدام سبب شد به تابوت امام(س) آسيب وارد شود و در برخي عكس‌ها نيز مشاهده مي‌كنيد حتي كفن حضرت نيز از هم پاشيد و تابوت ايشان نيز از بين رفت. در آنجا كميته مراسم ماشين را به سمتي بردند تا امكان جابه‌جايي پيكر امام(س) ايجادشود.

آقاي انصاري كه در هلي‌كوپتر مراقب مراسم بود، در بيابان فرود آمد و پيكر امام(س) را در بالگرد قرار دادند و پرواز كردند.البته ناگفته نماند وضعيت به گونه‌اي شده بود كه جمعيت وارد هلي‌كوپتر شده و سعي داشتند با پيكر امام(س) همراهي كنند ولي مسئولان اين افراد را از بالگرد پياده كردند.

وقتي مسئولان با اين‌وضعيت مواجه شدند، چه كار كردند؟

در اين زمان بود كه مسئولان همراه پيكر امام(س) با مشكل از هم پاشيدگي تابوت و كفن امام(س) مواجه شده بودند و از سوي ديگر بايد تا قبل از غروب خورشيد پيكر ايشان به خاك سپرده مي‌شد! در اين بين مسئولان برگزاري به آقاي انصاري گفتند كه پيكر را به جماران بازگرداند تا مشكلات را رفع كنند ولي فرمانده هوانيروز وقت(محمدانصاري) اعلام كرد كه من جماران را نمي‌شناسم و براي پرواز به آن محدوده دچار مشكل هستم.

با اين وضع، پيكر بي كفن را چه كردند؟

در اينجا بود كه تصميم‌گرفتم مسئوليت را من به عهده‌بگيرم.در دانشكده افسري پيكرمطهر امام‌(س) را تحويل گرفتم و به جماران بردم. در آنجا نزديكان و خدمتكار حضرت امام(س)(حاج عيسي) پيكر ايشان را مجدد كفن كردند و با تابوتي در هلي‌كوپتر قرار دادند.

در آنجا تصميم‌گرفته شد تا 4 هلي‌كوپتر به سمت بهشت‌زهرا(س) حركت كند تا بتوانيم مردم را در چهارگوشه آن مكان متفرق كنيم. سپس 4 تابوت به همراه 4بالگرد آماده شدند و پيكر امام(س) در بالگرد من قرار گرفت.

در آن زمان، مسئولان امر گفتند كه به سمت بهشت‌زهرا(س) حركت كنيم. يكي از روحانيوني كه در كميته مسئوليت داشت به ما گفت در گوشه‌اي از آن مكان مشخص شده، پاسداران كانكس‌هايي را تعبيه كرده‌اند تا بتوانيم به راحتي در مكان فرودآمده و پيكر امام(س) را به خاك بسپاريم. ما به سمت بهشت‌زهرا(س) حركت كرده و هر كدام از بالگردها در مكان مشخصي نشستند و من نيز با هلي‌كوپتر حامل پيكر امام(س) در آن نقطه‌اي كه محفوظ شده بود دقيق كنار قبر بر زمين نشستم و تنها توانستيم پيكر را از تابوت درآورده و خاكسپاري كنيم.»


همچنین مجید انصاری معاون رئیس جمهور در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «تحجر زدایی امام(ره)» نوشت: «جوانان بدانند که اگر امام در سال 40 یعنی 50 سال پیش روی خطر تحجر تمرکز کرده و هشدار می‌دادند، به خاطر قدرت این جریان نبود که در آن زمان نیز قدرت ظاهری نداشتند، بلکه امام نگران نتیجه این اندیشه بودند، نتیجه‌ای که امروز می‌توان داعش را میوه بذر تحجر نامید.

در این میان، باید توجه داشت که انقلاب‌ها همواره با آسیب‌های بسیاری رو به رو هستند. یکی از این آسیب‌ها مانند آنچه در صدراسلام اتفاق افتاد، مدعی شدن مخالفان دیروز انقلاب است. همانند صدر اسلام که مخالفان پیامبر پس از سال‌ها توانستند در رأس قدرت قرار بگیرند، در انقلاب اسلامی نیز جریان تحجر به سرعت رنگ عوض کردند. این جریان که زمانی اصل مبارزه با رژیم شاهنشاهی را جایز نمی‌دانست و مدعی بود که امام با مبارزه خود، خون مردم را هدر می‌دهد، یا بعد از پیروزی انقلاب اداره کشور را محال می‌دانستند، اکنون مدعی انقلاب شده و خود را مفسر امام و میراث دار شهدا می‌دانند.

خوشبختانه با وجود تلاش‌های جریان تحجر، خط امام که همان خط فکری ولایت فقیه است، جریان غالب کشور است، ضمن اینکه شاخص‌های خط امام حاضر است و رهبری انقلاب نیز در صحنه هستند که خود نگاهبان این شاخص‌ها هستند. باوجود این، می‌توان با روشنگری، حضور در صحنه و خالی نکردن عرصه‌ها، جلوی سوء‌استفاده‌های احتمالی جریان تحجر را گرفت.»


روزنامه شرق نیز در ادامه گزارش ها درباره مجلس خبرگان در گفت و گویی با آيت‌الله بطحايي با عنوان «آيت‌الله جنتي چگونه رئيس شد» به نقل از وی نوشت: «ریاست‌بازی اما شیطنت است، ولی سیاست‌بازی، کار حکیمانه است. انصافا نه رایزنی و نه نشستی برگزار شده بود. حالا ممکن است بعضی با هم صحبت کرده باشند، ولی به‌عنوان اینکه جلسه‌ای و پیش‌مقدمه‌ای در این رابطه برگزار شده باشد که ما بگوییم به چه کسی رأی دهیم، خیر این‌گونه نبوده است.

یکی از مجالسی بود که هیچ برخوردی، حتی برخورد لفظی به وجود نیامد. انتخابات آن بسیار محترمانه، وزین و بی‌سروصدا و در کمال آرامش برگزار شد. پس معلوم می‌شود لابی در کار نبود. اگر بود بالاخره من هم عضوی از اعضا بودم و صدایم بلند می‌شد که چرا ریاست‌بازی می‌کنید. »

ناگفته هایی از سفر آخر امام (س)/ آيت‌الله جنتي چگونه رئيس شد؟

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی به موضوع فراکسیون ولایت می پردازد. اعتماد در این گزارش با تیتر «فراكسيوني روي‌آب» با اشاره به این موضوع که با ژست «اكثريت مطلق» ظهور كرد و ديروز زمزمه تجزيه‌اش آغاز شد نوشت: «ائتلاف «رياست» دوام نياورد. فراكسيون «اصولگرايان ولايت» تنها يك هفته در بهارستان «فراگير» بود. عصر شنبه با ژست «اكثريت مطلق» ظهور كرد و روز چهارشنبه زمزمه تجزيه‌اش آغاز شد. آنها تنها در يك پروژه با هم اتفاق نظر داشتند؛ «رياست لاريجاني». پروژه‌اي كه با اتمامش حلقه وصل ديگري براي اعضاي فراكسيون «اصولگرايان ولايت» باقي نماند. حالا تازه به اين نتيجه رسيده‌اند كه نشستن‌شان بر سر يك ميز چيزهايي بيشتر از ائتلاف براي رياست لاريجاني مي‌خواهد. غلامعلي جعفرزاده از طيف اصولگرايان معتدل گفته «فراكسيون ولايت مجلس دهم به دو جريان سياسي تبديل خواهد شد» و نقوي حسيني از طيف مخالفان دولت تهديد كرده كه اگر وضع به همين منوال باشد، سال ديگر شايد حتي راي آنها هم به نفع رياست لاريجاني به صندوق ريخته نشود. اينها تازه نخستين تبعات انتخابات هيأت‌رييسه مجلس دهم است. جايي كه رئیس «اصولگرا» ميان دو نايب‌رييس منتخب اصلاح‌طلبان نهمين سال رياستش بر پارلمان را تجربه خواهد كرد. كار كه جلو برود و دستور كار مجلس به برنامه ششم و گزارش اجراي برجام و امثال اينها برسد، دامنه اصلي اختلافات خود را نشان خواهد داد. مثل همان اتفاقي كه براي «رهروان» مجلس نهم افتاده بود».


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی