بازدید 12712
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

نابودی پالایشگاه نفت داعش در سوریه/ مانعی جدید بر سر راه اجرای برجام

نگرانی درباره احتمال طولانی شدن عملیات آزادسازی فلوجه، اهمیت فلوجه در چارچوب کلی مبارزه با داعش، حمله روسیه به تأسیسات نفتی داعش در سوریه، تصمیم اتحادیه اروپا برای تبدیل شدن به شریک اول تجاری ایران و پابرجا بودن تحریم های ایالت های آمریکا علیه ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۹۴۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 02 June 2016
نابودی پالایشگاه نفت داعش در سوریه/ مانعی جدید بر سر راه اجرای برجامنگرانی درباره احتمال طولانی شدن عملیات آزادسازی فلوجه، اهمیت فلوجه در چارچوب کلی مبارزه با داعش، حمله روسیه به تأسیسات نفتی داعش در سوریه، تصمیم اتحادیه اروپا برای تبدیل شدن به شریک اول تجاری ایران و پابرجا بودن تحریم های ایالت های آمریکا علیه ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

نابودی پالایشگاه نفت داعش در سوریه/ مانعی جدید بر سر راه اجرای برجام

به گزارش «تابناک»، ادامه عملیات علیه داعش در فلوجه عراق، از جمله موضوعات مهمی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره این عملیات می نویسد، روز به روز حلقه محاصره نیروهای ارتش و شبه نظامیان هوادار دولت عراق در اطراف شهر فلوجه علیه داعش تنگ تر می شود، ولی بسیاری از کارشناسان نگران طولانی شدن این عملیات هستند. فرماندهان ارتش عراق پیش بینی می کنند بر خلاف نبردهای پیشین با داعش، نبرد فلوجه به علت مقاومت سرسختانه این گروه تروریستی بیش از پیش زمان ببرد و این همان موضوعی است که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی را نگران کرده است. آنچه کار نیروهای ارتش عراق را سخت و دشوار کرده، وجود تونل هایی در شهر فلوجه است که گفته می شود، بیش از هزار داعشی در آنجا پنهان شده اند. به این ترتیب، نبرد فلوجه با سایر نبردها، از جمله تکریت و الرمادی متفاوت است.

نابودی پالایشگاه نفت داعش در سوریه/ مانعی جدید بر سر راه اجرای برجام

همزمان، پایگاه خبری «العهد» نیز در مطلبی به بیان اهمیت فلوجه در چارچوب کلی مبارزه با داعش پرداخته است. به نوشته این سایت، فلوجه تاکنون در نبرد تروریست های داعش علیه دولت عراق نقش مهمی داشته است، زیرا این شهر در واقع به مثابه زادگاه داعش در عراق بوده و از آنجا بود که داعشی ها عملیات منحصر به فردی را علیه یگان های آمریکایی آغاز کرده و سپس با گذشت زمان، این عملیات دولت عراق را با تمام مؤسسات و نهادهای نظامی و امنیتی آن نشانه رفت. در این شهر بود که بیشتر فرماندهان این گروه تروریستی مستقر شدند، کسانی که ریشه های آنان با افسران سابق گارد ریاست جمهوری عراق در زمان صدام حسین گره خورده بود و در واقع همین افراد هسته افکار نظامی و امنیتی داعش را تشکیل دادند. برخی از فرماندهان داعش نیز از بطن جنبش افراطی «ابومصعب الزرقاوی» سر بر آوردند که این گروه نیز به نوبه خود در تشکیل نیروهای کنونی داعش نقش اساسی داشت.

نابودی پالایشگاه نفت داعش در سوریه/ مانعی جدید بر سر راه اجرای برجام

همزمان با این عملیات، در سوریه نیز کار مبارزه با گروه تروریستی داعش در جریان است. به نوشته خبرگزاری «ایتارتاس»، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد بمب افکن های سوخو-34 نیروی هوافضای روسیه در سوریه، در جریان یک مأموریت ضدتروریستی یک پالایشگاه نفت واقع در منطقه تحت کنترل گروه تروریستی داعش را در استان حسکه سوریه بمباران کردند. بمب افکن های سوخو- 34 در راستای این مأموریت خود یک پالایشگاه نفت داعش در منطقه راس العین در استان حسکه را آماج حمله قرار داده و تأسیسات فنی و مخازن نفت پالایشگاه را منهدم کردند. وزارت دفاع روسیه در گزارش خود به نابودی کامل این پالایشگاه و وقوع آتش سوزی و انفجارهای شدید در تأسیسات و بخش های مختلف آن اشاره کرده است. روسیه از چند روز پیش حملات به مراکز گروه تروریستی داعش به ویژه مراکز تولید نفت آن را در سوریه آغاز کرده است.

نابودی پالایشگاه نفت داعش در سوریه/ مانعی جدید بر سر راه اجرای برجام

در مطلبی درباره ایران، پایگاه اینترنتی «المانیتور» از تصمیم اتحادیه اروپا برای تبدیل شدن به شریک اول تجاری ایران و موانع موجود بر سر این راه سخن گفته است. این سایت با اشاره به اظهارات اخیر مقام‌های اتحادیه اروپا و سفر هیأت‌های تجاری کشورهای این اتحادیه به ایران، می نویسد، اتحادیه اروپا به دنبال آن است که بار دیگر به شریک تجاری اول ایران تبدیل شود؛ اما برخی موانع، مانند تحریم‌های آمریکا باعث ایجاد موانعی در این راه شده‌اند. با توجه به تصمیم ایران برای بازسازی اقتصادش و تلاش اتحادیه اروپا برای پشت سر گذاشتن معضلات رکود اقتصادی سال 2009، به نظر می‌رسد، توسعه روابط برای هر دو طرف مزیت اقتصادی داشته باشد. یک دیپلمات ارشد پیشین ایران به شرط عدم افشای نام به این رسانه گفته که توسعه روابط میان تهران و بروکسل به ضرورتی میان دو طرف تبدیل شده است.

نابودی پالایشگاه نفت داعش در سوریه/ مانعی جدید بر سر راه اجرای برجام

از سوی دیگر، روزنامه «واشنگتن پست» نیز در مطلبی به بررسی وجود تحریم های ایالتی در آمریکا علیه ایران پرداخته و اشاره کرده که این تحریم ها، پایبندی آمریکا به اجرای این توافق هسته‌ای را دشوار خواهد کرد. بامداد چهارشنبه گرگ آبوت، فرماندار ایالت تگزاس به نامه ترغیب‌گرانه دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا خطاب به فرمانداران تمامی ایالت‌ها برای تجدید نظر در سیاست‌های تحریمی علیه ایران به تندی واکنش نشان داد و گفت، او از همتایانش در تمامی دیگر ایالت‌ها هم می‌خواهد که تحریم ایران را با جدیت دنبال کنند. آبوت در نامه‌ای دو صفحه‌ای که بامداد چهارشنبه پس از دیدار با ران درمر، سفیر رژیم اسرائیل در واشنگتن منتشر شد، از فرمانداران تمامی ایالت‌های آمریکا خواست درخواست اوباما درباره تحریم‌های ایالتی علیه ایران را نادیده بگیرند. بر اساس قانون اساسی آمریکا، سی ایالت این کشور می‌توانند تحریم‌هایی جداگانه علیه افراد، مؤسسات و کشورهای خارجی وضع کنند و رئیس جمهور آمریکا نمی‌تواند با صدور «فرمان اجرایی»، این تحریم‌ها را متوقف کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار