بازدید 13020

پیش‌بینی وضعیت داعش در جبهه‌های فلوجه، موصل و رقه

«پاتریک کاکبرن» نویسنده انگلیسی روز چهارشنبه در یادداشتی با بیان اینکه تاکتیک های داعش دیگر کارایی خودشان را از دست داده اند، نوشت: این گروه تروریستی احتمالا در جبهه های فلوجه، موصل و رقه با شکست مواجه خواهد شد.
کد خبر: ۵۹۴۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳ 01 June 2016
«پاتریک کاکبرن» نویسنده انگلیسی روز چهارشنبه در یادداشتی با بیان اینکه تاکتیک های داعش دیگر کارایی خودشان را از دست داده اند، نوشت: این گروه تروریستی احتمالا در جبهه های فلوجه، موصل و رقه با شکست مواجه خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، این نویسنده انگلیسی در یادداشت خود که در تارنمای ایندیپندنت منتشر شد، نوشت: داعش در سه جبهه «فلوجه»، «موصل» و «رقه» موردحمله قرارگرفته است و با توجه به کمبود امکانات نظامی اش، به نظر می‌رسد که در این میادین شکست خواهد خورد.

وی افزود: داعش در شرایط کنونی بایستی میان عقب‌نشینی و ادامه جنگ به‌صورت چریکی و یا شکست کامل یکی را انتخاب کند.

این نویسنده انگلیسی اظهار داشت: این گروه پیش از این موفق شده است مناطق وسیعی از جمله «موصل» دومین شهر بزرگ عراق و فلوجه در 50 کیلومتری بغداد را به تصرف درآورد و به دلیل داشتن پیکارجوی باتجربه‌، دستاوردهای زیادی را کسب کند.

کاکبرن ادامه داد: اعضای داعش این تجربیات را شامل عملیات انتحاری، جاسوسی و مین‌گذاری را در جریان حمله نظامی آمریکا به عراق در سال 2003 و پس ‌ازآن در نبرد با ارتش عراق به دست آورده اند.

وی افزود: موفقیت‌های داعش در ابتدا به حدی بود که توانست در حدود 2 سال پیش به ‌راحتی ارتش عراق در موصل که بی‌تردید هم از نظر قوای نظامی و امکانات سرتر بود را درهم‌شکسته و فراری دهد. اما این تکنیک‌ها امروز دیگر جوابگو نیست.

این نویسنده انگلیسی افزود: پیکارجویانی که امروز با داعش می‌جنگند برای خنثی کردن عملیات انتحاری این گروه تروریستی به‌صورت کامل آموزش‌دیده‌اند، بطوریکه می‌توانند طرف مقابل را پیش از آنکه اقدام به کاری بکند، از میان بردارند.

کاکبرن نوشت: البته داعش همچنان مردان و زنانی که آمادگی کشته شدن را دارند استخدام می‌کند اما شمار تلفات افراد نظامی و پیشمرگ های کرد ناشی از حملات انتحاری این گروه تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: هفته گذشته شش داعشی در جریان یک عملیات انتحاری در خط مقدم موصل، خود را منفجر کردند و هر شش نفرشان کشته شد؛ این در حالی است که حاصل این عملیات تنها منجر به زخمی شدن یک پیکارجوی پیشمرگ کرد گردید.

این نویسنده انگلیسی افزود: پیشروی نیروهای پیشمرگ کرد به سمت موصل در حالی صورت می‌گیرد که به‌صورت همزمان در مقابل نیروهایشان خندق می‌کنند تا گرفتار داعشی های ازجان‌گذشته نشوند. با این‌حال داعش هنوز از تاکتیک عملیات انتحاری برای کشتن شمار زیادی از غیرنظامیان در معابر عمومی، فروشگاه‌ها، مکان‌های عبادی و بیمارستان‌ها استفاده می‌کند.

وی همچنین بابیان اینکه داعش بخشی از مشکل پیچیده منطقه است، عنوان کرد: مساله اصلی طرف‌های درگیر، صرفاً باز پس گرفتن مناطق تحت کنترل داعش نیست، بلکه موضوع اصلی این است که چه کسی قرار است در غیاب داعش بر این مناطق حکومت کند.

کاکبرن گفت: چنانچه پارلمان شیعی عراق - که به گفته آمریکا تحت نفوذ ایران است - بتواند نقش کلیدی در بازپس گیری «فلوجه» را ایفا کند می‌تواند اعتبار خوبی را در کشور به دست آورد؛ ضمن اینکه این‌یک پیروزی برای ایران، به‌جای آمریکا و متحدانش است.

وی ادامه داد: در همین حال نیروهای پیشمرگ کرد با می‌توانند با بیرون کردن داعش از موصل با حمایت آمریکا و نیز کمک به بازپس‌گیری شهر رقه، آینده ژئوپلیتیک منطقه را تغییر دهند.

این نویسنده انگلیسی نوشت: «فواد حسین» رئیس دفتر «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق به ایندیپندنت گفت: بستگی دارد که چه جریانی، کی و چگونه فلوجه را آزاد کند.

کاکبرن افزود: او معتقد است که برخلاف سال گذشته میلادی اکنون کفه ترازو به نفع مخالفان داعش سنگینی می‌کند، اما هشدار داد که نباید تصور کرد که شکست داعش سبب ایجاد امنیت و ثبات در منطقه خواهد شد. به گفته وی داعش در چندین جبهه شکست‌خورده است اما نشان داده است که بلافاصله می‌تواند دوباره احیاشده و خود را سازمان‌دهی کند.

این نویسنده انگلیسی اضافه کرد: فواد حسین می‌گوید چنانچه رهبر داعش بمیرد، داعش از یک حکومت تروریستی به یک جنبش تروریستی تبدیل می‌شود. اگرچه موضعش ضعیف می‌شود اما بخار نمی‌شود و یا با جنبش سنی‌های میانه‌رو جایگزین نمی‌شود.

این نویسنده انگلیسی نوشت: اکنون داعش در عراق و سوریه فشار شکست‌های نظامی‌اش را با کشتن غیرنظامیان جبران می‌کند تا نشان دهد که قدرتش را از دست نداده و هنوز می‌تواند حمله کند، ضمن آنکه این مساله سبب خواهد شد نیروهای مخالفش را از خط مقدم بیرون ساخته و مشغول رسیدگی به تلفات غیرنظامیان می کند؛ راهبرد که تاکنون هم جواب داده است.

کاکبرن در پایان «مشکل پایان مناقشه داعش را عدم تمایل طرف‌های درگیر» خواند و افزود: از طرفی مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان و حیدرالعبادی نخست وزیر عراق که دارای اختلافات سیاسی هستند، اما در جریان مبارزه با داعش خود را موجه نشان می دهند. در همین حال بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز خود را گزینه بهتری نسبت به حکومت داعش بر کشور برشمرده و موقعیتش را تثبیت کرده است.

وی گفت: داعش دشمن راحتی برای بسیاری از آنهایی است که با آن می جنگند و به همین خاطر است که شکست آن بسیار سخت است.


ایرنا
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل