بازدید 3100

آموزش‌وپرورش قافیه را به شبکه‌های مجازی می‌بازد

آخرین آمار رسمی می گوید 44درصد دانش آموزان ایرانی از فضای مجازی استفاده می کنند. فضایی که اگر درست برنامه ریزی نشود می تواند در تربیت اجتماعی آینده سازان کشور تاثیر منفی داشته باشد
کد خبر: ۵۹۴۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲ 01 June 2016
جزئیات برنامه های آموزش و پرورش برای اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان امسال در حالی از سوی مسوولان این وزارتخانه اعلام شد که نه تنها در آن جایی برای شبکه های اجتماعی وجود ندارد بلکه بعد از سال ها وعده و وعیدهای این وزارتخانه برای ساماندهی و برنامه ریزی در این حوزه و تاسیس شبکه اجتماعی ویژه دانش آموزان مسوولان از کنار گذاشتن آن نیز خبر دادند.

به گزارش ابتکار، این تصمیم در حالی صورت می گیرد که مطابق آمار 44درصد دانش آموزان از فضای مجازی به صورت مستمر استفاده می کنند.

90 روز مهم برای یک هشتم جمعیت کشور


تا سه هفته دیگر مدارس تعطیل می شوند و اوقات فراغت 13 میلیون دانش آموز آغاز می شود. مطابق هر سال مسوولان آموزش و پرورش با برگزاری نشست خبری از وعده و وعیدهای خود برای پربار شدن هر چه بهتر 90 روز تعطیلی دانش آموزان خبر دادند. اتفاقی که امسال نیز مانند هرسال با کمترین تغییر در جزئیات روی داد؛ با همان برنامه ها و محورها. در این نشست حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در تشریح برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان ۹۵ از راه اندازی 25هزار پایگاه تابستانی خبر داد و گفت: برای ۱۲۰۰ دانش آموز مناطق مرزی در اردوگاه شهید باهنر اردو برگزار می شود و همچنین جشنواره فرهنگی هنری دانش آموزان برگزیده کشور با ظرفیت ۲ هزار نفر را در اردوگاه شهید رجایی نیشابور خواهیم داشت.

کفاش با بیان اینکه مدارس برگزیده، کانون های فرهنگی تربیتی، اردوگاه ها، پژوهش سراها، دارالقران ها، مجتمع های ورزشی، پایگاه ها  و مراکز تشکل های دانش آموزی، کتابخانه، ها سالن های فرهنگی و هنری، مراکز فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین مراکز فرهنگی سازمان و نهادهای مشارکت کننده از مراکز ده گانه فعالیت های تابستانی هستند که آموزش و پرورش را در برنامه های اوقات فراغت یاری می دهند افزود: اردوهای زیارت اولی ها را به مشهد مقدس، قم و شیراز با ظرفیت ۱۷ هزار نفر از دانش آموزان برگزیده خواهیم داشت و همچنین دانش آموزان را به استان های کمتر توسعه یافته با ظرفیت ۱۰ هزار نفر تحت عنوان اردوهای جهادی اعزام خواهیم کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ادامه مسابقات کشوری قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و نماز دانش آموزان برگزیده کشور با ظرفیت ۳ هزار نفر در شهرهای مشهد و همدان را از دیگر برنامه های تدارک دیده این وزارتخانه برای اوقات فراغت امسال دانش آموزان نام برد و تصریح کرد: اردوی یک هزار نفری دانش آموزان منتخب کتابخوانی کشور در اردوگاه شهید باهنر اجرای برنامه های وسیع و گسترده فرهنگی ورزشی از سوی معاونت تربیت بدنی و سلامت، برگزاری مسابقات قرآنی و فرهنگی و هنری دانش آموزان با نیازهای ویژه از سوی سازمان استثنایی کشور، برگزاری اردوهای دانش آموزی عشایر و جشنواره علامه حلی دانش آموزان برگزیده کشور از سوی معاونت آموزش ابتدایی، برگزاری کارگاه های هنری در جشنواره بین المللی رضوی، جشنواره کتابخوانی، اردوهای استانی و منطقه ای در ۷۷۱ مرکز فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ظرفیت ۴۸۳ نفر از دیگر برنامه های ما برای اوقات فراغت دانش آموزان است.

کفاش با اشاره به برنامه های تابستانی تشکل های دانش آموزی بیان کرد: اجرای برنامه های اردوهای دانش آموزی، طرح یاوران ولایت، اردوهای صالحین، اردوهای سازندگی، طرح پویندگان با حضور ۲۲۰ هزار نفر از دانش آموزان توسط سازمان بسیج دانش آموزی، اجرای برنامه های ویژه مبارک ماه رمضان، اردوهای زیارتی، آموزشی و مهارتی، کارگاه های آموزشی قرارگاه ها و اجرای طرح های قرانی با حضور ۱۵۰ هزار نفر از دانش آموزان توسط اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، اجرای طرح نشاط و  امید و المپیادهای دادرس با حضور ۱۱۰ هزار نفر از دانش آموزان توسط سازمان جوانان هلال احمر، برگزاری ۵۰۰ اردوی منطقه ای و استانی و دو اردوی ملی برای دانش آموزان تشکیلات دانش آموزی پیشتازان و فرزانگان و افتتاح مجلس هشتم دانش آموزان توسط سازمان دانش آموزی و برگزاری بیش از هزار اردوی دانش آموزی توسط بنیادها و سازمان های مردم نهاد با نظارت امور تربیتی استان ها و مناطق کشور از جمله این برنامه های تابستانی تشکل های دانش آموزی است.

برنامه هایی که به روز نشده است


امسال نیز برگزاری اردو، زیارت، مسابقه و... به عنوان آخرین برنامه ها و راهکارهای آموزش و پرورش در حوزه اوقات فراغت دانش آموزان معرفی شد. موضوعاتی که اگر چه در جای خود اهمیت دارند و می توانند در تربیت دانش آموزان موثر باشند اما با توجه به نیازهای دانش آموزان امروز به روز نشده اند و ظاهرا با همان کم و کیفی برگزار می شوند که شاید برای پدران و مادران این دانش آموزان اجرا می شده است.

محبوب بی برنامه!


اغراق نیست اگر بگوییم شبکه های مجازی در میان دانش آموزان یکی از محبوب ترین ها است. این موضوع را آمار نیز تایید می کند. آخرین آمار رسمی می گوید 44درصد دانش آموزان ایرانی از فضای مجازی استفاده می کنند. فضایی که اگر درست برنامه ریزی نشود می تواند در تربیت اجتماعی آینده سازان کشور تاثیر منفی داشته باشد. اهمیت این موضوع باعث شده است تا همواره مسوولان حوزه آموزش از اهمیت برنامه ریزی در این حوزه بگویند. آبان ماه سال گذشته معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از راه‌اندازی شبکه اجتماعی دانش آموزان تا پایان سال 94 خبر داد و گفت: سعی می‌کنیم دانش‌آموزان را با ابعاد مثبت فضای مجازی آشنا و به وبلاگ نویسی، ایجاد نشریات الکترونیکی و حضور فعال در فضای مجازی تشویق کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در حالی از وبلاگ نویسی در میان دانش آموزان گفت که این شبکه مدت هاست که قافیه را به دیگر شبکه های مجازی باخته است.

شبکه شاد نیامده رفت!


اما تشویق به وبلاگ نویسی همه اقدام آموزش و پرورش در حوزه فضای مجازی نیست معاون پرورشی و فکری این وزارتخانه آبان ماه سال گذشته از برنامه ریزی برای ایجاد شبکه اجتماعی مخصوص دانش آموزان خبر داد و افزود: مراحل مطالعاتی شبکه اجتماعی دانش آموزان با عنوان "شاد" به پایان رسیده است و اکنون در حال طی مراحل صدور مجوز است. مسوولان قول دادند شبکه شاد تا پایان سال 94 آغاز به کار کند موضوعی که با گذشت حدود سه ماه از شروع سال 95 نه تنها رنگ واقعیت نگرفت بلکه آنگونه که مسوولان آموزش و پرورش می گویند به ظاهر برای آنها تمام شده است. حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فکری وزارتخانه در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به اقدامات صورت گرفته در حوزه فضای مجازی و شبکه شاد گفت: در حال حاضر همان مطالعات قبلی را بررسی می کنیم و کار تازه ای انجام نداده ایم چرا که تمرکز ما بر شبکه اجتماعی «شهد» که توسط صندوق ذخیره فرهنگیان راه اندازی شده، است و همچنین با همکاری موسسه تبیان نیز می خواهیم یک شبکه اجتماعی راه اندازی کنیم اما راه اندازی شبکه اجتماعی شاد دیگر در دستور کار نیست.

مسوولان حتی آمار را هم نمی دانند


بی توجهی وزارتخانه عریض و طویل و مهم آموزش و پرورش به استفاده از ظرفیت فضای مجازی تنها به پروژه های ناکام منتهی نمی شود. مسوولان این حوزه حتی از میزان حضور دانش آموزان در فضای مجازی نیز بی اطلاع هستند. آذر ماه سال گذشته علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در رابطه با تعداد حضور دانش آموزان در شبکه های مجازی با این توجیه که مدیریت این شبکه‌ها به عهده دولت و وزارت آموزش و پرورش نیست از میزان این اطلاعات ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: اطلاعاتی از اینکه چند درصد دانش‌آموزان سراسر کشور در شبکه‌های مجازی فعالیت می‌کنند نداریم.

مهم در میان کلمات!


کارشناسان حوزه آموزش و علوم اجتماعی معتقدند دانش آموزان هر سال نسبت به سال گذشته فضای جدیدی را در زندگی اجتماعی خود تجربه می کنند و باید برنامه هایی که برایشان در نظر گرفته می شود نیز همگام با این فضاهای جدید باشد. آمارها می گوید حدود نیمی از دانش آموزان ایرانی از شبکه های مجازی استفاده می کنند عددی که هر سال افزایش نیز دارد. مسوولان حوزه آموزش نیز از اهمیت برنامه ریزی مناسب برای این حوزه و تبدیل تهدیدات فضای مجازی به فرصت حرف می زنند حرف هایی که درحد همان حرف باقی می ماند و فراتر از آن راه به جایی نمی برد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل