بازدید 13870

آمار فاجعه‌آمیز از غرق شدن ایرانیان

پزشکی قانونی می گوید در ۱۰ سال گذشته تاکنون ۱۱ هزار شهروند بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده اند.
کد خبر: ۵۹۴۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۱ 01 June 2016
حجت الاسلام قرائتی استاد قرآن بر اساس احادیث و روایات و آیات قرآنی حرفهای کلیدی و علمی آموزش می دهد که اگر هوشیار باشیم هم برای زندگی دنیوی ما موثر است و هم اخروی ... چند روز قبل بود که در درسهایی از قرآن گفتند: وقتی در شمال و جنوب کشورمان دو دریای بزرگ داریم ایرانی ها شنا بلد نیستند؟ وقتی رودخانه های بزرگی در کشور داریم چرا شنا بلد نیستند؟ چرا مسئولان و آموزش و پرورش همتی برای آموزش شنا به دانش آموزان ندارند در حالی که این توصیه پیامبر بوده است.

به گزارش مهر، این گفته ها در حالی است که متاسفانه شهروندان در فصل تابستان بیشرین رکورد مرگ بر اثر غرق شدگی را ثبت می کنند. و این یعنی اینکه یا شنا بلد نیستند و یا به توصیه های ایمنی گوش نمی دهند و همین موجب شده تا سالانه صدها شهروند جان خود را در دریا و رودخانه های کشور از دست بدهند. اما تشخیص علت مرگ بر اثر غرق شدگی با چه نهادی است؟

بر اساس قانون تشخیص علت مرگ بر اثر غرق شدگی از وظایف سازمان پزشکی قانونی است و در آزمایشگاه تشخیص مرگ کارشناس آزمایشگاه پس از بررسی ریه و علایم ظاهری جسد و آزمایشات تخصصی رسما دلیل مرگ را اعلام می کنند.

دکتر مهرداد علی بخشی مسئول اجرای طرح دادپزشک در کشور در گفتگو با مهر می گوید: ما موارد ۱۹ گانه ای مانند سوءمصرف مواد مخدر، تصادف رانندگی، حوادث کار، مسمومیت و... داریم که حتما باید پزشکی قانونی نظریه تائید مرگ را رسما اعلام کند که غرق شدگی هم جزو همان موارد است. ابتدا معاینات اولیه، بعد کلبد شکافی و سم شناسی و در آخر هم دستور قاضی برای صدور جواز دفن صادر می شود تا مطمئن شویم این مرگ بر اثر غرق شدگی است.

این اظهارات در حالی است که برخی از مرگ ها در سواحل دریا بر اثر نیش ماردریایی یا سموم عروس دریایی بوده و حتی در برخی پرونده ها فرد بعد از مرگ در دریا یا رودخانه رها شده و یا اینکه قبل از خفگی سکته کرده است. اما چند نفر در ایران بر اثر غرق شدگی جان می دهد؟

مرگ حدود ۱۱ هزار شهروند بر اثر غرق شدگی در ۱۰ سال/ ۱۵۰۰ نفر زن بوده اند


بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور در ۱۰ سال گذشته تاکنون حدود ۱۱ هزار شهروند ایرانی بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده اند. بر اساس این گزارش آمارها می گوید: در سال ۱۳۸۵ تعداد ۱۱۶۰ نفر، سال ۱۳۸۶ تعداد ۱۲۲۰ نفر، سال ۱۳۸۷ تعداد ۱۱۶۲ نفر، سال ۱۳۸۸ تعداد ۱۰۰۷ نفر، سال ۱۳۸۹ تعداد ۱۱۳۴ نفر، سال ۱۳۹۰ تعداد ۱۰۷۲ نفر، سال ۱۳۹۱ تعداد ۱۰۷۴ نفر، سال ۱۳۹۲ تعداد ۱۰۶۳ نفر، سال ۱۳۹۳ تعداد ۸۹۸ نفر، سال ۱۳۹۴ تعداد ۸۷۹ نفر بر اثر غرق شدگی در دریا، رودخانه ها و استخرهای شنا جان خود را از دست داده اند. نکته قابل تامل این است که از این تعداد ۱۵۰۰ نفر زن بوده است.

توصیه به شهروندانی که وارد دریا می شوند


بر اساس این گزارش هرچند این آمار نگران کننده و قابل تاسف است اما توصيه مي شود  افرادی كه وارد دريا می شوند اگر می خواهند وارد آب‌های عميق با عمق بيش‌تر از يک و نيم متر شوند نه تنها بايد شنا را به خوبی بدانند بلكه بايد به توان فيزيكی خودشان هم ايمان داشته باشند.

عواملی از جمله وضع ساحل، رژيم موج و جريان شكافنده، عدم آشنایی با مناطق ساحلی در تلفات انسانی غرق شدن شناگران موثر است. متاسفانه عوامل فوق، سالانه سبب غرق شدن تعداد زيادی از شناگران و هموطنان در آب‌های ساحلی دريای خزر می شود.

علائم غرق شدگی و توصیه های ویژه برای نجات


معمولاً علت بروز مرگ در موارد غرق شدگی، عدم امکان ورود هوا به ريه‌ها است و غير از علت ورود آب به ريه‌ها، اسپاسم گلو هم از عوامل خطرساز است. آبی که از طریق دهان فرد غرق شده بيرون مي‌آيد از درون معده وی خارج  و تلاش در جهت خارج كردن با فشار اين آب از معده، ممكن است باعث استنشاق و ورود محتويات معده به ريه‌ها شود. همچنین ورود هر مقدار آب به داخل ريه‌ها می تواند سبب تحريک و تورم آنها شود و حتی اگر حال مصدوم خوب به نظر برسد باز هم ممكن است مجاری هوايی وی شروع به تورم كرده و چند ساعت بعد، اصطلاحاً دچارغرق شدگی ثانويه شود. همچنین هر چه قدر آب سردتر باشد برای غریق و امدادگر خطرساز تر خواهد بود.

کارشناسان می گویند: کبودی صورت به خصوص لب‌ها و گوش‌ها، رنگ پریدگی و سرد شدن پوست، توقف تنفس و ضربان قلب از مهمترين علائم غرق شدگی است. سعی کنید بی خطرترين راه را برای نجات مصدوم انتخاب كنيد. برای همین حتی‌المقدور خودتان درون آب نرويد و به طرق ديگر مثلاً توسط يک تكه چوب، يک شاخه درخت يا به كمک دست‌های خود او را گرفته و بيرون بكشيد.اگر مصدوم بيهوش است وی را به گونه‌ای باید حمل کنید که پس از خروج بدن از آب، سر او پايين‌تر از سينه‌اش قرار گيرد.

اگر مصدوم به دنبال شيرجه زدن غرق شده است بايد با فرض وجود شکستگی در ناحیه گردن، موقعیت سر و گردن را برای جلوگیری از حرکت آنها تثبیت کنيد. فشاری روی شکم بیمار وارد نکنید مگر در حالاتی که راه هوايی وی مسدود شده است و انجام تنفس مصنوعی موفقيت‌آميز نبوده باشد.

همچنین در شرایطی که مصدوم مدت طولانی در آب بماند و يا آنكه بدن خيس وی به طور طولانی مدت در معرض جريان باد قرار داشته باشد ممكن است دچار هیپوترمی کاهش بیش از حد دمای بدن شود. حتی‌الامكان از تماس باد با بدن مصدوم جلوگیری كنيد. لباس‌های خیس او را خارج ساخته و او را با لباس‌های گرم بپوشانيد. سپس در وضعيت ريكاوری قرار دهيد. در صورتی که مصدوم هوشیاری خود را كامل بدست آورد مايعات گرم به وی بدهيد.

در توصیه های پزشکی آمده است: مصدوم را به بيمارستان بفرستيد، حتی اگر به نظر می رسد که حال وی کاملاً به حالت طبیعی برگشته است. همچنین در صورت نياز درخواست آمبولانس كنيد. جریان‌های ساحلی از عمده دلایل مرگ شناگران حرفه‌ای است و توصيه مب شود وقتی كه دريا بسيار مواج است برای شنا وارد آب دريا نشوند. اگر فردی در اين جريان افتاد بايد بداند چگونه عمل كند. نخستين چيز، حفظ خونسردی است. اگر شناگر بترسد و احساس كند كه جريان او را به داخل دريا می برد و بخواهد دقيقاً در خلاف جهت به طرف ساحل برگردد اين عمل خطرناك‌ترين حركت است. توصيه می شود كلی که در اين جريان افتاد سعی نكند برخلاف جريان برگردد.

در پایان باید گفت که این نکته مهمی است و همه ما باید به یاد داشته باشیم؛ نجات فردی که در حال غرق شدن است، از عهده هر کسی برنمی آید.این یک کار حرفه ای است زیرا ممکن است به جای نجات، به فرد آسیب بزنیم. شیوه گرفتن سر فرد در حال غرق شدن، اهمیت زیادی دارد و اگر این کار اشتباه انجام شود به ستون فقرات و گردن او آسیب می رسد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل