بازدید 2284

تراز غذایی کشور در برنامه میان‌مدت صفر می‌شود

در دو سال گذشته تراز غذایی کشور حدود ۴.۷ میلیارد دلار به نفع تولید داخل تغییر کرده
کد خبر: ۵۹۳۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵ 31 May 2016
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در دو سال گذشته تراز غذایی کشور حدود ۴.۷ میلیارد دلار به نفع تولید داخل تغییر کرده، گفت: امیدواریم در یک برنامه میان مدت بتوانیم این عدد را به صفر برسانیم.

به گزارش مهر، محمود حجتی امروز در مراسم رونمایی و معرفی دستاوردهای جدید تحقیقاتی بخش کشاورزی (ارقام جدید زراعی و باغی) با بیان اینکه نقش بذور در بخش کشاورزی بسیار با اهمیت است، اظهار داشت: اگر تحقیقات مربوط به بذور در کشور انجام نشود امکان اینکه تولید سال به سال کمتر شود وجود دارد چرا که بذرها در مقابل انواع هجوم ها قرار می گیرند و کارایی خود را از دست می دهند.

وی با اشاره به مصرف حدود یک میلیون تنی بذر در کشور افزود: بنابراین هر سه سال یک بار باید بذر گواهی شده در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مسائل مربوط به بذر در افزایش تولید بسیار موثر است، ادامه داد: در این زمینه ما چند رویکرد داریم از جمله اینکه ظرفیت های کشور در این زمینه و دانشگاهها و شرکت های دانش بنیان مورد استفاده قرار بگیرد.

حجتی افزود: قصد ما تولید بذر نیست بلکه ما می خواهیم به رقم برسیم و سپس کشاورزان پیشرو، خود تولید را انجام دهند.

وزیر جهاد کشاورزی رویکرد سوم این وزارتخانه را ارتباط با دنیا عنوان کرد و گفت: ما بدنبال این هستیم که موسسات بین المللی در زمینه تحقیقات کشاورزی را به ایران بیاوریم و برای آنها در داخل کشور دفتر نمایندگی ایجاد کنیم ضمن اینکه روز گذشته یکی از این دفاتر در رشت افتتاح شد.

وی اضافه کرد: همچنین ما پیگیر این هستیم که دفتر ایکاردا (مرکز تحقیقات بین المللی مناطق خشک) را در ایران راه اندازی کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی دستاوردهای این بخش طی  چند سال اخیر را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه نرخ رشد بخش کشاورزی در اقتصاد کشور طی سال ۹۴ به ۵.۴ رسیده است، افزود: طی دو سال گذشته تراز غذایی کشور حدود ۴.۷ میلیارد دلار به نفع تولید داخل تغییر کرده است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید دلایل این امر را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: ۳۰ درصد این مسئله به دلیل کاهش قیمت های جهانی و ۷۰ درصد آن به دلیل افزایش تولید و صادرات و همچنین کاهش واردات در بخش غذا بوده است.

حجتی تصریح کرد: ما فکر می کنیم بتوانیم در یک برنامه میان مدت تراز تجاری بخش غذای را به صفر برسانیم.

در پایان این مراسم از ۱۷ محقق برتر بخش تحقیقات کشاورزی با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی تقدیر شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی