بازدید 7895

اعلام قاطع منشأ اصلی گرد و غبار در کشور

بالای 90 درصد حوادث گرد و غبار ایران منشأ خارجی دارند
کد خبر: ۵۹۳۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰ 31 May 2016
مدیر طرح ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: بیشترین اعتبارات ستاد مقابله با گرد و غبار در سال گذشته به استان خوزستان اختصاص یافت.

به گزارش ایسنا، ضیاءالدین شعاعی در نشست خبری معاونت انسانی سازمان محیط زیست به مناسبت هفته محیط زیست با شعار "به سوی طبیعت برای زندگی" با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد ملی مقابله با گرد و غبار نقش هماهنگ‌کنندگی در کشور را به عهده دارد، گفت: می‌توانیم ادعا کنیم این دو بخش نقش حاکمیتی، کنترلی و مدیریت عوامل موثر را به خوبی انجام داده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته به طرح ملی مقابله با گرد و غبار اعتبار قابل توجهی تخصیص نیافت، اظهار کرد: یکی از کارهای سال جاری بحث کسب اعتبارات طرح مقابله با پدیده گرد و غبار است. برنامه عمل مقابله با گرد و غبار در بیش از نیمی از استان‌های کشور تدوین شده است.

مدیر طرح ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با تاکید بر اینکه برای مقابله با گرد و غبار در هر یک از استان‌ها چند هزار میلیارد تومان مورد نیاز است، افزود: ارقام مورد نیاز در مقایسه با اعتبار کنونی فاصله زیادی دارد. در استان خوزستان اعتبارات نسبتا خوبی تخصیص یافت.

به گفته شعاعی، سال گذشته حدود 10 هزار هکتار از اراضی استان خوزستان مالچ‌پاشی شده و 30 هزار نهال کاشته شد. همچنین عملیات آبگیری حوضچه‌های یک، دو و سه صورت گرفت. بحث گرد و غبار در حوزه هورالعظیم به طور کامل مرتفع و تالاب شادگان پر آب شده است. پروژه انتقال آب کارون به شادگان نیز شروع شده است.

وی با بیان اینکه در 16 نقطه پایش آنلاین داریم، گفت: همه ایستگاه‌های کشور که حدود 1200 ایستگاه است مجهز به سیستم پایش آنلاین شده‌اند.

مدیر طرح ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به اینکه در مجمع نایروبی فعالیت‌های خوبی در سطح بین‌المللی در زمینه مقابله با گرد و غبار صورت گرفت، افزود: در دسامبر گذشته قطعنامه‌ای در هفتادمین مجمع سازمان ملل تصویب شد که به بحث گرد و غبار می‌پرداخت. این قطعنامه یونپ را مکلف کرد که تا سپتامبر آینده گزارشی تحت عنوان چالش گرد و غبار را برای دبیرکل سازمان ملل متحد آماده کند.

شعاعی با بیان اینکه ایران به عنوان تهیه‌کننده و تسهیل‌کننده گزارش چالش گرد و غبار حضور پررنگی داشته است، گفت: بر اساس این قطعنامه دنیا به شش ذون تقسیم شده که یکی از این ذون‌ها، ذون غرب آسیا و خاورمیانه است.

وی در پایان با اشاره به اینکه بالای 90 درصد حوادث گرد و غبار ایران منشأ خارجی دارند، گفت: امیدواریم این قطعنامه سازمان ملل کشورها را ملزم کند و در بخش بین‌المللی و در منطقه بتوانیم برای مقابله با گرد و غبار فعالیت‌هایی داشته باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل