بازدید 3096
مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران:

ارائه 800 میلیون دلار ضمانت نامه در بخش انرژی

صندوق ضمانت صادرات ایران در بخش انرژی بالغ بر یک میلیارد و 800 میلیون دلار اعتبار خریدار، حدود 100 میلیون دلار اعتبار فروشنده و 800 میلیون دلار ضمانت نامه ارائه کرده است.
کد خبر: ۵۹۳۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹ 31 May 2016
صندوق ضمانت صادرات ایران در بخش انرژی بالغ بر یک میلیارد و 800 میلیون دلار اعتبار خریدار، حدود 100 میلیون دلار اعتبار فروشنده و 800 میلیون دلار ضمانت نامه ارائه کرده است.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون صادرات انرژی، کمال سید علی، مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران در جلسه صبح دیروز فدراسیون صادرات انرژی اظهار داشت: پس از لغو تحریم ها که بسیاری از شرکت های بزرگ به کشورمان آمدند، این موضوع مشخص شد که صندوق ضمانت صادرات چه اهمیتی در دنیا دارد.

وی با اشاره به اینکه صادرات دو فاکتور دارد، گفت: یک فاکتور، تامین مالی و دیگری پوشش بیمه ای است و این دو موضوع است که صادرات را به خصوص در خدمات فنی و مهندسی توسعه می دهد. در واقع بدون موسسات بیمه ای هیچ اتفاقی در دنیا نمی افتد.

سید علی با بیان اینکه صندوق های ضمانت صادرات بدون بانک ها حرکت نخواهند کرد، گفت: متاسفانه در کشور ما سیستم بانکی واردات را انجام می دهند اما در مورد صادرات اینگونه عمل نمی کنند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه در سال 80 بالغ بر 3 میلیارد دلار صادرات داشته ایم، عنوان کرد: در حال حاضر این میزان به 42 میلیارد دلار رسیده و یک میلیارد دلار نسبت به واردات افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: امروز موضوعی که توانسته نرخ ارز را ثابت نگه دارد، ارز حاصل از صادرات است و زحماتی که صادرکنندگان متحمل شده اند توانسته است تعادل را در مورد نرخ ارز ایجاد کند. البته باید حرکت هایی به سمت بالا در مورد ارز داشته باشیم و وضعیت نرخ ارز برای دو سه سال آینده نمی تواند اینگونه باشد.

رئیس هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات با اشاره به اینکه از طرف صندوق توسعه صادرات یک میلیارد دلار برای اعتبار خریدار برقرار شده است، گفت: همچنین 2هزار میلیارد تومان برای اعتبار فروشنده برقرار شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید مباحث فاینانس پروژه ها را به صورت جدی دنبال کنیم، اظهار داشت: ده سال پیش 200 میلیون دلار به صندوق ضمانت صادرات اختصاص یافت و این اعتبار فقط برای شرکت در ضمانت نامه های داخلی بود که در مناقصه های بین المللی برنده میشدند.

سید علی در ادامه افزود: ما در صندوق ضمانت صادرات این کار را انجام دادیم و ضمانت نامه ها را با نیم درصد کارمزد بدون وثیقه تنظیم کردیم و شرکت ها در مناقصات بین المللی شرکت کردند و هر چند در برخی پروژه ها وقفه هایی رخ داد اما هنوز هم این ضمانت نامه ها به شرکت ها کمک می کند.

وی با بیان اینکه بالغ بر یک میلیارد و 800 میلیون دلار در بخش انرژی اعتبار خریدار ارائه شده است، گفت: در این بخش حدود 100 میلیون دلار هم اعتبار فروشنده و 800 میلیون دلار هم ضمانت نامه ارائه داده ایم.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات با اشاره به اینکه صادرکنندگان خواستار افزایش سرمایه این صندوق هستند، عنوان کرد: امروز معضل این صندوق صرفا افزایش سرمایه نیست اما پیش بینی می کنیم که امسال میزان سرمایه را از یک میلیارد و 100 میلیون دلار به 3 میلیارد دلار افزایش دهیم. البته این افزایش سرمایه تا 5 میلیارد دلار جا دارد.

سید علی یکی دیگر از اقدامات انجام شده را کاهش کارمزد بیمه نامه ها عنوان کرد و گفت: در واقع کاهش کارمزد بیمه نامه ها در خارج از کشور کار بزرگی بوده است و تا 80درصد این کارمزد تقلیل یافته است.

وی در ادامه افزود: پیش بینی ما این است که در پایان سه ماه اول امسال 12 تا 13 برابر سه ماه اول سال گذشته صدور بیمه نامه را داشته باشیم.

همچنین در این جلسه حمیدرضا صالحی دبیر فدراسیون صادرات انرژی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های اصلی فعالان بخش خصوصی این است که صادرات در کشور تمرکز پیدا کند، گفت: در واقع دغدغه اصلی این است که صادرات متولی محکمی داشته باشد تا بتوان مسائل و مشکلات آن را دنبال کرد.

وی در ادامه افزود:همچنین ما باید بتوانیم تعامل بیشتری با دستگاه های مختلف داشته باشیم تا با گفت و گو و طرح مشکلات و با حضور افرادی که می توانند مشکلات را از سه راه صادرکنندگان بردارند، مفید واقع شویم و در عین حال برای مجموعه خود نتایج و خروجی هایی را داشته باشیم و در سطوح بالاتر مانند مجلس و ریاست جمهوری مطالبات صادرکنندگان انرژی را دنبال کنیم.

در بخش دیگری از این نشست عوض محمد پارسا، رییس فدراسیون صادرات انرژی با اشاره به اینکه این فدراسیون 70 درصد صادرات انرژی را پوشش می دهد، گفت: پیشنهاد ما این است که صادرات بدون بیمه ممنوع شود زیرا در صورتی که بیمه وجود نداشته باشد، صادرکنندگان دچار مشکلاتی در کشورهای هدف می شوند.

پارسا خاطر نشان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک مشکلات زیر ساختی در صندوق ضمانت توسعه صادرات حل شود زیرا اگر این اتفاق نیفتد ممکن است در آینده افرادی مسئولیت این صندوق را برعهده بگیرند که سوابق کمی داشته باشند و دو سه سال را صرف آنچه که باید بیاموزند، کنند و پس از اتمام چهار سال هم مدیر عامل صندوق مجددا تغییر کند.

وی اظهار داشت: همچنین فدراسیون صادرات انرژی از صندوق ضمانت صادرات کمک می خواهد تا برای دریافت فاینانس از اروپا بیمه این صندوق را قبول کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل