بازدید 13498

۱۰ دانشگاه برتر دنیا از نظر شهرت کدامند؟

دانشگاه‌های بزرگ بسیار پیچیده و چند وجهی هستند از این رو به آسانی نمی‌توان درباره اهمیت و عملکرد این دانشگاه‌ها صحبت کرد.
کد خبر: ۵۹۳۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰ 31 May 2016
رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز با اشاره به رتبه بندی برترین دانشگاه‌ها در شاخص شهرت گفت: در بین 10 دانشگاه اول این رتبه بندی 8 دانشگاه مربوط به کشور آمریکا و دو دانشگاه مربوط به بریتانیا است.

به گزارش ایسنا، دکتر جعفر مهراد دانشگاه‌های تراز اول را برندهای جهانی توصیف کرد و افزود: از سوی دیگر دانشگاه‌های بزرگ بسیار پیچیده و چند وجهی هستند از این رو به آسانی نمی‌توان درباره اهمیت و عملکرد این دانشگاه‌ها صحبت کرد.

وی ادامه داد: ولی واقعیت دیگری در این زمینه وجود دارد و آن این است که دانشگاه‌های بزرگ در بازار جهانی که بی نهایت رقابتی است، عمل می‌کنند و شاخص‌های شهرت و اعتبار برای این دانشگاه‌ها بسیار مهم است.

مهراد با تاکید بر این که شهرت فوق العاده یک دانشگاه عامل مهم جذب بودجه، سرمایه گذار و شاید مهمتر از آن عاملی برای جذب اعضای هیات علمی و پژوهشگران با استعداد خواهد بود، ادامه داد: بر این اساس نظام رتبه بندی تایمز 6 سال متوالی است که نتایج رتبه بندی دانشگاه‌ها را بر اساس شهرت منتشر می‌کند.

وی این رتبه بندی را کاملا ذهنی و بر اساس طرز تفکر شخصی دانست و یادآور شد: این رتبه بندی مبتنی بر ایده و نظر افرادی است که در بررسی سالانه شرکت می‌کنند؛ ولی با این وجود به این معنی نخواهد بود که شرکت کنندگان صلاحیت‌های آکادمی ندارند.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز با بیان این که بررسی تعیین شهرت دانشگا‌ها به 15 زبان انجام و منتشر می‌شود، خاطر نشان کرد: برای این که این بررسی از توازن لازم برخوردار باشد، مناطق مختلف دنیا و متخصصانی از رشته‎های مختلف انتخاب شدند.

مهراد با اشاره به حضور بیش از 10 هزار استاد از 133 کشور برای تعیین دانشگاه‌های برتر از نظر شهرت و اعتبار در این رتبه بندی، اضافه کرد: این اساتید با اظهار نظر درباره عملکرد موسسات از نظر آموزشی و پژوهشی، درباره دانشگاه‌ها قضاوت می‌کنند.

وی با بیان این که از سال 2011 در این خصوص بیش از 80 هزار پاسخ گردآوری شده است، اظهار کرد: در رتبه بندی سال 2016 دانشگاه‌های هاروارد، ماساچوست و انستیتو فناوری ماساچوست رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کردند.

مهراد دانشگاه‌های کمبریج و آکسفورد را در رتبه‌های چهارم و پنجم دانست و ادامه داد: دانشگاه‌های برکلی، پرینستون، ییل، کلمیبا و انستیتو فناوری کالیفرنیا نیز در رده‌های ششم تا دهم این رتبه بندی قرار گرفتند.

به گفته این چهره ماندگار علمی کشور، به این ترتیب در بین 10 دانشگاه اول 8 دانشگاه مربوط به کشور آمریکا و دو دانشگاه مربوط به بریتانیا است.

وی با بیان این‌که رتبه یازدهم این بررسی در اختیار دانشگاه شیکاگو قرار دارد، اضافه کرد: دانشگاه توکیو اولین دانشگاه قاره آسیا است که جایگاه دوازدهم را به خود اختصاص داده است.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز افزود: دانشگاه‌های کالیفرنیا در لس آنجلس، میشیگان و امپریال کالج لندن نیز موفق به کسب رتبه‌های سیزدهم تا پانزدهم شدند و دانشگاه‌های پنسیلوانیا، کورنل در آمریکا، شینگهوا در چین، ETM زوریخ سوئیس و یونیورسیتی کالج لندن در بریتانیا به ترتیب رتبه‌های شانزدهم تا بیستم را از آن خود کردند.

به گفته وی، از کشور بلژیک تنها دانشگاه KU Leuven، از برزیل دانشگاه سائوپائولو و از تایوان دانشگاه ملی تایوان در گروه دانشگاه‌های مشهور جهان قرار دارند.

مهراد یادآور شد: از استرالیا دانشگاه ملبورن، دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه سیدنی تنها دانشگاه‌های این کشور هستند که از نظر شهرت در میان 100 دانشگاه جهان مشاهده می‌شوند.



وی با بیان این که در چین دانشگاه شینگهوا رتبه هجدهم و دانشگاه پکن رتبه بیست و یکم را به دست آوردند، خاطر نشان کرد: رتبه دانشگاه‌های فودان، شانگهای و جیانگ در دامنه‌ای بین 71 تا 90 قرار دارد.

مهراد ادامه داد: 3 دانشگاه نیز از ژاپن دراین رتبه بندی حضور دارند و رتبه دانشگاه توکیو و کیوتو به ترتیب دوازدهم و بیست و هفتم است؛ ضمن آن که رتبه دانشگاه اوزاکا، توهوکو و انستیتو فناوری توکیو در دامنه بین 51 تا 90 قرار دارند.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز با تاکید براین که دانشگاه هنگ کنگ نیز به صورت جداگانه رتبه بندی شده است، اضافه کرد: رتبه دانشگاه هنگ کنگ 45 و رتبه دانشگاه چینی هنگ کنگ و دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ بین 71 تا 89 است.

مهراد، رتبه دانشگاه ملی سنگاپور را 21 و دانشگاه‌های فنی نانیانگ را در بین 81 تا 91 ذکر کرد و گفت: دو دانشگاه از کره جنوبی مشترکا با دانشگاه هنگ کنگ رتبه 45 و انستیتو علوم و فناوری پیشرفته رتبه بین 81 تا 90 را کسب کردند.

وی تاکید کرد: شهرت دانشگاه لومونوسف در فدراسیون روسیه موجب شده تا رتبه این دانشگاه را در جایگاه سی‌ام و دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ و انستیتو فیزیک و فناوری مسکو را بین 81 تا 100 قرار دهد.

به گفته مهراد، تعداد دانشگاه‌های کشورهای مختلف در بین 100 دانشگاه برتر به شرح ذیل است:
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی