بازدید 2589

ایجاد رونق با امید و انتظار میسر نمی‌شود

محسن رنانی با اشاره به اینکه صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای به دو دسته رکود بیرونی و درونی گرفتار شده‌اند گفت: اگر در رابطه با رکود اقتصادی چاره‌ای اندیشیده نشود قطعا آسیب‌های اجتماعی و سیاسی جدی متوجه کشور خواهد شد.
کد خبر: ۵۹۳۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶ 31 May 2016

محسن رنانی با اشاره به اینکه صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای به دو دسته رکود بیرونی و درونی گرفتار شده‌اند گفت: اگر در رابطه با رکود اقتصادی چاره‌ای اندیشیده نشود قطعا آسیب‌های اجتماعی و سیاسی جدی متوجه کشور خواهد شد.

به گزارش فارس، محسن رنانی استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران با اشاره به اینکه با دو دسته از رکود در صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای از جمله رکودهای بیرونی و درونی مواجه هستیم اظهار داشت: رکود اقتصادی، بحران آب و ستاد نظام‌های اداری از جمله مهمترین اولویت‌های پیش رو در آینده اقتصاد ایران است.

وی افزود: اگر مسئولان در رابطه با رکود چاره‌ای عاجل نیندیشند قطعا در صورت عبور از نقطه سر به سر، دیگر زمان مدیریت آن وجود ندارد.

رنانی با اشاره به اینکه رکود در صندوق‌های بازنشستگی و عدم توجه به آن منجر به ایجاد فضای ملتهب و لطمه خوردن فضای اجتماعی کشور می‌شود گفت: باید حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران که حق آنان است به موقع پرداخت شود چرا که این افراد به همراه خانواده‌های خود در صورت فقدان حمایت‌های مالی آسیب‌های جدی به جامعه وارد می‌کنند.

این استاد اقتصاد رکود کشور را در 10 سال اخیر بسیار بی‌سابقه دانست و تاکید کرد: رکودی که هم اکنون با آن مواجه هستیم بسیار عمیق‌تر شده و در طول سال‌های اخیر بی‌سابقه است.

وی در رابطه با ایجاد شغل در 10 سال گذشته یعنی از سال 84 تا 93 تصریح کرد: در این سال‌ها حداکثر یک میلیون شغل به ظرفیت بازار کار ایران با وجود درآمدهای بالای کشور اضافه شد در حالی که سال‌های پیش از 83 به طور میانگین 350 تا 700 هزار شغل ایجاد می‌شد یعنی زمانی که درآمدهای نفتی کمتر بود.

رنانی با اشاره به سیاست دولت در افزایش نرخ مالیات گفت: این سیاست در حالی اعمال شد که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی با مشکلات عدیده‌ مالی مواجه بودند از طرفی هم دولت باید در رابطه با کاهش درآمدها چاره دیگری می‌اندیشید.

این استاد اقتصاد افزود: دولت برای حل بحران فعلی باید به تزریق پول روی آورد که اثرات روانی تورمی در کشور خواهد داشت و قطعا با هدف‌گذاری کاهش تورم به زیر 10 درصد در تناقض است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی دولت و بخش خصوصی هنوز عمق رکود در کشور را باور نکردند تصریح کرد: در اقتصاد با رکود اقتصاد کلانی، رکود ساختاری و رکود عملکردی مواجه هستیم اما با این حال مسئولان و بخش‌های مختلف کشور به عمق این رکود پی نبردند.

رنانی افزود: رکود ساختاری نیازمند تصمیم سیاسی است و در ادامه برای حل مشکلات رکود اقتصاد کلانی دولت تنها می‌تواند از طریق ابزار پولی اقدام کند که این موضوع قطعا منجر به افزایش تورم خواهد شد.

وی با بیان اینکه حل مشکلات اقتصادی با امید و انتظار حل نخواهد شد خاطر نشان کرد: اینکه دولتی تغییر کند و یا برجام اجرا شود تغییری ایجاد نمی‌کند چرا که باید تمام ارکان سیاسی و اقتصادی و بخش‌های مختلف کشور به طور جدی در این حوزه ورود کند.

این استاد اقتصاد حل مشکلات اقتصادی کشور را مستلزم واگذاری تمامی اختیارات به ستاد اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: تنها اگر اختیارات قاطع برای حل مشکلات اقتصادی توسط تمام ارکان کشور به ستاد اقتصاد مقاومتی واگذار شود، حل خواهد شد تا تمام بخش‌ها در مسیر اقتصاد مقاومتی از این ستاد و زیر این پرچم فعالیت کنند.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار