بازدید 5950
۹

مردان طلاق آسیب پذیرتر از زنان هستند

یک پژوهشگر اجتماعی گفت: مردان هم از طلاق آسیب می بینند و در واقع در پدیده طلاق آنها از زنان آسیب پذیرترند و آسیب های جدی روحی و روانی غیر قابل جبرانی به آنان وارد می شود.
کد خبر: ۵۹۳۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷ 31 May 2016
یک پژوهشگر اجتماعی گفت: مردان هم از طلاق آسیب می بینند و در واقع در پدیده طلاق آنها از زنان آسیب پذیرترند و آسیب های جدی روحی و روانی غیر قابل جبرانی به آنان وارد می شود.

به گزارش ایرنا افشین طباطبایی گفت: نتیجه بررسی محققان حاکی از آن است که در پدپده طلاق به مردان بیش از کودکان آسیب های غیرقابل جبران وارد می شود.

او با بیان اینکه تفکر رایج آن است که در پدیده طلاق تنها زنان آسیب می بینند و به مردان بدلیل برخورداری از قدرت اجتماعی و مالی بالا و محیا بودن شرایط ازدواج مجدد، آسیبی وارد نمی شود، گفت: این تفکر به طور کامل غلط است و آنان برخلاف حفظ ظاهر خود که حاکی از پیروزی است، در باطن دچار آشفتگی و خلاءهای عاطفی شدیدی می شوند.

این کارشناس اجتماعی ادامه داد: از سوی دیگر مردان با طلاق و روبرویی با شکست عاطفی به دلیل تعلق خاطر عاطفی دنباله داری که به همسر و فرزند و زندگی خود دارند با حجم بالایی از ناکامی، یاس و تالمات روحی شدید مواجه می شوند که بسادگی برایشان قابل جبران نیست.

طباطبایی گفت: مردان همچون زنان از حلقه حمایتی دوستان و خانواده برخوردار نیستند تا بتوانند تالمات روحی پس از طلاق را درمان کنند و به ناچار آن تالمات و ناکامی ها را درون خود می ریزند. اما در عوض آسیب های وارده به زنان طلاق کمتر از مردان است چرا که آنان از این حمایت ها برخوردارند.

به گفته این پژوهشگر اجتماعی مردان قادر به بیان شکست های عاطفی خود و یا اظهار تاسف از جدایی و طلاق نیستند بنابر این دچار آسیب جدی می شوند.

این کارشناس، طلاق را ابزاری اضطراری و سازوکاری غیر قابل اجتناب برای خروج از یک بحران جدی و بدون راه حل در زندگی زناشویی برشمرد و گفت: با واقع شدن طلاق به هریک از طرفین در زندگی زناشویی هم زن و هم مرد آسیب های جدی روحی و روانی وارد می شود که این امر اجتناب ناپذیر است اما برخلاف باور عامه تحمل این موضوع برای مردان سخت تر است.

طباطبایی ادامه داد: مردان به ناچار یاس و نا امیدی حاصل از طلاق را درون خود می ریزند که این موضوع باعث تزلزل روانی و نیز جایگاه آنان می شود.

به اعتقاد این کارشناس، مردان طلاق و شکست خورده کمتر حاضر به ازدواج مجدد می شوند و حال آنکه خلاف این موضوع در تصور عامه مردم جای گرفته است.

این پژوهشگر اجتماعی؛ تنها راهکار رهایی مردان طلاق از تالمات روحی پرهیز از تنهایی و قرار گرفتن در حلقه دوستان و خانواده بیان کرد و گفت: باید به مردان طلاق امنیت روانی بازگردانده شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۹
به دلیله پرداخت مهریه ست
خیلی از زنان طلاق گرفته هم اگه بخاطر فشار جامعه و یا نیاز نباشه حاضر به ازدواج مجدد نیستند .
ممنون از اينكه به اين موضوع هم اشاره شد درست است.
ممنون از اينكه به اين موضوع هم اشاره شد درست است.
داری در مورد مردهای ایرانی حرف میزنی؟؟؟؟
سپاسگذارم از تابناک به خاطر انتشار نتایج این پژوهش و تشکر میکنم از پژوهشگر ارجمند .اقعیت بسیار تلخی است که بنده به خاطر موقعیت کاری و تحقیقاتی خود بارها با آن روبرو شده ام . زمانی که پدیده شوم طلاق اتفاق می افتند تمام ساختارهای اجتماعی و قضایی و حکومتی کشور به یاری زن برخاسته و تلاش میکنند که اینده زن را تامین کنند و عملا از این نکته که تامین اینده زن به قیمت نابودی مرد تمام خواهد شد غفلت میکنند. از بزرگان قوم خواهش میکنم ضمن ورود و تفکر و اندیشه در این خصوص و ارئه تمهدیدات لازم از نابسامانیهای آینده مردان جامعه که بسیار خطرناک تر و نگران کننده تر از نابسامانی هایی است که گریبان گیر زنان میشود جلوگیری کنند. . تحقیقات بنده نشان میدهد که در صورت ادامه این وضعیت مهمترین بحران آینده کشورمان در درجه اول طلاق و در درجه بعدی آسیب های مردان آسیب دیده از پدیده طلاق باشد.
کاملا موافقم چون در ایران لااقل خیلی از مردان به دلیل مهریه سنگین زن مجبور به از دست دادن کل دارائی خودشان هستند. آوارگی و بی خانمانی گریبان خیلی از مردان را در این زمان گرفته درست برخلاف دهه های پیش که این زنان بودند که عموما مورد ظلم واقع می شدند. حالا تعداد مردان رانده شده از کاشانه و کسانی که ممکن است به اجبار به خانه پدری برگردند و یا مدتی در خانه آشنایان زندگی کنند روبه افزایش است.
من روانشناس نیستم اما حس میکنم کارشناس مقاله ی فوق فقط از تو تئوریات تحقیق کرده نه تحقیق میدانی
زن در جامعه ی ما وقتی طلاق میگیره نه تنها از طرف خانواده و بستگان ، بلکه از سوی جامعه و فرهنگ هم تحت فشارهای شدیدی قرار میگیره و علاوه بر اون از نظر توان مالی و کاری هم بیش از مرد در مضیغه هست و ازدواج مجدد زنان نسبت بمردان بسیار دشوارتر خواهد بود
من خودم از همسرم جدا شدم یعنی میشه گفت ایشون با تهدید و ... از من جدا شد
ولی خب من تا حد امکان برای از هم نپاشیدن زندگیم تلاش کردم و اون نخواست که من رو تحمل کنه!

خوشبختانه بعد از طلاق بلافاصله ازدواج کردم و خدا رو شکر همسر مناسبی گیرم اومد.

اما با این حال بهیچ عنوان ضربه روحی ای که زن قبلیم به من وارد کرد و نمیتونم هضم کنم ، درسته میگن فراموش کن وگرنه این زندگیت هم تحت الشعاع قرار میگیره اما خب وقتی بر روی ذهنت چیزی رو حک میکنند به این راحتی نمیشه فراموش کرد
بحث غیرت بحث مردانگی بحث عرضه داشتن برای حفظ زندگی همه اینها در روان مردان مؤثره
خدا رو شکر که بنده ی خداییم و از هر انحراف اجتماعی و روانی هم دور. اما خیلی باید در انتخاب همسر دقت کرد تا این ضربه های مهلک به روانمان وارد نشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار