بازدید 6582

روسیه تانک اهدایی سوریه را به اسراییل می‌دهد

در جنگ موسوم به سلطان یعقوب، سوریه این تانک اسراییلی را به غنیمت گرفت و به ارتش روسیه اهدا کرد که از آن روز تا کنون این تانک در موزه نظامی مسکو نگهداری می‌شده است.
کد خبر: ۵۹۳۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰ 31 May 2016
در جنگ موسوم به سلطان یعقوب، سوریه این تانک اسراییلی را به غنیمت گرفت و به ارتش روسیه اهدا کرد که از آن روز تا کنون این تانک در موزه نظامی مسکو نگهداری می‌شده است.

به گزارش شفقنا، اسراییل روز یکشنبه اعلام کرد که به زودی روسیه تانک اسراییلی ای که ارتش سوریه در جنگ معروف "سلطان یعقوب” در بقاع لبنان، زمانی که رژیم صهیوینستی در سال ۱۹۸۲ جنوب لبنان را اشغال کرده بود، به غنیمت گرفته بود را پس خواهد داد.

این خبر تنها چند روز قبل از رسیدن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل به مسکو برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه منتشر می شود. قرار است نتانیاهو به زودی عازم مسکو شود و با رییس جمهوری روسیه دیدار کند.

در سال ۱۹۸۲ نبردی که میان ارتش سوریه با ارتش اسراییل در بقاع لبنان در گرفت، بزرگترین نبرد میان تانک ها بعد از جنگ جهانی دوم بود. در آن جنگ سوریه این تانک اسراییلی را به غنیمت گرفت و به ارتش روسیه اهدا کرد که از آن روز تا کنون این تانک در موزه نظامی مسکو نگهداری می شده است.

دفتر نخست وزیری اسراییل در این باره اعلام کرد که موضوع پس دادن این تانک در دیدار نتانیاهو با ولادیمیر پوتین در سفر ماه مارسش به مسکو به تقاضای گادی آیزنکوت، رییس ستاد ارتش اسراییل مطرح شده بود. نتانیاهو در این دیدار از پوتین خواسته بود که این تانک را به اسراییل بازگرداند چرا که «شاهد و تنها یادبود به جا مانده برای خانواده سه سرباز اسراییلی مفقود شده در درگیری های ۱۱ ژوئن ۱۹۸۲، یعنی تسفی فیلدمن، یهودا کاتس و زخریا باومل است.»

به نوشته روزنامه هاآرتص، اسراییل در پایان هفته گذشته این موضوع را بار دیگر با دفتر ولادیمیر پوتین در میان گذاشت و رییس جمهوری روسیه نیز به تقاضای نتانیاهو پاسخ مثبت داد و اطلاع داد که این تانک را به اسراییل بر می گرداند. نتانیاهو این موضوع را به اطلاع خانواده سربازهای مفقود شده نیز رسانده است.

در بیانیه دفتر نخست وزیری اسراییل آمده است که در حال حاضر هیئتی از سوی ارتش اسراییل در حال مذاکره با همتایان روس خود است تا انتقال این تانک به اسراییل در سریع ترین زمان ممکن انجام شود.

نتانیاهو در بیانیه ای که به این مناسبت صادر کرد، از ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به دلیل پاسخ دادن به مطالبات اسراییل برای بازگرداندن تانک مربوط به جنگ سلطان یعقوب تشکر کرد و گفت که این موضوع می تواند تسلای خاطری برای خانواده سربازهای مفقود شده آن جنگ باشد.

جنگ معروف سلطان یعقوب روز ششم آغاز جنگ اسراییل علیه لبنان درگرفت که طی آن نیروهای سوریه با تانک ها و واحدهای کوماندوی خود تانک های اسراییلی را محاصره کردند. در آن نبرد ارتش اسراییل تلاش کرد که محاصره ارتش سوریه را بشکند و به همین منظور تعداد پرشماری از تانک های خود را به آن نبرد فرستاد. ن

تیجه آن جنگ بر اساس بیانیه های دولت اسراییل کشته شدن دست کم ۲۰ سرباز اسراییلی و زخمی شدن ۳۰ تن دیگر و مفقود شدن شش سرباز دیگر بود که از این تعداد سه سرباز همچنان مفقود الاثر هستند. در آن جنگ ارتش سوریه دو تانک رژیم صهیونیستی را نابود کرد و شش تانک دیگر را به غنیمت گرفت. بعدا ارتش اسراییل توانست سرنوشت سه سرباز مفقود شده را دریابد که مشخص شد یکی از آنها در جریان آن جنگ کشته شده و در سوریه دفن شده است.

جسد این سرباز با پایان یافتن جنگ از سوریه به اسراییل منتقل شد. سرباز دوم، اریک لیبرمن توسط ارتش سوریه اسیر شد و بعد از دو سال آزاد شد. سرباز سوم، حازی شای نیز توسط نیروهای جبهه ملی – گارد فرماندهی فلسطین دستگیر شد و در جریان تبادل اسرا در سال ۱۹۸۵ به اسراییلی ها عودت داده شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس