بازدید 3788
صالحی:

فروش آب سنگین به روسیه نهایی نیست

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که هنوز فروش 40 تن آب سنگین به روسیه نهایی نشده است گفت: در زمینه تولید ایزوتوپ های پایدار در فردو با روسیه همکاری می کنیم.
کد خبر: ۵۹۳۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰ 30 May 2016
رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که هنوز فروش 40 تن آب سنگین به روسیه نهایی نشده است گفت: در زمینه تولید ایزوتوپ های پایدار در فردو با روسیه همکاری می کنیم.

به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی روز دوشنبه در حاشیه مراسم امضای قرارداد همکاری سازمان انرژی اتمی و وزارت نفت در حوزه های مختلف علمی و پژوهشی به ویژه در تولید سانتریفیوژهای اولترا، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اخیرا مذاکراتی بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه در ارتباط با فروش مازاد آب سنگین انجام شده، در این زمینه چه تفاهمی انجام شده است، گفت: الحمد الله کارها به خوبی پیش می رود و روس ها برای خرید 40 تن آب سنگین اعلام آمادگی کردند، ولی چون هنوز ما در بحث مذاکراتی آن هستیم، هنوز نهایی نشده است.

وی افزود: احساس کردم که شاید اطلاع رسانی پیشاپیش معنا نداشته باشد، صحبت از قبل بوده ولی هنوز قرارداد نهایی را نبسته ایم، باید جزییات آن روشن شود، آقای دکتر کمالوندی و دوستان هفته پیش روسیه بودند، با همتایان روس خود صحبت کردند ولی فعلا به نتیجه نهایی نرسیده است و در حال طی کردن مسیر خود است، ان شاءالله اطلاع رسانی می شود.
خبرنگاری از صالحی پرسید در مورد فروش مازاد آب سنگین به آمریکایی ها گفته شد تا زمانی که مطمئن نشویم پول ها به حساب سازمان واریز می شود، تحویل نخواهیم داد؛ آیا در این زمینه اتفاق خاصی افتاده است؟

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: بله پس از جریان دو میلیارد دلار که پیش آمد ، از همکاران خود در سازمان انرژی اتمی خواستم که از ارسال محموله آب سنگین امتناع کنند و جلوی آن را بگیرند تا تکلیف روشن شود زیرا امکان داشت این محموله آب سنگین به آمریکا برود و هم محموله را مصادره کنند و هم پول آن داده نشود و این می توانست مشکلی را به ویژه برای افکار عمومی ایجاد کند لذا به دلیل بی اعتمادی که از قبل بوده و پس از قضیه دو میلیارد دلار بیشتر شده است ، ما گفتیم تا تکلیف واریز شدن پول آن و بقیه امور روشن نشود ما محموله آب سنگین را ارسال نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما طبق برجام تعهد داریم که به میزان بالای 130 تن آب سنگین(مازاد) را برای فروش پیشنهاد کنیم، این به این مفهوم نیست که اگر کسی نخرید ما چاره ای نداریم، ما همچون سابق فرض کنیم خریداری نیست، آب سنگین را تولید و آن را ذخیره می کنیم.

صالحی در مورد بازدید فردا از فردو گفت: ما زمینه تولید ایزوتوپ های پایدار را فراهم کردیم، با روس ها در مورد ارتقا دادن سانتریفیوژ مخصوص تولید ایزوتوپ های پایدار مذاکره می کنیم تا سانتریفیوژهایIR1 را ارتقا دهیم که بتواند ایزوتوپ های پایدار را تولید کند.

وی افزود: بحث سانتریفوژ بسیار جالب است. امروز دیدید که سانتریفیوژ هم برای بخش سلامت و هم صنعت نفت با سرعت های بالا تا 80 هزار دور (البته هنوز سانتریفیوژهای 80 هزار دور را تولید نکرده ایم) اما تا 50 هزار دور اکنون تولید می شود و تا 80 هزار دور طراحی و برنامه ریزی شده است.

صالحی یادآور شد: این ها دورهای بسیار بالایی است و یک مهندس می داند که من چه می گویم؛ بنابراین ما در بخش سانتریفیوژ نه تنها متوقف نشده ایم بلکه در زمینه های دیگری که قبلا در برنامه نبوده وارد شده ایم و روز به روز در حال توسعه دامنه اطلاعات و فهم فنی خود هستیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار