بازدید 3145

هزینه دادرسی باید از ارزان‌ترین هزینه‌ها باشد

کد خبر: ۵۹۳۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲ 30 May 2016
یک وکیل دادگستری گفت: هزینه دادرسی باید یکی ارزان ترین هزینه های مردم باشد تا مردم این جرأت را داشته باشند که به دستگاه قضایی مراجعه کنند.

احمد بشیری در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا، با گلایه از هزینه‌های دادرسی، گفت: دادگستری باید مراجعه مردم را به دستگاه قضایی تسهیل کند ولی هزینه‌هایی که به دلایل و بهانه‌های مختلف بر هزینه دادرسی اضافه می‌شود نه تنها مردم را در مراجعه به دادگستری ناتوان می‌کند بلکه لطمه ای برای دستگاه قضایی محسوب می‌شود؛ زیرا دستگاه قضایی با این کار مردم را عملا از رسیدن به حقوق خود دور می‌کند.

این وکیل دادگستری با تاکید بر اهمیت ارزان بودن هزینه دادرسی تصریح کرد: هزینه دادرسی باید از ارزان ترین هزینه ها باشد تا مردم بتوانند مشکلات خود را به دادگستری ارجاع دهند و قوه قضاییه را در جایگاه حلال مشکلات خود ببینند و به گونه ای نباشد که مردم از رجوع به دستگاه قضایی صرف نظر کنند.

وی خاطرنشان کرد: افزایش هزینه‌های دادرسی در نتیجه باعث اطاله دادرسی می‌شود و متعاقبا ارزش دستگاه قضایی در نگاه مردم کاهش می‌دهد و مردم امیدشان به دستگاه قضایی از بین می‌رود.

بشیری عدالت در امر دادرسی و توانایی تمامی اقشار جامعه به منظور احقاق حق خود را مهم عنوان کرد و گفت: عدالت باید بر حقوق تمام اقشار جامعه چه آنهایی که دارای تمکن مالی هستند و چه آن‌هایی که توانایی مالی ندارند به صورت یکسان اعمال شود. با افزایش هزینه های دادرسی عدالت تنها در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که دارای تونایی مالی هستند.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: اگر افزایش هزینه‌ها با هدف کاهش ورود پرونده‌ها به دستگاه قضایی انجام گرفته باشد باید گفت که این امر نقض قرض است؛ چرا که دستگاه قضایی به‌منظور رسیدگی به پرونده‌های حقوقی و قضایی فعالیت می‌کند.

بشیری افزایش هزینه دادرسی را با کاهش مراجعه مردم به دستگاه قضایی بی‌ارتباط خواند و تصریح کرد: نظام معیشتی مردم را باید تصحیح کرد تا پرونده تشکیل نشود. در صورت تنظیم نظام امور مردم، پرونده‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی در پایان سخنان خود اضافه کرد: پیوسته مراجعین دادگستری در حال افزایش است؛ زیرا نظام امور مردم منظم نیست. اقتصاد آشفته است و همه این نابسامانی‌های اجتماعی و اقتصادی تجمیع می‌شوند و به یک باره وارد دستگاه قضایی می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار