بازدید 6247

توافق اتاق های بازرگانی منطقه 5 کشور برای تشکیل دبیرخانه ای مشترک

رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی از توافق اتاق های بازرگانی استان های منطقه 5 کشور برای تشکیل دبیرخانه ای مشترک خبر داد.
کد خبر: ۵۹۳۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶ 30 May 2016
رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی از توافق اتاق های بازرگانی استان های منطقه 5 کشور  برای تشکیل دبیرخانه ای مشترک خبر داد. 

در نشست مشترک استانداران منطقه 5 کشور و روسای اتاق های بازرگانی این استان ها که به میزبانی استانداری خراسان شمالی برگزار شد از توافق اتاق های بازرگانی این استان ها برای تشکیل دبیرخانه ای مشترک خبر داد.

محمد صمدی افزود: در حال حاضر که خط مشی های اقتصاد مقاومتی به مرحله عملیاتی وارد شده است، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی استان ها نهایت اهمیت را دارد و باید برای این منظور برنامه ریزی و هدف گذاری شود. وی گسترش همکاری های منطقه ای استان های شرقی را برای اعزام و پذیرش هیئت های تجاری و بازاریابی، مشارکت در برگزاری نمایشگاه های داخل و خارج کشور، افزایش همفکری اتاق های بازرگانی و استانداران با هدف شناسایی موانع توسعه اقتصادی و ارائه راهکارهای کارشناسی به دولت و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با هدف اصلاح قوانین موجود را مورد تاکید قرار داد.

صمدی همچنین مشارکت در برگزاری نمایشگاه داخلی، مشارکت در برگزاری نمایشگاههای اختصاصی در کشورهای همجوار، شرکت در نمایشگاههای بین المللی در خارج، ساماندهی هیأت های بازرگانی یا بازاریابی مشترک برای اعزام به خارج جهت صادرات محصولات کشاورزی، صنعتی ،معدنی، استانهای هم منطقه را از دیگر برنامه ها برشمرد.وی شناسایی ظرفیتهای صادراتی هر یک از استانهای هم منطقه به طور دقیق و ارائه راهکار یا پیشنهاد اجرایی برای بهره گیری از این ظرفیتها، مشخص کردن نحوه ایجاد هماهنگی بین سازمانها و نهادهای مستقر در هر یک از استانها برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی ، تولیدی و تجاری و کاهش بوروکراسی و مشخص کردن خواسته های بخش خصوصی از دولت و ارگانهای وابسته به آن و اعلام این خواسته های مشترک به اتاق محترم بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ایران برای پیگیری را از مهمترین برنامه های پیش رو اعلام کرد.

توافق اتاق های بازرگانی منطقه 5 کشور برای تشکیل دبیرخانه ای مشترک

رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی تصریح کرد: همچنین ضرورت دارد فعالیتها و اقداماتی که در هر یک از استانهای منطقه پنج باید برای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در بخش صنعت، تجارت و خدمات انجام گیرد تعیین شود.وی همفکری و تبادل نظر بین روسای محترم اتاق های بازرگانی، استانهای هم منطقه پیرامون اشکالات قانون مالیاتهای مستقیم که در سال گذشته اصلاح و برای اجرا ابلاغ شده ، مشوق ها و یارانه هایی که باید به بخش صادرات کالا و خدمات تعلق گیرد، نحوه پرداخت مطالبات بخش خصوصی از طریق سازمانهای دولتی و فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی که به طور مشترک می تواند توسط واحدهای تحقیقات اتاق های بازرگانی منطقه انجام گیرد با مشخص کردن نوع تحقیقات و عناوین آنها را از مهمترین خواسته ها برشمرد.

شافعی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خراسان رضوی نیز در این نشست از عزم جدی اتاق های بازرگانی استان های شرقی کشور برای پیگیری طرح تشکیل شرکت های هلدینگ تخصصی استانی خبر داد و گفت: اتاق های این استان ها توافق کردند افزون بر پیگیری راه اندازی این هلدینگ ها، پیشنهاد ایجاد صندوق های توسعه منطقه ای را نیز به دولت ارائه دهند. غلامحسین شافعی این دو اقدام را زمینه ساز استفاده مناسب بخش خصوصی از منابع سرگردان در بازار سرمایه و کاهش اتکا به منابع بانکی به خصوص برای توسعه صادرات دانست و اظهار امیدواری کرد: طی یکی، دو ماه آینده با همفکری اتاق ها و استانداران منطقه 5 اولویت های اقتصادی هر یک از استان های ششگانه این منطقه به طور مدون، جمع بندی و برای توسعه همکاری های منطقه ای برنامه ریزی شود.

وی ضمن ابراز خرسندی از ابتکار برگزاری جلسات استانداران مناطق مختلف کشور به همت وزارت کشور، به برخی مزیت های منطقه ای و چالش های اقتصادی این استان ها نیز اشاره و تصریح کرد: استان های شرق کشور استعداد نهفته زیادی دارند اما در طول تاریخ همواره به توسعه آن ها کم توجهی شده است و حال آن که استفاده بهینه از ظرفیت های این منطقه می تواند دردهای ملی را پاسخگو باشد.

شافعی با ابراز گلایه از این که استان های شرقی دارای یکی از فرسوده ترین ناوگان حمل و نقل ریلی و جاده ای هستند، تاکید کرد: برای تاثیرگذاری در اقتصاد منطقه باید برای این معضل چاره اندیشی شود، چون در حال حاضر سرعت ترانزیت ریلی ما از بندرعباس تا آسیای میانه بین 12 تا 15 کیلومتر در ساعت است که محدودیت بزرگی بر سر راه توسعه بازرگانی با این کشورها محسوب می شود. وی خاطرنشان کرد: پیش از این تنها مسیر ارتباطی کشورهای آسیای میانه با آب های آزاد از راه ایران ممکن بود اما با شرایط فعلی و احداث راه آهن جدید ازبکستان به افغانستان و اتصال ریلی چین به کشورهای این حوزه، در رقابت با این مسیرهای جدید دچار مشکل خواهیم شد.

رمضان بهرامی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان نیز گفت: این استان در حال تبدیل شدن به 'هاب' منطقه ای غلات و سوخت است و استان های شرق کشور می توانند از این مزیت به نحو مطلوبی استفاده کنند. مظفر جلیلی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد نیز در این نشست یکی از نکات مغفول در نشست استانداران منطقه 5 را تعامل دانشگاه ها با جامعه و صنعت دانست و پیشنهاد کرد: کمیسیون ویژه ای برای بهره گیری از ظرفیت ها و تجارب موفق دانشگاه های این منطقه به منظور توسعه قابلیت های حوزه حمل و نقل تشکیل شود.

توافق اتاق های بازرگانی منطقه 5 کشور برای تشکیل دبیرخانه ای مشترک
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار