بازدید 1707

صادرات غیرنفتی 10 میلیارد دلار بیشتر می شود

تولید محصول رقابتی صادراتی که در بازار امکان فروش داشته باشد، خودش مستلزم یکسری پیش نیاز هااست که در خط مقدم برآورده کرده آنها، خود وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت قرار دارند.
کد خبر: ۵۹۳۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲ 30 May 2016

تولید محصول رقابتی صادراتی که در بازار امکان فروش داشته باشد، خودش مستلزم یکسری پیش نیاز هااست که در خط مقدم برآورده کرده آنها، خود وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت قرار دارند.

محسن بهرامی ارض اقدس، وزیر صنعت، معدن و تجارت صادرات غیرنفتی را با احتساب میعانات گازی 50 میلیارد دلار برای سال جاری پیش‌بینی‌ و اعلام کرد: سهم صادرات محصولات معدنی و صنعتی حدود 38 میلیارد دلار، صادرات محصولات کشاورزی پنج میلیارد دلار و صادرات میعانات گازی هفت میلیارد دلار خواهد بود.

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در چارچوب اقصاد مقاومتی تکلیف کرده است که دستگاه های مرتبط و ازجمله وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه توسعه صادرات فعالیت کنند. از جمله اینکه صادرات غیرنفتی کشور باید نسبت به سال گذشته، 10 میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

به این ترتیب، یعنی در حوزه هایی که ظرفیت بالقوه داریم باید ظرفیت جدید خلق و بازارهای جدید را شناسایی کنیم. با فرض اینکه بتوانیم هم تولید رقابتی صادراتی داشته باشیم و هم در بازاریابی موفق باشیم، احتمال اینکه به این رکورد صادرات دست پیدا کنیم، وجود دارد.

البته باید توجه کرد، تولید محصول رقابتی صادراتی که در بازار امکان فروش داشته باشد، خودش مستلزم یکسری پیش نیاز هااست که در خط مقدم برآورده کرده آنها، خود وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت قرار دارند.

اولین فعالیت در این زمینه، رایزنی بازرگانان در شناسایی بازارهای بالقوه محصولات ایرانی است. باید در همکاری گسترده با صادرکننده و فعالان بخش خصوصی بازارهای صادارت شناسایی شوند.

همچنین باید تامین حدالمقدور شرکای مناسبی که دارای دانش فنی و سرمایه خوب و آماده سرمایه گذاری در داخل باشند برای این محصولاتی که قبلش بازایابی شده است، وجود داشته باشد.

تبلیغات مناسب که امکان آن توسط فعالان بخش خصوصی به صورت انفرادی فراهم نیست، باید توسط مسئولان صورت بگیرد.

سازمان و ارگان های مرتبط همچنین باید به ایجاد زیرساخت ها در حوزه های مرتبط با حمل و نقل و بیمه، تسهیلات صندوق ضمانت صادرات که توسط وزارت صنعت مدیریت می شود، کمک کنند.

علاوه بر این موارد، کاهش هزینه های سربار محصولات صادراتی هم باید رخ دهد. تمام این موارد که عنوان کردم، عمدتا از وظایف و چارچوب وزات صنعت، معدن و تجارت است. اگر این اقدامات انجام شود، اقتصاد ملی ما ظرفیت بسیار گسترده ای دارد و می تواند به راحتی این رکوردها را بزند و حتی از آن ها عبور کند.

البته دسترسی به این مهم، عزم ملی می خواهند و اینکه همه باور کنند در جهت تولید رقابتی باید حرکت کنیم. همچنین پشتیبانی کنیم تا تولیدکنندگان داخلی هزینه تمام شده کالاهایشان کاهش پیدا کند.

در سازو کار تولید ایران، سیستم های بانکی مشکل دارد، هزینه تولید بالاست. باید سازمان های مختلف از جمله سازمان بنادر، گمرک و سازمان های مربوطه باید با صادرکننده همکاری داشته باشند.

همچنین شعار تولید برای صادرات باید سرلوحه تمام دستگاه های اجرایی بشود. از طرف هم نگاهمان به تولید، باید نگاهی درون زا و برون نگر که از محورهای اقتصاد مقاومتی است، باشد.

این موضوع باید باور مسئولان باشد و در بسیج همگانی این هدف محقق شود. برای رسیدن به رشد اقتصادی مطلوب حتما باید ظرفیت تولید افزایش پیدا کند و این افزایش تولید هم معطوف به بازارهای خارجی و صادرات باشد. برای بدست آوردن بازارهای خارجی هم باید شرایط ورود سرمایه گذاری خارجی را فراهم کنیم. البته باید توجه کرد که این شراکت ها باید از بخش دولتی، به بنگاه های بخش خصوصی هدایت شود و آنها توان صادراتی شان افزایش پیدا کند.

به این ترتیب، باید شرکت های بزرگ صادراتی شکل بگیرد، برندهایی از ایران در دنیا معرفی شود. همچنین می توان کالاهایی تحت لیسانس کشورهای خارجی ها تولید کنیم. به این شکل می توان بازارهای کشورهای همسایه را در اختیار بگیریم و در ادامه به بازارهای جهان برسیم.

اما باید توجه کرد که برای رسیدن به هدف باید تلاش کرد. به هرحال، تحقق صادارت غیرنفتی، کار سختی است. پیدا کردن بازارهایی جهانی که مایل به خرید کالاهای ایرانی باشند، فعالیت دشواری است، اما با همکاری با هم محقق می شود.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس