بازدید 15965

ازدواج عاقلانه در محيط مجازي

کد خبر: ۵۹۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۵ 12 August 2009
رشد فزاينده‌ استفاده از اينترنت در بين خانواده‌هاي ايراني و مخصوصا جوانان، در كنار نقاط مثبت و منفي بي‌شماري كه دارد و هر كدام تحليلي فراخور خود را مي‌طلبد، حكايت از يك مسئله دارد و آن اينكه نمي‌توان تنها با بيان تبعات منفي آن، انتظار داشت كه ديگر هيچ‌كس، ساده‌لوحانه به سمت اين دنياي مجازي حركت نكند و اگر احيانا اين كار را كرد، ما تنها شاهد و ناظر آن بوده تأسف بخوريم و يا به بيان ارقام و اعداد و بيان حوادث و ماجراهاي حقيقي و عيني قربانيان آن اكتفا كنيم. چراكه افسانه‌ شخصي در بين هر كاربر، اين اجازه را به او مي‌دهد كه به تصور اينكه خود، دچار چنين اشتباهي نخواهد شد، دانه‌هاي پراكنده در تله‌ شيادان اينترنتي را خواهد برداشت.

پس بهترين راهكار، براي كاربران كه به اين دنياي مجازي به چشم چراغ جادوي علي‌بابا كه بر‌آورنده تمام خواسته‌ها، نيازها و كمبودهايشان بوده، اكتفا كرد، بلكه مؤثرترين كمك، ارائه راهكارها و به‌اصطلاح شاه‌كليدهاي موفقيت در اين دنياي مجازي است.

در بين خطرات احتمالي در اينترنت، بيشترين خطر، مخصوص جواناني است كه به سرعت جذب آن شده و اكثر آنان به‌دنبال همراهي براي بقيه‌ عمر خود هستند! شريك زندگي‌اي كه يافتن او ديگر چون گذشته، نياز به كوشش فراواني ندارد و واسطه‌هاي حقيقي(مادر و خواهر و دوست و همكار) تبديل به واسطه‌اي الكترونيكي (كامپيوتر) شده‌است، آن‌هم با كمترين هزينه، از سوي ديگر نياز به داشتن چهره آراسته و زماني مشخص و يا حتي دادن اطلاع يا گرفتن اجازه از خانواده‌ها نيست!

در حالي‌كه در طرف مقابل نيز شايد چنين تصوراتي وجود داشته باشد و طرف مقابل نيز به‌دنبال همسر ايده‌آل خود به دور از هنجارهاي گاه سخت و طاقت‌فرساي جامعه باشد، از اين‌رو در اين مجال كم، قصد بيان راهكارهايي را براي شناختي به نسبت صحيح در اين محيط داريم.

اما بايد همواره به اين نكته توجه داشت كه اين نوع شناخت هيچ‌گاه به اندازه شناخت در محيط حقيقي و زير نظر خانواده‌ها نمي‌رسد.

1- توجه به نام كاربري يا همان اصطلاح رايج در بين كاربران (id/ آي دي) اينكه كاربر مقابل چه نامي را براي خود در اين محيط برگزيده‌ است مي‌تواند مقدمه‌ شناخت طرز فكر او باشد، اكثر كاربراني كه اين محيط را براي تفريح يا سرگرمي برگزيده‌اند، از نام‌هاي مستعار و بي‌محتوا استفاده مي‌كنند.

2- طرز صحبت و بيان كلمات: در اينترنت، امكان برقراري ارتباط كلامي يا نوشتاري در محيطي به نام چت، فراهم مي‌شود كه آن‌هم ابزار بسيار مناسبي براي فهم اخلاق طرف مقابل است، چراكه با نديدن طرف مقابل(در گفت‌وگوي گفتاري يا نوشتاري) برخي از كاربران احساس راحتي كرده و بدون در نظر گرفتن ضوابط و شرايط اخلاقي مطالبي را بيان مي‌كنند كه اين نشان از تصميم آنها به امر ازدواج يا دوستي و يا هر قصد و نيت ديگر دارد.

3- بيان مقصود: هر كس در محيط مجازي و مخصوصا در چت، به قصد و هدفي وارد شده‌است، اكثر كاربران براي گذراندن اوقات فراغت خود وارد اين محيط مي‌شوند، پس بهتر است كسي كه به قصد ازدواج وارد اينترنت مي‌شود، از بيان قصد خود ابايي نداشته باشد، رو راست باشد تا طرف مقابل نيز تكليف خود را بداند و اگر قصد ازدواج ندارد، در مسير انتخاب او قرار نگيرد.

4- وبلاگ‌: وبلاگ‌ محيطي است در اينترنت، كه امكان نوشتن خاطرات، نظرات، الصاق عكس و موسيقي را براي كاربران اينترنت به طريق بسيار آسان و ارزان (در اكثر موارد رايگان) فراهم مي‌كند كه امكان نمايش آن براي همه‌ كاربران فراهم است، خواندن وبلاگ طرف مقابل مي‌تواند روحيات نويسنده يا به‌اصطلاح مدير وبلاگ را مشخص كند.

5- وب‌سايت‌هاي مورد علاقه: اگر وبلاگ نداشته‌باشد، حداقل در اين محيط، وبلاگ‌ها و يا وب‌سايت‌هايي هستند كه او به آنها علاقه‌مند است، اين‌هم طريق ديگري براي پي بردن به افكار، اعتقادات و روحيات طرف مقابل است.

6- گفت‌وگو: اگر تا اين مرحله با موفقيت سپري شده‌است، مي‌توان وارد گفت‌وگو شد اما بايد استفاده از كلمات و جملات احساسي خودداري شود، چرا كه بيان اين جملات همچنان كه هر دو طرف را به هم علاقه‌مند مي‌كند، از طرف ديگر از دايره‌ منطق دور شده و اجازه‌ تصميم‌گيري را در مقاطع بعد از هر دو طرف سلب خواهد كرد، از سوي ديگر نبايد صحبت‌ها طولاني شود.

7- ديدار: قرار ديدار حضوري كه در اكثر مواردِ گفت‌وگوي اينترنتي روي مي‌دهد، پديده‌اي غريب به‌نظر نمي‌رسد اما بهترين و مناسب‌ترين آن، زماني است كه خانواده هر دوطرف، در جريان اين قضيه قرار گرفته‌اند و با اطلاع خانواده‌ها در محيطي عمومي با وي قرار بگذاريد، چرا كه بسياري از قربانيانِ‌ آشنايي اينترنتي خانواده‌هاي خود را در جريان چنين كاري قرار نداده و تبعات آن را نيز به جان مي‌خرند.

8- روال طبيعي: بعد از اين مرحله‌است كه ديگر بايد روال عادي آشنايي تحت نظر هر دوخانواده طي شود.

اما در تمام اين موارد نبايد از خاطر دور داشت كه آشنايي اينترنتي هرچند كه با تمام ملاحظات و معيارها صورت گيرد اما به گفته‌ دكتر ساروخاني صاحب‌نظر در جامعه‌شناسي خانواده، به پاي آشنايي در دنياي حقيقي نمي‌رسد، همواره بايد اين احتمال را داد كه كسي كه آن سوي دنياي مجازي هم صحبت و هم كلام شما شده‌است، ممكن است تنها براي وقت گذراني، دوست ‌يابي و يا حتي كلاهبرداري از شما باشد.

منبع: همشهري
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
جالب بود، متشکرم.
نمردیم یکی در مورد آشنایی در مورد محیط مجازی مثبت صحبت کرد .!
البته احتمالا فردا همشری و شما رو برای بازخواست به دادگاه فرا می خوانند .
کاری بسیار پسندیده برای جوانان
واقعا تشکر و دستتون درد نکنه
از کار خوب باید تشکر کرد تا کننده کار هم تشویق بشه
آفرین بر سایت واقع گرای شما
من تقریبا هر روز در محیط چت گشتی می زنم . اگر واقع بین باشیم بسیاری از مطالب بالا درست است . اما نگارنده این را فراموش کرده که اصولا در ایران خانواده ها (مخصوصا سنتی و کم سواد ) با مقوله اینترنت و به طور اخص چت رابطه خوبی ندارند و اگر بشنوند یا ببینند که کسی به این وسیله اقدام به ازدواج کرده این کار را سبک سرانه می دانند . ولی در کل جالب بود و من از شما ممنونم .
آفرین به تابناک ....تحلیل کامل و زیبایی بود ...ممنون از اینکه این مطلب را گذاشتین....
در زمانه ای که ارتباطات سنتی کاهش یافته ارتباطات مجازی جایگزین آن شده است.
بنده همسرم رو از طریق اینترنت انتخاب کردم. خیلی اتفاقی. ما کاملا حرف همدیگه رو می فهمیم. بعید می دونم در دنیای غیرمجازی می تونستم همچین شخصی رو پیدا کنم که اینقدر به روحیات من نزدیک باشه. البته این روش آشنایی رو به کسی توصیه نمی کنم چون خیلی ریسک بالائی داره. ولی چون هم من هم خانمم رو راست و صادق بودیم، خوشبختانه همه چی همونجوری از آب در اومد که می خواستیم. خدا رو شکر.
من یکی از قربانیان این روش خطرناک هستم
از تمام جوانان خواهش میکنم اگر به دنبال یک زندگی آرام و لذت بخش هستند همان روش خواستگاری سنتی و فرستادن مادر به دنبال همسر فکر کنند و گرنه ...
اینترنت را فقط برای لذتهای زود گذر بخواهید انتخاب همسر از این راه با فرهنگ ایرانیان سازگار نیست
من به جوانان توصیه میکنم تا بدانند اگر طرف مقابل خوب بود به اینترنت پناه نمی آورد ( من خودم را نیز میگویم) بهتر است گول حرفها را پشت این صفحه رنگی نخورید که دامی بیش نیست
سلام
تلویزیون و سینما بعضی از خانواده ها را نسبت به اینترنت بدبین کرده اند.
یک سری هم که سوء استفاده می کنند که واقعا نمی شود در موردشان صحبتی کرد.
اما من به عنوان دختر در این فضای مجازی کسی را یافته ام که من را با موضوعات دیگری آشنا می کند.
خدا
امام
و...
شاید بعضی ها بخندند یا مسخره کنند اما واقعا امکان دارد.
همسري كه به راحتي بدست بياد به راحتي هم از دست ميره. كاش از چند كارشناس و مشاوره خانواده نتيجه ي اين ازدواج ها رو جويا ميشديد.
نظر من اين است نميدانم درست است يا غلط :

به نظر من بهترين روش آشنايي از طريق خانواده است ولي صحبت از طريق اينترنت من خودم وقتي كسي نامزدم را معرفي كرد گفتم من نميشناسم او هم نبايد بشناسد فقط بايد بدانيم كه به هم معرفي شده ايم بعد هم حدود يك ماه بدون استفاده از الفاظ احساسي چت كرديم و از خودمان و خانواده و ... گفتيم بعد كه ديديم با هم تفاهم فرهنگي - مالي و عقيدتي داريم قرار ملاقات و خواستگاري را گذاشتيم ؟

آيا اين روش بد است ! كه من بايد ماهها تحت فشار تمام خانواده باشم كه اينترنتي زن گرفتي !!!
این درسته نه اون مطالبی که سرویس اجتماعی شما توسط ایمیل دریافت و با تهدید منتشر میکنه
منظورم این "مطالب مرتبط" هست
در ضمن همشهری یکی از بهترین روزنامه هایی هست که تا حالا به طور کلی درمورد اینترنت منتشر میکنه
متشکرم. آشنایی اینترنتی و سپس ادامه ی آشنایی در دنیای واقعی گزینه ی مناسبیه.
سلام
امسال ششمین سال ازدواج من هست
با همسرم از طریق اینترنت آشنا شدم البته اشنایی ما به قصد ایجاد ازدواج و یا دوستی هم نبود
اما پس از مدتی احساس کردم که طرف مقایل میتواند همسر در خوری باشد و اقدام کردم خوشبختانه و خدا را هزار هزار مرتبه شکر همانجور که تحقیق کرده بودم همسرم بسیار بسیار خوب از اب در امد و دقیقاً مطابق با تحقیقاتم بود
همیشه اعتقاد داشتم که از محیطهایی مجازی اینچنین نمیتوان همسری انتخاب کرد اما وقتی این مسئله برای خودم اتفاق افتاد نظرم عوض شد
تابناکی های عزیز اگر فکر میکنید این نوشته بد اموزی دارد اصلا نوشته های مرا درج نکنید . سر بلند باشید حمید از تهران
مرسی از این اقدامتون من مدت زیادیه دارم تابناکومیخونم ولی تا الان نظری نداشتم ولی با دیدن این مطلب دیدم باید حتما یه چیزی بنویسم بابا بخدا اینا واقعیتهای جامعه ما هستن به خدا چند وقت دیگه این احمدی نزادوموسوی و دیگر اقایان از یادها میرن واین جوناهستن که گرفتار این عشقهای مجازی شدن و رفتن توی زندگی و با 1000جور مشکل دستو پنجه نرم میکنن تا میتونین بیشتر بنویسین راهنمایی کنین مردم رو ثواب داره بخدا
چه نیازی به اینترنت ازدواج سنتی بهتره
این مطلب کاملا واقع گرایانه بود و در صورت نگاه مثبت مسئولا ن به این پدیده میتواند یک مشکل اساسی جوانان برای ازدواج که عدم شناخت صحیح و کامل از طرف مقابل میباشد را حل کند.
با تشکر
بله,درسته.به پاي اشنايي در دنياي حقيقي نميرسد.اما اگر اشنايي حقيقي منجر به بازداشت شدن و به بازداشتگاه رفتن (همدان يا ساير شهرها)و غيره شود جه بايد كرد؟
dar morede 3, age taraf goft ghasde ezdevaj nadare va khodesham az masir kenar nakeshid, taklif chie
بنده از سال 82 به صورت معتادانه !! به وب نوردي و چت رو آوردم و اين در حالي بود كه من مجرد و دور از خانواده در تهران كار و زندگي مي كردم . با اينكه كمي خجالتي بودم و هستم اصلا با جنس مخالف ارتباطي رو در رو نداشتم ولي با اين حال در چت خيلي آزاد و با فراغ بال با هركسي صحبت مي كردم .
القصه در سال 84 احساس كردم با خانمي در وب وجه اشتراكاتي دارم ضمن اينكه ايشان منو به جلسات سخنراني هفتگي عمومي ديني يك آقايي دعوت كرد و من پاي ثابت جلسه شدم .
خلاصه پس از چند ماه از اين جلسات خواستيم همديگه رو ببينيم و ديديم و قرار بر ازدواج گذاشتيم و توافق كرديم كه از طريق متعارف عمل كنيم و در صورت قبول خانواده طرفين اين كار انجام بشه كه الحمدلله خانواده ها همديگر رو پسنديدند و الان 4 ساله كه من ازدواج كردم و به خوبي و خوشي زندگي مي كنيم و اين در حاليه كه من با اولين خانم و اولين خواستگاري عمرم زندگي متاهلي رو شروع كردم .
جالب بود و واقعی
من و همسرم2 سال پیش از طریق اینترنت آشنا شدیم و خیلی هم راضی هستیم
ممنونم كه آگاه سازي ميكنيد كه وظيفه رسانه جز اين نيست.اما چطور ميشود به كسي كه نديده اي واز روحياتش آگاهي نداري اعتماد كرد و ارتباط كلامي را ادامه داد خوب ميدانيد كه افراد معصومي بوده اند كه از نيت پليد طرف مقابل اطلاع نداشته و بازيچه شده اند.!
واقعاً از اينكه به فكر جوانان هستيد ممنونم
جالب بود.بیاییم به جای اینکه از تکنولوژی فرار کنیم طرز استفاده صحیح از اونو یاد بگیریم و یاد بدیم
مطلبي رو كه ميخوام بگم شايد جالب باشه. موضوع اين هست كه اتفاقا" ادما تو اين گفتگو ها خود واقعي شون رو نشون ميدن . تو اجتماع و در برخورد رو در رو خيلي از ادما نقاب به چهره ميزنن ولي تو اين چت روم ها يا اتاقهاي گفتگو بدون خجالت و شرمندگي واقعا" اون چيزي رو كه هستن نشون ميدن و اين چيزي هست كه بايد بهش توجه كرد تا ذات ادما رو شناخت
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها