بازدید 3650

عراقچی: سفیر شدنم در فرانسه شایعه است

معاون ظریف از فراهم شدن شرایط برای واریز پول 32 تن آب سنگین به حساب سازمان انرژی اتمی ایران از سوی آمریکا خبر داد.
کد خبر: ۵۹۳۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸ 29 May 2016
معاون ظریف از فراهم شدن شرایط برای واریز پول 32 تن آب سنگین به حساب سازمان انرژی اتمی ایران از سوی آمریکا خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سید عباس عراقچی، رییس کمیسیون نظارت بر اجرای برجام در وزارت خارجه عصر یک‌شنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم دانشگاه خوارزمی در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر این که نتیجه رایزنی‌ها برای فروش آب سنگین به روسیه و آمریکا چه شد؟ گفت:‌ در رابطه با آب سنگین مازاد بر نیازمان را در بازارهای بین‌المللی به فروش خواهیم رساند. آب سنگین کالایی است که هر کشوری قدرت تولید آن را ندارد و از طرفی با فروش این کالا توانمندی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تولید آب سنگین شناسایی خواهد شد.

او ادامه داد: آمریکا متقاضی 32 تن آب سنگین است و در حال مذاکره برای همین مقدار با آن‌ها هستیم. کار معامله با آمریکا به اتمام رسیده است، همان‌طور که سازمان انرژی اتمی اعلام کرد. البته منتظر اطمینان حاصل کردن از نحوه پرداخت هزینه آب سنگین هستیم تا هزینه مورد نظر به حساب سازمان انرژی اتمی واریز شود و بعد کالا از کشور خارج شود تا گرفتار بحث‌های مصادره اموال نشویم.

عراقچی گفت: تا جایی که خبر دارم پول 32 تن آب سنگین در شرف وارد شدن به حساب سازمان انرژی اتمی است.

معاون ظریف در پاسخ به ایسنا مبنی بر این که آیا ما برای فروش مازاد آب سنگین باید در چارچوب زمان‌بندی خاصی عمل کنیم تصریح کرد: ما متعهدیم طبق برجام مازاد بر نیاز خود را برای فروش به بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم. اگر خریداری پیدا شد آن را می فروشیم اگر نه کالایی است که نزد خودمان نگه می‌داریم تا وقتی برای آن مشتری پیدا شود.

وی تاکید کرد: کارخانه تولید آب سنگین به کار خود ادامه می‌دهد و خریدار زیادی برای این کالا در دنیا وجود دارد. تا الان 32 تن فروخته‌ایم و حدود 40 تن دیگر در حال مذاکره است.

معاون ظریف در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که مقامات آمریکایی استفاده از دستاوردهای اقتصادی برجام برای ایران را منوط به کنار گذاشتن آزمایشات موشکی کرده‌اند گفت:‌ این که برخی از مقامات آمریکایی و یا هر کسی در منطقه و یا آمریکا با ایران‌هراسی بخواهند مانع از تحقق دستاوردهای برجام برای ایران شوند مورد انتظار ما از ابتدا بوده است و این سیاست کسانی است که از ابتدا به دنبال شکست مذاکرات بوده‌اند. اما ما باید برنامه‌ای را پیش ببریم که مانع از تحقق سیاست ایران هراسی شود و ما در مقابل ایران هراسی باید ایران‌گرایی را ترویج دهیم. بسیاری از کمپانی‌ها ، شرکت‌ها و بانک‌ها به دنبال یک فضای آرام هستند تا در ایران سرمایه‌گذاری کنند و ما باید این فضا را فراهم کنیم. ما توجهی به اظهارات مقامات آمریکایی در کنگره و یا مسوولان رژیم صهیونیستی که سعی دارند با ایجاد شرایط غیرواقعی فضای برجام را غیراطمینان بخش سازند مقابله کنیم.

او درباره پیگیری مصادره دو میلیارد دلار اموال ایران از سوی آمریکا خاطرنشان کرد: مرکز حقوقی ریاست جمهوری مسؤول پیگیری این مسأله است و به‌زودی نتیجه آن اعلام می‌شود.

عراقچی هم‌چنین در پاسخ به خبرنگار دیگر در رابطه با لغو مراسم حج برای سال جاری اظهار کرد: این موضوع در حوزه سخنگوی وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت است و آخرین اطلاعات و اخبار را باید از این مراجع پیگیری کنیم.

عراقچی هم‌چنین در رابطه با برخی اخبار مبنی بر انتصاب وی به عنوان سفیر آینده ایران در فرانسه این اخبار را شایعه دانست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل